محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت وگو با
خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: کمیت تولید علم تنها یکی از ابعاد تولید علم است و هدایت مقالات به سمت نیازهای کشور مهمترین مسئله فعلی در علم کشور است، اما در عین حال انتشار نتایج پژوهش در معتبرترین مجلات بین المللی از قدرت و توان علمی بالای محققان حکایت می نماید.
دهقانی اظهار داشت: بررسی 25 کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را در سال های 2014 و 2015 میلادی در پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) تولید کرده اند نشان می دهد که رشد کمیت تولید ایران در سال 2015 میلادی نسبت به سال 2014میلادی به 16% رسیده است. بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران در جمع کشورهایی که بیشترین کمیت تولید علم دنیا را تولید می کنند از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است.
سرپرست ISC اظهار کرد: در سال 2014 میلادی در پایگاه استنادی آی.اس.آی تعداد 2میلیون و 348 هزار و 658 مدرک از تمام دنیا نمایه شده است که در سال 2015 میلادی این رقم به 2 میلیون و 494 هزار و 246 مدرک رسید.
وی افزود: بدین ترتیب متوسط تولید علم دنیا در حدود 6درصد رشد داشته است که در طی سالهای 2011، 2012، 2013، 2014 و 2015 میلادی تعداد مدارک ثبت شده برای جمهوری اسلامی ایران به ترتیب برابر با 28 هزار و 464، 30 هزار و 941، 30 هزار و 351، 32 هزار و 155 و 37 هزار و 261 مورد بوده است که بنابراین میزان رشد علمی در این سالها نسبت به سال های قبل از آن به ترتیب برابر با 7، 2، 4 و 16 درصد بوده است.
دهقانی تصریح کرد: در سال 2014 میلادی ایران با تولید 32 هزار و 155 مدرک از لحاظ کمیت تولید علم در بین 21 کشور برتر دنیا قرار دارد که در سال 2015 رشد کمیت تولید علم کشور قابل ملاحظه بود و از این بابت ایران هم اکنون در جایگاه 19 دنیا قرار دارد.
وی اعلام کرد: سهم ایران از تولید علم دنیا در سال 2014 میلادی حدود 1.4درصد بود که در سال 2015 میلادی به 1.5 درصد رسید.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: ایران، ترکیه و لهستان سه کشوری هستند که در سال 2015 میلادی نسبت به سال 2014 میلادی هر کدام دو رتبه از لحاظ کمیت تولید علم، افزایش رتبه داشتند که در این میان ایتالیا و برزیل نیز هر کدام یک پله رشد کردند، اما کانادا، هلند، سوئد و سوئیس هر کدام یک پله کاهش رتبه داشتند و همچنین تایوان نیز 4 پله رشد منفی داشته است.
وی بیان کرد: کمیت تولید علم دنیا در حال افزایش است و به جز ژاپن و تایوان تمامی 25 کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را تولید می کنند در سال 2015 به نسبت سال 2014 میلادی علم بیشتری را تولید کرده اند.
دهقانی گفت: برخی کشورها از لحاظ تعداد مدارک نمایه شده در سال 2015 نسبت به سال 2014 میلادی رشد داشته اند، اما سهم آنها از کل کمیت علم دنیا کاهش یافته است. آمریکا، آلمان، فرانسه، کره جنوبی، هلند و سوئد در این دسته قرار می گیرند.
وی تصریح کرد: هر چند کمیت تولید علم یکی از عوامل رشد علمی محسوب می شود، اما نگاه تک بُعدی به این عامل باعث خواهد شد تا علم کشور در مسیر صحیحی قرار نگیرد، در همین راستا سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری کسب مرجعیت علم و فناوری در سطح بین الملل، تعاملات علم و فناوری و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده را مورد توجه قرار داده اند. بنابراین، علاوه بر افزایش کمیت بایستی به اثرگذاری تولید علم در عرصه های مختلف نیز توجه کافی کرد.
انتهای پیام/