سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

بررسی عواقب جنایت جدید سعودی ها در یمن/ ایجاد ناامنی و تجزیه منطقه سناریوی آمریکایی‌ها

یک کارشناس مسائل غرب آسیا و سفیر سابق ایران در بغداد امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی پشت پرده حمله سعودی ها به یمن پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، عواقب جنایت جدید سعودی ها در یمن امشب 18 مهر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "کاظمی قمی" سفیر سابق ایران در بغداد و "امانی" کارشناس مسائل غرب آسیا بررسی شد.

کاظمی قمی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون حمله اخیر سعودی ها به یمن گفت:  19 ماه از تجاوز سعودی ها به یمن می گذرد اما این در حالی است که آنها به هیچ یک از اهداف خود نرسیده اند و همواره شاهد مقاومت مردم بی گناه یمن در برابر تجاوز آل سعود هستیم.

وی با بیان اینکه، انصارالله خلع سلاح نشده بلکه به عنوان بازیگر اول صحنه سیاسی و دفاعی مطرح است افزود: جبهه مقاومت روز به روز قوی تر شده و دولت مستقل بر پایه قانون اساسی در حال شکل گیری است.

اقدامات سعودی ها از سر استیصال است

کاظمی قمی با اشاره به اینکه، اقدامات سعودی ها از سر استیصال است ادامه داد: آنها انصار الله را یک گروه تروریستی قلمداد می کنند .

امانی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، انصار الله بر خواسته های خود پافشاری می کند گفت: آمریکایی ها در جریان حمله اخیر  سعودی ها به یمن بودند ولذا نمی توان سیطره اطلاعاتی آمریکا را در منطقه نادیده گرفت.

ایجاد ناامنی و تجزیه منطقه سناریوی امروز آمریکاییها است

کاظمی قمی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه ایجاد ناامنی و حتی تجزیه کشورهای منطقه سناریوی امروز آمریکایی ها است گفت: این سناریوی جایگزین لشگرکشی های آمریکایی ها در سال ۲۰۰۳ شده است چرا که امروز آمریکا دیگر نمی تواند به شیوه ای که در عراق وارد شد عمل کند لذا جنگ نیابتی را جایگزین لشگرکشی های خود  برای ایجاد یک آنارشیسم  امنیتی در منطقه کرده است.

وی با اشاره به این که سهم سعودی ها دراین جنگ نیابتی سهم پر رنگی است ادامه داد: نقش سعودی ها تنها در تحولات یمن قابل ارزیابی نیست بلکه هم اکنون سعودی ها در تعریف روابط خود با جمهوری اسلامی ایران نیز راهبرد رقابتی خود را به رویکرد تخاصم راهبردی تغییر داده اند و احتمال اینکه به صحنه نظامی ورود کنند نیز منتفی نیست.

سفیر سابق ایران در بغداد کودتای اخیر در ترکیه را جزء سناریوهایی آمریکا در منطقه دانست و اظهار داشت: اگر کودتاچیان موفق می شدند جریان حاکم در ترکیه رابطه خود با جمهوری اسلامی ایران را خدشه دار می کرد.

وی ادامه داد: اماراتی ها نیز امروز در طرح آمریکایی ها سهم دارند و آنچه که از شواهد می بینیم این است که در رهبری امارات نیز تغییراتی را شاهد خواهیم بود و پیش بینی می کنم که در رابطه با جمهوری اسلامی ایران موضع گیری امارات تند شود.

کاظمی قمی اضافه کرد: قابل پیش بینی است که اماراتی ها در همسویی با سیاست سعودی ها حتی در موضوع سوریه، یمن و عراق شدید عمل کنند لذا باید در منطقه شاهد این باشیم به سمت بحرانهای جدیدتری کشیده شویم.

سفیر سابق ایران در بغداد، انصار الله را عضو جبهه مقاومت منطقه خواند و گفت: انصارالله بازیگر اول صحنه تحولات یمن در عرصه های دفاع، امنیت و مقاومت است و تجاوز اخیر عربستان به یمن مقاومت مردم یمن را قویتر خواهد کرد ضمن آنکه انصارالله نیز عنصر قویتری در محور مقاومت منطقه خواهد شد.

وی تصریح کرد: مردم یمن در دفاع از خودشان به هر ابزاری متوسل می شوند اما آنچه که تا به امروز انجام داده اند در چارچوب ملاحظات دینی، اخلاقی و قواعد بین المللی بوده درحالیکه دشمن هیچگاه این ملاحظات را رعایت نکرده است.

امانی کارشناس مسایل غرب آسیا نیز با بیان اینکه عربستان تصور می کرد با بمب باران یمن خواسته هایش محقق شود اما امروز با پرتاب موشک و تحرکات در مرزهای خود مواجه شده گفت: این تحولات، ابهتی را که عربستان قصد داشت در خلال جنگ با یمن برای خود ایجاد کند را از بین برده و امروز مرزهای عربستان تا حدود زیادی ناامن شده است و در داخل عربستان نیز چالشی مبنی بر عدم کسب موفقیت در عرصه جنگ با یمن برقرار شده است.

عملکرد سازمان های بین المللی در صحنه تحولات بین المللی به مثابه میخ هایی است که به تابوت این سازمان ها می خورد

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه دیگر امیدی به سازمان های بین المللی برای رفع تنش ها در جامعه بین‌الملل نیست، خاطر نشان ساخت: عملکرد این سازمان ها در صحنه تحولات بین الملل به مثابه میخ هایی است که به تابوت این سازمان ها می خورد و دیگر اعتمادی به اظهارات و اقدامات این سازمان ها وجود ندارد که این موضوع خطری است که جامعه بین‌المللی را تهدید می کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.