سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تا سال 1404 انسان به فضا پرتاب می‌شود / دو راکت کاوش آماده پرتاب

رئیس پژوهشگاه هوا فضا از پرتاب انسان به فضا تا سال 1404 و آماده بودن دو راکت کاوش برای پرتاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز نشست خبری رئیس پژوهشگاه هوا فضا به مناسبت هفته جهانی فضا در محل این پژوهشگاه برگزار شد. 

فتح ا... امی رئیس پژوهشگاه هوا فضا ضمن تبریک به تمام دانشمندان و افرادی که در صنعت فضایی و دانشگاه‌ها برای فناوری فضایی از سال 1365 تا کنون گام‌های بلندی را برداشته‌اند، گفت: از آنجا که اولین پرتاب ماهواره توسط بشر به فضا در اکتبر 1957 انجام شد این هفته به عنوان هفته فضا ثبت شد. 

وی افزود: در آوریل سال 1963 با یک موشک انسان‌بر اولین انسان هم به فضا پرتاب شد که سر طراح آن روسی بود و این اقدام توانست شگفتی‌های فضا را برای انسان آشکار کند. 

رئیس پژوهشگاه هوا فضا با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور صاحب فناوری فضایی است، اظهار داشت: تاکنون با پرتاب 4 ماهواره موفق از بین 5 ماهواره توانسته‌ایم جزو 10 کشور صاحب این فن قرار بگیریم. 

امی بیان کرد: برنامه‌های فضایی کشور توسط نهادهای ذیربط اعلام می‌شود. پژوهشگاه هوا فضا از سال 1394 با مصوبه هیئت دولت مجددا به جایگاه اولیه خود در وزارت علوم برگشت و برنامه‌های زیادی را در دستور کار خود قرار داد. 

وی با اشاره به آمارهای مربوط به این پژوهشگاه در سال 94 گفت: مجموعه محققان ما حدود 54 مقاله، کنفرانس و ژورنال را در پروژه‌های در حال انجام دادند و هم اکنون 53 پروژه جاری شامل پروژه‌های صنعتی و کلان را در دست اجرا داریم. 

رئیس پژوهشگاه هوا فضا ادامه داد: برای برنامه آینده پژوهشگاه که اجرای پروژه‌ها و طرح‌های کلان سند جامع توسعه هوا فضای کشور است در حال مذاکره هستیم. این سند در سال 91 طی جلسه 728 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. 

وی با اشاره به فصل پنجم این سند که پروژه‌های فضایی مهم را نام می‌برد عنوان کرد: از بین پروژه‌های نام برده شده دو پروژه جزو وظایف پژوهشگاه هوا فضا است. 

امی اعلام کرد: پرتاب انسان به فضا یکی از پروژه‌های واگذار شده به این پژوهشگاه است که در فصل پنجم این سند تحت عنوان انجام ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار و قرار دادن انسان در مدار با اولویت علوم، فناوری و صنایع داخل طی مشارکت جهان اسلام و همکاری‌های بین المللی تاکید شده است. 

به گفته وی حتی قبل ابلاغ رسمی این موضوع به پژوهشگاه اقداماتی از قبیل 8 پرتاب موفق با موجودات زنده از سلول گرفته تا میمون که شباهت‌های بسیاری در تحمل فشار با انسان دارد انجام شده است. 

رئیس پژوهشگاه هوا فضا ادامه داد:‌ پرتاب انسان به فضا باید تا سال 1404 انجام شود لذا بعد از بررسی پرتاب‌های موفق در حال بررسی و ایجاد ساز و کار برای پرتاب انسان به صورت زیر مداری و در نهایت در سال 1404 به صورت مداری هستیم که امیدواریم با انجام کارهای قانونی و اعتبارات این کار در برنامه ششم توسعه محقق شود. 

وی با اشاره به پروژه بعدی مورد تاکید بیان کرد: دستیابی به جایگاه اول منطقه در تسخیر فضا و توسط بر آن از طریق علوم با استفاده از دانشگاه و مراکز پژوهشی که مستلزم طرح‌های موفق راکت‌های کاوش است از دیگر وظایف پژوهشگاه هوا فضا است. 

امی درباره اعتبارات لازم برای پرتاب انسان به فضا که به صورت مرحله‌ای است تصریح کرد: طبق مذاکرات مفصل با سازمان مدیریت قرار شد که اعتبار این پروژه به صورت مرحله‌ای و سالانه اختصاص داده شود. همچنین در جدول 14 (مربوط به 1 درصد بودجه پژوهشی GDP) برای سال 95 اعتبارات در اختیار ما قرار می‌گیرد که امیدواریم این ارتباط به موقع به ما اختصاص داده شود. 

به گفته وی مرحله اول این پرتاب که شامل 7 پرتاب است به اعتباری نزدیک به 30 میلیارد تومان احتیاج دارد.

رئیس پژوهشگاه هوا فضا درباره برآورد کلی از هزینه‌های این پروژه اظهار داشت: از آنجا که هزینه‌های متفاوت است و ارتباط مستقیم با دستمزد دارد طبق مطالعاتی که روی هزینه پرتاب به کشورهای مختلف مثل آمریکا، روسیه و چین داشتیم تنها برای مرحله اول هزینه را مشخصا اعلام کردیم چرا که در سال‌های آتی مطمئنا سطح مخارج کشور متفاوت است. 

وی افزود: کشورهای دوست و صاحب فناوری پرتاب انسان مشخصا روسیه و چین برای این کار با ایران اعلام آمادگی همکاری کردند هرچند که تا کنون اقدام خاصی صورت نگرفته است.

امی بیان کرد:‌ همکاری صلح آمیز فضایی ایران با روسیه مانعی ندارد و تعداد قابل توجهی از متخصصان امروز ما در صنعت فضایی در روسیه تحصیل کرده‌اند. لذا هیچ مانعی در ارتباطات آموزشی و دانشگاهی بین دو کشور نبوده است. 

وی همچنین درباره راکت‌های کاوش اظهار کرد: دو راکت کاوش تیر و مهر به پایان رسیده و آماده پرتاب هستند همچنین این پژوهشگاه آماده است که تمام مراکز فضایی کشور را در راستای انجام آزمایشگاه و پرتاب راکت‌ها همراهی کند. 

رئیس پژوهشگاه هوا فضا درباره اقداماتی که تا کنون در راستای پرتاب انسان به فضا صورت گرفته عنوان کرد: از سال 1378 تا کنون تمامی پرتاب‌ها با هدف پرتاب انسان بوده. 

امی اعلام کرد:‌ میمون‌هایی که طی پرتاب‌های موفق به فضا رفته و برگشته‌اند هم اکنون زنده هستند و معمولا در نمایشگاه و پژوهشگاه آورده می‌شوند. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.