سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهانگیری در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی؛

حل مسائل خاورمیانه بدون مشارکت ایران امکان پذیر نیست

معاون اول رییس جمهور گفت: هر مديری كه نمی تواند در مسير اقتصاد مقاومتی همراهی كند، آبرومندانه كنار برود.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسحاق جهانگيري معاون اول رییس جمهور عصر امروز در جلسه شوراي اداري استان خراسان شمالي كه با رويكرد اقتصاد مقاومتي برگزار شد با تسليت ايام سوگواري و شهادت سرور و سالار شهيدان امام حسين (ع) و ياران باوفايش اظهار داشت: جمهوري اسلامي علي رغم مخالفت هاي فراوان در سالهاي پس از انقلاب به نقطه اي رسيده است كه دوست و دشمن اعتراف مي كنند كه قدرت نفوذ ايران به خارج از مرزها رسيده و در منطقه خاورميانه بدون مشاركت جمهوري اسلامي ايران حل مسائل و مشكلات منطقه امكانپذير نيست.

معاون اول رييس جمهور در ادامه به سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي اشاره و خاطرنشان كرد: اقتصاد مقاومتي در حقيقت جهت گيري اصلي ماست و در وهله نخست بايد بدانيم كه اين سياست ها بصورت اصولي چه تعريفي دارند.

وي تصريح كرد: مخاطب سياست هاي اقتصاد مقاومتي فقط دولتمردان نيستند بلكه همه كشور و قواي سه گانه، ائمه جمعه، علما و همه آحاد جامعه مخاطب اقتصاد مقاومتي هستند چرا كه اقتصاد مقاومتي سياست هايي است كه حركت و مسير رسيدن به توسعه پايدار براي كشور را روشن كرده و در حقيقت نقشه راهي در اختيار همگان قرار داده است.

جهانگيري اظهار داشت: يكي از دلايلي كه در مقطع فعلي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شد اين بود كه همواره در ميان صاحبنظران اقتصادي اختلاف نظرهاي جدي وجود دارد اما با ابلاغ اين سياست ها يك انسجام و هماهنگي در ميان همگان بوجود آمد و قواي سه گانه و همه بخش ها پذيرفتند كه اقتصاد مقاومتي بايد مبناي همه كارها باشد.

وی افزود: مخاطب سياست هاي اقتصاد مقاومتي فقط دولتمردان نيستند بلكه همه كشور و قواي سه گانه، ائمه جمعه، علما و همه آحاد جامعه مخاطب اقتصاد مقاومتي هستند چرا كه اقتصاد مقاومتي سياست هايي است كه حركت و مسير رسيدن به توسعه پايدار براي كشور را روشن كرده و در حقيقت نقشه راهي در اختيار همگان قرار داده است.


معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه رهبر معظم انقلاب اقتصاد را موضوع اول و اولويت نخست كشور اعلام كرده اند، افزود: هر كس كه دلسوز نظام است نبايد موضوعات ديگر و مسائل حاشيه اي را برجسته كند و مانع از تمركز بر اقتصاد مقاومتي شود.

وي ادامه داد: اقتصاد مقاومتي موضوع همگان است و همه در هر جايگاهي كه هستيم بايد فكر كنيم كه براي تحقق اقتصاد مقاومتي چه كار كرده ايم و چه قدمي در اين مسير برداشته ايم.

جهانگيري با بيان اينكه در سال 1395 علاوه بر اينكه بايد اقتصاد مقاومتي اجرا شود، نامگذاري سال هم متناسب با اقتصاد مقاومتي اعلام شده است، افزود: سياست هاي اقتصاد مقاومتي عمدتاً برنامه هايي بلند مدت هستند كه برخي از آنها ممكن است ضرورت داشته باشد تا 20  سال نيز پيگيري شود.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: يكي از موضوعات اقتصاد مقاومتي افزايش بهره وري است كه براي تحقق آن نيازمند اصلاحات ساختاري، فرهنگ سازي و بسترسازي هاي لازم هستيم تا بتوانيم بهره وري را در كشور به نقطه قابل قبولي برسانيم.

وي اضافه كرد: بعنوان مثال ديگر در اقتصاد مقاومتي تاكيد شده است كه براي فروش نفت بايد مشتريان مطمئن در بازار جهاني پيدا كنيم كه اينگونه برنامه هاي بلند مدت ممكن است تا 2 برنامه پنج ساله نيازمند پيگيري باشد.

جهانگيري با اشاره به اينكه برخي مباحث اقتصاد مقاومتي موضوعاتي اساسي و ريشه اي و زمان بر هستند، تصريح كرد: برخي اين موضوعات را در برنامه ششم توسعه لحاظ كرده ايم و حتماً بايد در برنامه هفتم نيز مدنظر باشند. البته برنامه ششم توسعه برنامه اي مبتني بر اقتصاد مقاومتي است چرا كه اين موضوع مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب نيز بوده است. اميدوارم برنامه ششم كه هم اكنون در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است به شكل مناسبي تصويب و در اختيار دولت قرار گيرد.

