سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیاره ای که سفر به آن مغزتان را نابود می کند

دانشمندان با بررسی تابش های شدید مریخ، به خطراتی که این امواج در بلند مدت ممکن است بر ذهن و کارایی آن داشته باشند پی برده اند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی دانشمندان به دلیل نبود جو، از سفر به کره ماه برای زندگی نا امید شدند، با کشف آب و وجود جو رقیق در سیاره مریخ، امید برای سفر و زندگی در این سیاره در بین آنها شکل گرفت و این سیاره به عنوان قابل زیست ترین مکان خارج از کره زمین در بین منظومه شمسی تبدیل شد.

اما باید بدانیم که هم کره ماه و هم کره بهرام به عنوان سکونت‌گاه‌های بالقوه برای انسان‌ها بسیار پرهزینه اند و خطر جاذبه سنگین و عواقب فرود در این جاذبه که با عنوان چاه‌های گرانشی از آن یاد می شود را به دنبال دارند. از طرف دیگر تابش های مریخ بسیار مرگ بار است و عواقب بسیار جدی بر زوال و نابودی ذهن و حافظه ایجاد خواهد کرد.

محققان طی سه سال کار با شبیه سازی کردن ذرات کیهانی مریخ، متوجه شدند که انرژی ذرات باردار موجود در مریخ شباهت زیادی به ذرات کیهانی داشته و به راحتی از لایه های محافظ فضا پیما عبور می کنند و در نتیجه به راحتی به قسمت جلویی مغز که مسئول تصمیم گیری، اجزا و در مجموع حافظه بلند مدت انسان است نفوذ و اثرات سوئی را بر جا خواهد گذاشت.

طی این شبیه سازی و انجام آزمایش روی حیوانات در نظر گرفته شده، پیش بینی شد که کار نورون های منتقل کننده اطلاعات این قسمت پس از شش ماه مختل و در بلند مدت عواقبی مثل کاهش یادگیری و هوش و بالا رفتن میزان عصبانیت ایجاد شود.

گفتنی است؛ دانشمندان سازمان فضایی ناسا نیز در حال انجام آزمایش بلند مدت روی اسکات کلی، فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدت 340 روز هستند. هرچند شرایط ایستگاه فضایی با مریخ قابل مقایسه نیست اما انتظار می‌رود نتایج این آزمایش منجر به تولید مواد جاذب ذرات کیهانی و یا حتی داروهای محافظت از مغز انسان شود.


انتهای پیام/


برچسب ها: مریخ ، ماه ، کره زمین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.