به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مدل S30 یک سدان کوچک است که توسط بخش فنگشن (FENGSHEN) شرکت دانگ فنگ به بازار عرضه میشود. فنگشن هم در زبان چینی به معنای "خدای باد” است. نسخه اولیه این خودرو برای نخستین بار، سال 2009 میلادی و در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش درآمد و سه ماه پس از آن نیز راهی نمایشگاههای خودرو شد.
این خودرو بر مبنای پلتفرم پژو 307 تکوین و توسعه یافته است، پلتفرمی که در نسل اول سیتروئن الیز هم به کار میرود. بدنه دانگ فنگ S30 در سال 2013 میلادی، دستخوش یک فیسلیفت کلی گردید و تمامی بخش جلو، چراغ عقب و سپر عقب آن متحول و در داخل کابین نیز، بهروزرسانیهای اندکی را به خود دید. نسخه فیسلیفت این خودرو، در پانزدهم ماه مارس سال 2013 میلادی به بازار پررقابت چین گام نهاد.
بدنهبا نگاهی گذرا، طراحی بدنه دانگ فنگ S30 را میتوان تا حدی آرام و محافظهکارانه دانست که البته چندان جوانپسند نیست ولی در شاکله خود از وقار و زیبایی درخوری بهره میبرد. در جلو، ما شاهد یک کاپوت برجسته با جلوپنجرهای ظریف و خوشتراش هستیم که در تلفیق با چراغهای جلو طرح پختهای را لااقل در این قسمت برای S30 تدارک دیده است. طرحی که از شباهتهای بسیاری با دیگر همقطار وطنیاش یعنی جیلی امگرند EC7 (نسل قبل) برخوردار است؛ اما در پهلوها، این وضع اندکی متحول شده و ما با طرح سادهتری مواجه ایم که البته یک خط کمری نازک و شکل خاص ستون C رگههای از هیجان را به این بخش تزریق نموده است. نمای عقب این خودرو بسیار شبیه به دیگر خودروهای ساخت آسیای شرقی است و از این لحاظ تا حد زیادی از مدلهای قدیمیتر تویوتا الهام گرفته است.
بر روی درب صندوق عقب، یک لبه زیبا تعبیه شده و در طرفین آن نیز دو عدد چراغ نسبتاً بزرگ و پر رنگ را میبینیم که هندسه ظاهریشان از شباهت بسیاری با چراغهای عقب نسل پیشین تویوتا کرولا سود میبرد. فاصله بین چراغها را هم یک زه کرومی بالنسبه ضخیم پر نموده است. در مجموع، طرح دانگ فنگ S30 را میتوان طرحی ساده و عامهپسند و تا حدی جذاب دانست که المانهایی از طرحهای اروپایی و شرقی را یکجا در خود جمع نموده است.
کابینکابین دانگ فنگ S30، در خوشبینانهترین حالت، به لحاظ کیفیت و طراحی لااقل یک دهه از ساختههای نوین دنیا عقبتر است. آنچه در همان وهله اول توجه آدمی را سخت به خود جلب میکند وفور پلاستیکهای ارزانقیمت کم کیفیت تا متوسط در این کابین است. با آنکه در نسخه جدید و یا همان فیسلیفت این خودرو، کیفیت مواد بهکاررفته در کابین کمی بهتر شده است ولی باز هم در قیاس با نسخههای مطرح جهانی فاصله شایان توجهی دارد.
طراحی داشبورد در سادهترین حالت ممکن صورت پذیرفته و ابزار و ادوات نیز در جای مناسبی در کنسول میانی نصب شدهاند. صندلیها این خودرو از جنس پارچه میباشند که به نظر بنده برای آب و هوای گرم کشورمان گزینه مناسبتری است، زیرا که صندلیهای چرمی در چنین آبوهوای داغ و سوزانی زود فرسوده شده و اتاق خودرو را سریعاً به یک سونای داغ مبدل مینمایند! و حتی در برخی موارد، چند دقیقهای زمان میبرد تا کولر خودرو این جو سوزان را با خنکای آرام بخشی جایگزین نماید.
با توجه با ابعاد مشابه بدنه این خودرو با پژو 405 و پارس، حجم فضای داخل اتاق S30 در حد و اندازههای این دو خودروی نامور وطنی است و از این لحاظ میتواند رضایت خاطر خریداران ایرانی را تا حدی تأمین نماید. البته، طراحی جدیدتر این خودرو نسبت به دو خودروی نامبرده، یک صندوق عقب نسبتاً جادار را برای آن فراهم آورده است که خود امتیازی برای آن محسوب میشود.