معاون اول رييس جمهور در ادامه با اشاره به انتخاب 120 طرح در حوزه اقتصاد مقاومتي و برنامه اولويت دار براي سال 95، گفت: دولت اين طرح ها را به گونه اي انتخاب كرده است كه اگر در سال جاري اجرايي شوند، در اقتصاد كشور تحول ايجاد كنند و بتوانند شعار اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل را جامه عمل بپوشانند.

وي همچنين با اشاره به فعال شدن ستاد اقتصاد مقاومتي در تمامي استان ها خاطرنشان كرد: يكي از برنامه ها در اين راستا اين بود كه موانع پيش روي ارائه تسهيلات بانكي به 7500 واحد صنعتي راكد و نيمه فعال را برطرف كنيم و از نظام بانكي خواسته ايم كه در اين مسير همراهي لازم را انجام دهند.

جهانگيري اضافه كرد: البته بر اين موضوع نيز تاكيد شده است كه نظام بانكي بايد فقط به واحدهايي تسهيلات دهد كه مطمئن باشد اين واحدها پس از دريافت تسهيلات قادر خواهند بود فعاليت خود را احيا كنند و در بازار به رقابت بپردازند.

معاون اول رييس جمهور گفت: خوشبختانه نظام بانكي كشور با وجود مشكلات فراوان به خوبي پاي كار آمده است و در اين مسير همراهي مناسبي داشته است.

وي با اشاره به گزارش استاندار مبني بر اينكه تاكنون 206 طرح در ستاد اقتصاد مقاومتي استان نهايي شده و به بانك هاي عامل معرفي گرديده اند و از اين ميان تا كنون 40 واحد توليدي تسهيلات دريافت كرده اند، گفت: اين عملكرد قابل قبول نيست و بانكها بايد در قبال اين موضوع پاسخگو باشند.

جهانگيري افزود: اقتصاد مقاومتي موضوعي است كه در راس نظام و از سوي رهبر معظم انقلاب بر آن تاكيد ويژه شده و دولت نيز وقت و همت زيادي براي تحقق آن مصروف داشته است از اين رو از هيچكس پذيرفته نيست كه بخواهد در اين مسير كوتاهي كند.

معاون اول رييس جمهور يكي ديگر از اقدامات انجام شده در راستاي اجراي اقتصاد مقاومتي از سوي دولت را تعيين وزرا و معاونين رييس جمهور بعنوان جانشين رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در استان هاي مختلف عنوان كرد و گفت: هر يك از وزرا و معاونين رييس جمهور در يك يا چند استان ماموريت پيدا كرده اند تا علاوه بر بررسي عملكرد استان در زمينه اقتصاد مقاومتي، پيگيري هاي لازم را در مركز و در دولت انجام دهند.

وي عملكرد ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در نيمه اول امسال را بسيار درخشان توصيف كرد و با اشاره به توليد 11.5 ميليون تن گندم گفت: دولت براساس پيش بيني ها قرار بود 5 هزار ميليارد تومان به يارانه خريد گندم اختصاص دهد اما با ركورد زني در توليد اين محصول بايد 14 هزار ميليارد تومان به خريد گندم اختصاص دهيم.

جهانگيري با بيان اينكه تا چند سال قبل يكي از دغدغه هاي دولت تامين گندم براي كشور بود گفت: امروز دغدغه ما اين است كه توليد مازاد بر نياز را چگونه انبار يا صادر كنيم.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه دولت با سياست گذاري درست ذخائر محصولات استراتژيك كشور را به شش ماه افزايش داده از افتتاح ده سد تا پايان سال 95 خبر داد و گفت: دولت تدبير و اميد با برنامه ريزي موفق شده ميزان برداشت ايران از ميدان مشترك پارس جنوبي را به اندازه قطر برساند.

جهانگيري سپس به موضوع كاهش قيمت نفت و سياست هاي عربستان صعودي براي تحت فشار قرار دادن ايران اشاره كرد و با بيان اينكه ديپلماسي و ايستادگي خوب ايران در مذاكرات جهاني ثمربخش است گفت: ما مي توانيم از موضع استدلال و منطق در مجامع مختلف بين المللي حق ايران را استيفا كنيم همانطور كه در آخرين اجلاس اوپك حق ايران در افزايش توليد نفت به رسميت شناخته شد.

وي از آبرساني و گاز رساني به روستاها، پرداخت وام به بنگاه هاي نيمه راكد، مازاد 2 ميليارد ريالي تراز تجاري صادرات نسبت به واردات، بعنوان دستاوردهاي ديگر دولت ياد كرد و گفت: بودجه دولت بايد براساس درآمدهاي غيرنفتي تامين شود و درآمد حاصل از نفت به بخش هاي توسعه كشور منتقل شود.

