سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تذکرات اقتصادی نمایندگان مجلس در صحن علنی؛

از تذکر برای تاخیر در تحویل مسکن مهر تا انفعال وزیر صنعت در قرارداد ایدرو و رنو

در این هفته رییس جمهور، و وزرای کابینه اش تذکراتی در خصوص قرارداد ایدرو با رنو، خرید واگن از کشور های خارجی و تاخیر بیش از حد در تحویل واحد های مسکن مهر دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رییس دولت و وزرای آن تذکراتی به منظور رعایت سیاست های اقتصاد مقاومتی، اجرای صحیح اصل 44، لزوم رسیدگی هرچه سریع تر به مشکلات مسکن مهر پردیس و تامین آب شرب نواحی چنوبی کشور دادند.


قرارداد ایدرو با رنو/لزوم رعایت منافع ملی در قراردادهای خودرویی

در این هفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سبب اینکه عقد قرارداد ایدرو رنوی فرانسه برخلاف اصل 44 قانون اساسی بوده و وزیر صنعت نیز برای حفظ مصالح قانون تجارت مداخله مستقیمی انجام نداده است، به محمدرضا نعمت زاده وزیرصنعت، معدن و تجارت تذکر دادند.




سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص قرارداد اخیر ایدرو با شرکت رنو گفت: با توجه به ابهاماتی که در این قرارداد وجود دارد حضور وزیر صنعت برای ارائه توضیحات در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه در مورد محرمانه بودن قرارداد بیان کرد: مجلس با حضور وزیر، قرارداد را بررسی خواهد کرد و سپس برای شفاف سازی به سمع و نظر مردم خواهد رساند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره سهام اختصاص یافته به طرف خارجی اظهار داشت: باید در منعقد ساختن قرارداد به این نکته توجه شود که میزان سهام برای طرف ایرانی حداقل 50 درصد باشد.

حسینی کیا با اشاره به لزوم دقت به رعایت منافع ملی عنوان کرد: هر گونه انعقاد قرارداد خودرویی باید در راستای اقتصاد مقاومتی و استفاده از توان داخلی صورت گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: بهبود کیفیت، انتقال تکنولوژی و مشخص نمودن نقش شرکت های داخلی بویژه قطعه سازان از نکات قابل تامل قرارداد ایدرو و رنو است.


خرید واگن از روسیه، چین/باید از تولیدات داخلی حمایت شود

 عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سبب اینکه وزارتخانه متبوعش برخلاف سیاست های ابلاغی ازسوی مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی مانع انعقاد قرارداد خرید واگن از روسیه، چین و غیره نشده است، تذکر دریافت کرد. 

گفتنی است این تذکر به امضای 51 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است.


علی یارمحمدی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص واردات ریل و واگن از روسیه و چین گفت: با توجه به ظرفیت و توانمندی نیروهای داخلی در تولید، واردات ضروری نیست.

وی به لزوم بهبود کیفیت تاکید کرد و افزود: باید به جای واردات کالا و محصول نهایی دانش و تکنولوژی روز وارد شود و با استفاده از توان متخصصان داخلی کیفیت را بالا برد.

یارمحمدی اشاره کرد تولیدات داخلی نیازها را رفع خواهد کرد ولی اگر خللی در این زمینه بوجودآید آن گاه می توان با ضوابط خاص واردات صورت گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: در راستای اقتصاد مقاومتی باید از تولیدات ایرانی حمایت شود و واردات نباید اولویت داشته باشد.


مشکلات مسکن مهر رفع شود

وزیر راه بار دیگر در خصوص عدم رسیدگی سریع به وضع مردم پردیس تهران در موضوع مسکن مهر از 12 نماینده دیگر تذکر دریافت کرد.

احمد مازنی نماینده مردم تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص تذکر ارائه شده توسط برخی نمایندگان در مورد مشکلات مسکن مهر پردیس گفت: متنی در مورد لزوم رسیدگی به مشکلات مسکن مهر پردیس توسط نمایندگان تنظیم شد و در آن به وزیر راه و شهرسازی تذکر داده شد تا در این خصوص چاره ای بیندیشد.

وی اشکالات در تحویل و نیز قیمت تمام شده را از موضوعات این تذکر عنوان کرد و افزود: با توجه به حساسیت ایجاد شده وزارت راه باید توضیحات لازم را ارئه دهد که چرا مردم پنج سال در انتظار خانه دار شدن بودند اما امروز با مشکلات جدی تری مواجه شده اند.

مازنی افزود: با توجه به این که متقاضیان مسکن مهر حدود پنج سال است در انتظار خانه دار شدن هستند تسریع اقدام در جهت تحویل واحد های مسکونی الزامی است و باید روند تکمیل و تحویل تسریع یابد.

در این هفته رییس جمهور، وزیر اقتصاد و وزیر نیرو به ترتیب تذکراتی مبنی بر رسیدگی به حقوق معوقه کارکنان دولت، ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان و مشکلات در تامین آب شرب مناطق جنوبی کشور دریافت کردند.


برخی از تذکرات نمایندگان مجلس در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:


نماینده

موضوع

تذکر

حسن پور نماینده سیرجان
دهمرده نماینده زابل

تامین آب شرب

به وزیر نیرو تامیین آب شرب حوزه سیستان و سیرجان

قربانی نماینده آستانه اشرفیه

پاداش حقوق کارمندان دولت

به رییس جمهوردرخصوص عدم پرداخت پاداش حقوق کارمندان دولت در سال 94 و 95 به خصوص فرهنگیان

خادمی نماینده ایذه

عدم تعریض و چهاربانده کردن بزرگراه/ علت عدم توجه به وضعیت کشاورزی

به وزیر راه در خصوص توضیح علت عدم تعریض و چهاربانده کردن بزرگراه اهواز-باغملک-ایذه-دهدز به لردگان استان خوزستان و چهارمحال بختیاری و به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص توضیح علت عدم توجه به وضعیت کشاورزی حوزه انتخابیه

وقف چی واحمدی نمایندگان زنجان

علت به کارگیری بازنشستگان در دستگاه   ها و شرکت های دولتی

به رئیس جمهور در خصوص توضیح علت به کارگیری بازنشستگان در دستگاه ها و شرکت های دولتی

بنیادی نماینده کاشمر

علت افزایش قیمت سیمان و مواد غذایی

به وزیر صنعت درخصوص توضیح علت افزایش قیمت سیمان و مواد غذایی در کشور

حسینی نماینده تفرش و رنجبرزاده نماینده اسدآباد

بخشودگی سود تسهیلات تا سقف 100 میلیون تومان

به رئیس جمهور درخصوص اینکه با توجه به ابلاغ قانون اصلاح بودجه سال 95 کل کشور عدم اجرای بند 4 تبصره 35 موضوع بخشودگی سود تسهیلات تا سقف 100 میلیون تومان منوط به پرداخت اصل تسهیلات از سوی وام گیرنده زمان تسویه از سوی بانکها باید هرچه سریع تر انجام شود






انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.