سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

توسعه هوشمند شهر در گرو اجرای همزمان برنامه های نرم افزاری و سخت افزاری است

شهردار اصفهان گفت: در کنار اقدامات سخت افزاری، برنامه های نرم افزاری را همزمان پیگیری می کنیم تا توسعه هوشمند شهری ایجاد شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی جمالی نژاد" در نشست تخصصی مدیران بافت فرسوده کلانشهرهای کشور که به میزبانی اصفهان برگزار شد، با اشاره به ضرورت تغییر نگاه به اداره کلانشهرها اظهارکرد: در اداره کلانشهرها باید رویکرد جدیدی را در پیش بگیریم.
وی افزود: 250هزار سال زمان برد تا جمعیت 1800 نفری جهان به یک میلیارد نفر رسید ولی طبق آمار سازمان ملل، سالانه میلیاردی به جمعیت کره زمین افزوده می شود.
شهردار اصفهان تصریح کرد: همچنین هزار میلیارد سال طول کشید تا یک سانتی متر مکعب خاک ایجاد شود این در حالی است که اکنون در عرضه یک دقیقه زمین های زراعی و خاکها نابود می شود.
جمالی نژاد خاطرنشان کرد: در گذشته صدها هزار سال طول می کشید که بشر با علم و دانش خود، وسیله مکانیکی را برای حمل و نقل خود ابداع کند اما اکنون سالیانه امکانات متنوعی ایجاد می شود.
وی اظهارکرد: در چند سال اخیر اینترنت، تلفن همراه هوشمند، تجهیزات سایبری اقیانوسی اطلاعات را در کمترین زمان در اختیار ما می گذارد.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه ما در یک عصر ویژه قرار داریم، گفت: در واقع ما با ابرتغییرات زیادی مواجه هستیم و این تغییرات در مقیاس های بزرگ با سرعت بسیار بالا، به استراتژی ها، تکنیک های کسب و کار ، سیاست ها، نگاهها و رویکردهای متفاوت نیاز دارد.
جمالی نژاد افزود: به طور حتم با همان ابزارها و اهرم های قرن بیستم نمی توان چالش های قرن بیست و یک را حل کرد.
وی تصریح کرد: بر این اساس در کلانشهرها اصفهان هم عهد شدیم این نگاه را متفاوت کنیم، البته هدف این نیست که برنامه های قبلی توسعه را کنار بگذاریم بلکه در نظر داریم در کنار برنامه های توسعه ای شهر، اقدامات نرم افزاری را نیز لحاظ کنیم تا شاید صدها برابر اقدامات سخت افزاری موثر باشد.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان تاکنون برنامه های 5 ساله ، اصفهان+22، اصفهان 85، اصفهان 90، اصفهان 95 را پشت سرگذاشته و اکنون بر طبق برنامه اصفهان 1400 حرکت می کند.
جمالی نژاد با تاکید بر اینکه در 20 سال اخیر مدیریت شهری اصفهان ثبات داشته است، گفت: شهرداران قبلی اصفهان زحمات زیادی برای این شهر کشیدند و ما نیز ادامه دهنده راه آنها هستیم.
وی افزود: اقدامات متنوعی از قبیل احداث زیرگذر، تقاطع غیرهمسطح، توسعه معابر و غیره در شهر انجام شده است اما مشکلات شهر اعم معضلات ترافیک، آلودگی هوا و آشفتگی فضاهای شهر کم نشده است.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشور نظام شهری بیمار است، تصریح کرد: کشور با سندرومی به نام سندروم کلان شهری مواجه است که بر این اساس روستاها خالی از سکنه می شود و همه به شهرها هجوم می آوردند.
جمالی نژاد تاکید کرد: متاسفانه نظام بیمار شهری باعث شده همه به شهرها هجوم آورند، این در حالی است که روستاها زیرساختها و جاذبه های گردشگری زیادی دارند و خالی شدن آنها از سکنه بسیار نگران کننده است.
شهردار اصفهان اظهارکرد: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تنها به بند اول یعنی افزایش جمعیت توجه شد در حالی که به بندهای بعدی همچون توزیع متوازن امکانات، توزیع متوازن جمعیت و غیره توجهی نشده است.
جمالی نژاد ادامه داد: در حوزه کلانشهرها باید راهکار جدیدی در نظر بگیریم در واقع باید یک خوانش مجدد از شهرها داشته باشیم.
وی بیان کرد: در کلانشهر اصفهان خوانش مجدد شهر از قبیل ادراک مجدد متون و فضاهای شهر، فهم مجدد از معنادار بودن فضاهای شهر را آغاز کرده ایم.
شهردار اصفهان افزود: شهر اصفهان علی رغم ریشه های تاریخی و قدیمی ، ظرفیت تبدیل به شهر دانش محور را دارد بر این اساس اکنون در کنار برنامه های سخت افزاری، اقدامات نرم افزاری را توامان پیگیری می کنیم تا توسعه هوشمند ایجاد شود.
جمالی نژاد تصریح کرد: در بازخوانی و خوانش شهر اصفهان دیگر امکان بارگزاری صنایع سنگین در اطراف شهر وجود ندارد و مقیاس شهر، هنرمندان، نخبگان، فن آفرینان هستند.
وی بیان کرد: دیپلماسی علم و فناوری، استفاده از خلاقیت در فضاهای عمومی، آینده پژوهی، موتورهای نوآوری شهری، اقتدار دانشی، آینده نگاری مفاهیمی هستند که می تواند در عرصه توسعه شهرها جواب بدهد به طوری که چندین گام شهرها را به جلو می برد.
شهردار اصفهان اظهارکرد: اکنون نیز در شهر اصفهان در کنار توسعه سخت افزاری، توسعه نرم افزاری را در پیش گرفته ایم به طور مثال در حوزه حمل و نقل علاوه بر احداث تقاطع شهرداری دولتخانه صفوی را به پیاده راه تبدیل می کند، مکان های تردد دوچرخه ایجاد و در جهت باززنده سازی فضاهای تاریخی گام بر می دارد.
جمالی نژاد ادامه داد: باید همدل و همراه نگاه جدیدی به کلانشهرها داشته باشیم در پوست اندازی در عرصه شهرها ایجاد شود چرا که اگر این روند ادامه داشته باشد اصفهان آبستن وقایع ناگوار زیست محیطی و آشفتگی شهری می شود.


انتهای پیام/م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.