سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

اهمیت جایگاه حوزه و دانشگاه در پیشرفت کشور

تولیت آستان قدس رضوی گفت: جایگاه حوزه و دانشگاه از مهمترین شاخص‌های پیشرفت کشور است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آئین رونمایی از ۱۷ محصول نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی؛ تولیت آستان قدس رضوی، حجج‌اسلام مجید خیرآبادی؛ مدیر حوزه علمیه مروی و علی کشوری؛ دبیر شورای راهبردی الگوی یپشرفت اسلامی در حوزه علمیه مروی برگزار شد.

در این مراسم آیت الله رئیسی درباره شاخص‌های پیشرفت خاطرنشان کرد: امنیت، عدالت اجتماعی، اعتماد به نفس، اتکا به خدا و ... از مهمترین شاخص‌های پیشرفت است. ما در بخش‌هایی که به دین نگاهمان بوده، پیشرفت کردیم. اما در بخش‌هایی که نگاه به غرب داشتیم، درجا زدیم. آسیب‌های اجتماعی امروز جامعه محصول کم‌توجهی به الگوهای دینی و اجتماعی است اگر ما در مسئله خانواده پیشرفت نکنیم، جامعه ما نیز پیشرفت نخواهد کرد.

خلیفة‌الله اعظم وجود مقدس ولیعصر (عج) است. البته انسان‌ها هم می‌توانند جایگاه خلیفة‌اللهی داشته باشند. بنا به تعریف قرآن، انسان موجودی دارای حیات است که از تعلق بهره‌مند است. این انسان در نهایت باید به سوی حق تعالی حرکت کند و دولت هدایت باید زمینه هدایت شهروندان و عموم افراد جامعه را برای این هدف آماده کند.

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه الگوی غربی برای پیشرفت ما مناسب نیست؛ چرا که بومی‌سازی نمی‌شود، افزود: ما باید الگوها و قالب‌هایی برای مفاهیم عالی اسلامی و انسانی تعریف کنیم. به طور مثال مبنای انتخابات ما تکلیف‌مداری است، در جامعه دینی همه باید یک نظر داشته باشند، پس نظام‌سازی اسلامی مبتنی بر وحی است و ولایت فقیه همان حکومت علی (ع) است و هیچ باید و نبایدی نباید بر خلاف دین تصویب شود.

وی با جایگزینی واژه «پیشرفت» به جای «توسعه» گفت: رفاه باید در پرتو هدایت ایجاد شود. پیشرفت نیز در حوزه‌های اخلاق، اقتصاد، مدنیت، سیاست، علم، فناوری و روابط انسانی و اجتماعی باید صورت گیرد. ما اگر پیشرفت را این طور تعریف کنیم فقر، فساد و ناهنجاری اجتماعی دیگر وجود نخواهد داشت. در غرب جوامعی داریم که به لحاظ صنعتی پیشرفت کردند، اما در اخلاق درجا زدند.

وی در ادامه افزود: الگوی پیشرفت ما باید در وهله اول با نگاه به انسان و تعریف از انسان ترسیم شود. این نگاه نباید نگاه صرف مادی با اتکای به غرب باشد. مدینه فاضله اسلامی جامعه هدایت یافته با شاخصه عدالت، معنویت، اخلاق، عقلانیت و سنگ بنای آن نیز توحید است. اگر می‌خواهیم به رفاه در پرتو اجتماع برسیم، در سایه دولت هدایت به عقلانیت تکیه کنیم؛ در این صورت فقر دیگر در جامعه پیدا نمی‌شود، آسیب‌ها کمتر می‌شود و نگرانی و اضطراب اجتماعی به سکینه تبدیل می‌شود‌؛ بنابر این آنچه در جامعه اسلامی اضطراب اجتماعی را می‌تواند به سکونت تبدیل کند، ایمان، دلبستگی به خدا، توکل و اعتماد به نفس است.

تولیت آستان قدس رضوی درباره نقش حوزه‌ها افزود:‌ حوزه‌ها به حوزه اخلاق توجه زیاد کنند و علوم اجتماعی را مد نظر قرار دهند. آنچه می‌تواند یک جامعه اسلامی، دولت و تمدن اسلامی را رقم بزند، با یک اجتهاد تمدن‌ساز امکان پذیر است. ما در عرصه‌های مختلف اجتماعی و ارتباطات و فضای مجازی هم باید فقه را تعریف کنیم. ما بن‌بست نداریم، فقه‌مان غنی و قوی است و کامل می‌تواند زندگی اجتماعی را مدیریت کند.

وی با اشاره به اینکه مباحث علمی باید به جزمیت علمی تبدیل شده و این مهم نیز عزم عملی می‌طلبد، گفت: سند تحول آموزش و پرورش که مورد تأکید رهبری است، اگر اجرایی نشود ما شاهد تحول در نظام آموزشی نخواهیم بود. آموزش عالی نیز همین مشکل را دارد در نهایت اگر حوزه و دانشگاه توحیدی باشند، قول‌الله و فعل‌الله با هم یکی می‌شوند. دانشگاه اسلامی به معنای پرورش‌یافتن دانشجو با کتاب، استاد و برنامه آموزشی اسلامی است.

انتهای پیام//آ.ج

برچسب ها: جایگاه ، پیشرفت ، دانشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.