معاون اول رييس جمهور وضعيت استان خراسان شمالي را داشتن مرز با كشور تركمنستان دانست و با بيان اينكه اين موقعيت مي تواند منجر به ايجاد درآمد براي استان شود، گفت: دولت تلاش خواهد كرد تا با رايزني با اين كشور مرز جديدي براي مبادلات بازگشايي كند تا محصولات استان هرچه سريعتر صادر شود.

جهانگيري تصريح كرد: اقتصاد كشور در سال 95 رشد 5 درصد و پايدار را تجربه خواهد كرد و اميدواريم اقتصاد مقاومتي با وجود كارگروه فرهنگي تبديل به گفتمان غالب در جامعه شود.

وي مبارزه با قاچاق را از اولويت هاي سال 95 دانست و گفت: اين مبارزه به معناي برهم ريختن اوضاع بازار نيست بلكه مبارزه با باندهاي فساد مافيايي است كه نظام اقتصادي كشور را بر هم مي ريزند البته تجار و بازاريان كشور نيز بايد تلاش كنند تا اجناسي را به فروش برسانند كه داراي شناسنامه است و بطور قانوني وارد كشور شده است.

معاون اول رييس جمهور به مسئله دانش بنيان بودن اقتصاد مقاومتي و جايگاه خراسان شمالي در توليد داروهاي گياهي اشاره كرد و گفت: بايد از اين فرصت ها با اتكا بر دانش تحولات قابل توجهي ايجاد كنيم.

جهانگيري بر زمينه سازي براي حضور بخش خصوصي تاكيد و با بيان اينكه ايجاد زيرساخت ها نظير راه آهن و جاده وظيفه دولت است اظهار داشت: اميدوارم با پيگيري استاندار در جلسات مركز بتوانيم راهكارهاي مناسبي براي ايجاد اين تاسيسات ايجاد كنيم.

وي به قول رييس جمهور در سفر به استان خراسان شمالي درباره احداث پتروشيمي اشاره كرد و گفت: در اين باره عدل بر احداث اين مجتمع است و مطالعه خواهد شد تا اگر به هر دليل فني مانعي بر سر راه اندازي آن بود در استان سرمايه گذاري به همان اندازه انجام شود.

معاون اول رييس جمهور پراكندگي صنايع و ظرفيت هاي استان خراسان شمالي در توليد برق را خوب ارزيابي كرد و گفت: بسترهاي لازم براي توسعه صنعتي در استان وجود دارد.

جهانگيري گفت: در دولت تصويب كرديم وزارت جهاد كشاورزي و سازمان برنامه و بودجه 7000 ميليارد تومان از بازار سرمايه تهيه كنند تا پول گندم كاران كشور تا پايان مهر ماه پرداخت شود. ما مي دانيم كشاورزان كشور در اين مدت اذيت شدند ، اما آنها نيز شرايط دولت را درك مي كنند .

وي با بيان اينكه دولت نگراني خانواده ها از بيكاري جوانان را درك مي كند از برنامه ريزي براي كمك به راه اندازي واحدهاي كوچك و سرمايه گذاران و كارآفرينان خبر داد.

وزير نيرو نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه 6 سد در استان خراسان شمالي در دست احداث وجود دارد به كارخانه پتروشيمي بجنورد اشاره و خاطرنشان كرد: براي تامين آب اين صنعت هيچ مشكلي وجود ندارد و تخصيص هاي لازم داده شده است.

چيت چيان افزود: استان خراسان شمالي 3 برابر ظرفيت مورد نياز براي مصرف، توليد برق دارد و مشكلي براي تامين برق براي فعاليت هاي اقتصادي در اين استان وجود ندارد.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي هم در اين نشست گزارشي از نماي كلي استان ارائه كرد و گفت: اقتصاد برخي نقاط استان متكي بر دامپروري و كشاورزي است و نيازمند افزايش بهره وري در اين بخش ها هستيم.

 ربيعي بر لزوم اشتغالزايي در اين استان تاكيد كرد و گفت: كاستن از نرخ بيكاري استان دور از دسترس نيست و قادر خواهيم بود اين كار مهم را انجام دهيم.

در اين جلسه استاندار خراسان شمالي نيز گزارشي از وضعيت استان د رحوزه هاي مختلف ارائه كرد و به تشريح ميزان توليد و اشتغال در بخش كشاورزي و صنعت پرداخت.

نماينده ولي فقيه در استان خراسان شمالي و امام جمعه بجنورد نيز در اين نشست بر ضرورت تبديل اقتصاد مقاومتي به گفتمان غالب كشور گفت: همه مجموعه ها بايد متصل و دست به دست هم اين مطالبه رهبر معظم انقلاب را كه تنها راه نجات كشورمان است جامه عمل بپوشانيم.

وي افزود: اميدوارم با اراده دولتمردان و پشتكار همه دست اندركاران شاهد تحقق اقتصاد مقاومتي باشيم تا اين سياست ها به عنوان الگويي براي ساير كشورها نيز مطرح باشد.

رييس اتاق بازرگاني استان خراسان شمالي و برخي نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين جلسه ديدگاهها و دغدغه هاي خود را بيان كردند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.