سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

پیشنهاد کال جنی طبس برای ثبت میراث طبیعی-ملی

پرونده پیشنهاد ثبت کال جنی شهرستان طبس جهت ثبت در فهرست میراث طبیعی- ملی تهیه شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کال جنی که در فاصله حدود 27 کیلومتری شمال غربی شهر طبس قرار گرفته است در انتظار ثبت در میراث طبیعی- ملی است.

ملکوتی با بیان اینکه طول مسیر کال جنی 9 کیلومتر است،افزود : فرسایش شدید بستر رودخانه ای که در پایین کال جنی است، سبب ایجاد پرتگاههایی به عمق حدود 50 متر در دیواره ها و در رسوبات آبرفتی این محل شده است.

وی گفت: رودخانه ی جنی با عبور از حاشیه روستاي زیباي ازمیغان شرایط ویژه آب و هوایی ای را بوجود آورده که برنج در کنار خرما و مرکبات می تواند کشت شود.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه این ناحیه از نظر شرایط زمین شناسی و تنوع پدیده های فرسایشی بسیار جالب توجه و بکر است،افزود: نام کال جنی احتمالاً به علت وجود دودکشهای متعدد در اطراف دره ، اشکال جالب فرسایش و غارهای فرسایشی در دیواره رودخانه می باشد که همراه با پیچ و خم های متعدد رودخانه، مناظر بسیار بدیع و رعب انگیزی را پدید آورده است .

ملکوتی با بیان اینکه رشته کوه شتری به همراه دشت آبرفتی طبس یکی از فعال ترین نواحی زمین ساختی ایران را تشکیل می دهد، گفت: وجود چاله های بزرگ پر آب همراه با نیزارها در مسیر رودخانه و اکوسیستم خاص آن در کنار شرایط زمین شناسی یاد شده مناظر رویایی را بوجود آورده است .
انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.