پیشرانهاین سدان شرقی، با سه پیشرانه متفاوت در بازار چین عرضه میشود. دو تای از آنها با سوخت بنزین و آن دیگری نیز، با سوخت گاز طبیعی فشرده کار میکند. پیشرانههای بنزینی در انواع 1.5 و 1.6 لیتری عرضه میشوند که به ترتیب از توانی معادل 115 و 106 اسب بخار برخوردارند و پیشرانه گازی نیز از توانی معادل 91 اسب بخار. در این میان، نسخه 1.6 لیتری از شانس بهتری جهت حضور در بازار ایران برخوردار است، زیرا این پیشرانه همان نمونه نامآشنای TU5 است که امروزه در بسیاری از محصولات ایران هم خودرو به کار میرود.
البته پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو نسخه جدیدتری است که توسط خود شرکت دانگ فنگ تکوین و توسعه یافته است. ماکزیمم سرعت نسخه 1.5 و 1.6 لیتری به ترتیب معادل 180 و 187 کیلومتر است و نسخه گازی نیز 172 کیلومتر بر ساعت. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکسهای 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک عرضه میشود. گیربکس اتوماتیک این خودرو ساخت شرکت معروف AISIN ژاپن است و در دو حالت متفاوت از رانندگی از جمله SPORT (ورزشی) و WINTER (زمستانی) قابل تنظیم است.
ایمنیاگر از دانگ فنگ S30، انتظار ایمنی همسطح با ساختههای تویوتا، هیوندای و … دارید، باید گفت که این انتظار چندان موجه نیست؛ زیرا که از بابت این مقوله، دانگ فنگ S30 به خودروهای نیمه دهه 90 میلادی شبیهتر است تا با نمونههای امروزی. با این وجود، این خودرو نسبت به خودروهای ساخت داخل وضعیت نسبتاً بهتری دارد.
بسته به تیپ رفاهی مورد سفارش، این خودرو از یک تا چهار کیسه هوا ایمنی بهره میبرد و تجهیزاتی مثل سامانههای ABS و EBD و نیز میلههای ایمنی درون دربها در آن قابل مشاهده است. البته در این میان، هیچ دادهای از نتایج ایمنی این خودرو در آزمونهای تصادف در دسترس نمیباشد.
مشخصات فنی (نسخه 1.6 لیتری بنزینی)حجم موتور: 1587 سیسی
توان: 106 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
گشتاور: 142 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 187 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: 6.9 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی دوبازویی
نوع کالیپر ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپر ترمز عقب: دیسکی جامد
نوع سیستم فرمان: EPS – HPS (بسته به نوع تیپ و پیشرانه)
ابعادطول/عرض/ارتفاع: 4520/1740/1465 میلیمتر
فاصله بین محور: 2610 میلیمتر
وزن خالص: 1215 کیلوگرم
فاصله کف خودرو از سطح زمین: 130 میلیمتر
شعاع گردش خودرو: 5.26 متر
گنجایش صندوق بار: 487 لیتر
حجم مخزن بنزین: 51 لیتر
حجم مخزن گاز طبیعی فشرده: 80 لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: 195/60 R 15
ایمنی4 عدد کیسه هوا (نسخه اتوماتیک)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
کمربندهای ایمنی پیش کشاننده
قطع مدار مخزن سوخت در هنگام تصادف
میلههای ضربهگیر داخل دربها
قفل ایمنی کودک
و…
تجهیزات رفاهیسانروف برقی
دوربین دید عقب
صفحه نمایش لمسی تمام رنگی به سایز 7 اینچ
آینههای جانبی برقی و گرم شونده
کروز کنترل
شیشه عقب بخار زدا
آینه داخلی الکتروکرومیک
فرمان با پوشش چرمی
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
شیشههای پنجره با قابلیت ضد گرما (HEAT PROOF)
فرمان چندکاره
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + رادیو و درگاه USB + AUX و اتصالات بلوتوث و SD SLOT
6 عدد بلندگو (SPEAKER)
سیستم هدایت GPS
سنسور پارک عقب
سامانه دزدگیر هوشمند
چراغهای مه شکن جلو
رینگهای آلومینیمی
و…
قیمتدر بازار چین: 67,800 الی 79,800 یوآن
منبع: پدال
انتهاب پبام/