سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج؛

شیوه عزاداری بانوان کهگیلویه وبویراحمد در ماه محرم

در این نوع عزاداری یک زن به عنوان تک‌خوان چارقد‌هایشان را پشت شانه‌ها می‌انداختند و به جلو می‌آوردند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛فریدون داوری، پیشکسوت شعرای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت‌: آداب و رسوم کهن مردم این استان را در آستانه ماه محرم تشریح کرد.

وی با بیان اینکه ایلات و عشایر این استان دو تا سه روز مانده به حلول ماه محرم انتخاب محل عزاداری و تمیز کردن آن را فراهم می‌کردند، افزود: درست کردن علم‌ها که معمولا با شرایط خاص استفاده از پایه علم که چوبی محکم از درخت گردو و بلوط بوده، زنگوله‌ها و دراها را با پارچه‌های سیاه، بنفش و سبز آماده می‌کردند.

داوری شباهت عزاداری خانم‌ها و آقایان در قدیم را حلقه‌زدن عزاداری برشمرد و با بیان اینکه در این میدان حلقوی، خانم‌ها دست در گردن همدیگر می‌انداختند و آقایان کمربند همدیگر را می‌گرفتند را تفاوت شاخص اینگونه عزاداری‌ها اعلام کرد.

وی کتل‌خوانی را نوع عزاداری خانم‌ها ذکر کرد و گفت: در این نوع عزاداری یک زن به عنوان تک‌خوان چارقد‌هایشان را پشت شانه‌ها می‌انداختند و به جلو می‌آوردند که به رقص طول چپ(عزار) معروف بود و شروه‌های زیر را زمزمه می‌کردند:


ای ماه محرم اومیه شادی رفته غم اومیه


او من حرم کم اومیه شادی رهته غم اومیه


آخی و دشت کربلا آخی و دشت کربلا


مهلش ندا تا صبح ورا کردش و نوک نیزه ها


شمر کلو ولد زنا ای وای حسین من چی شد


در کربلاشهید شد آتش زین و خیمه ها


شفق زیو عزاشد ماتم کربلا شد

این پژوهشگر فرهنگ عامه استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این زنان عمدتا اسبی را نمادین با پارچه‌های رنگین تزئین می‌کردند که به یاد ذوالجناح امام حسین(ع) بود و بعد شعرهایی را شبیه شروه‌های محلی می‌خواندند.

داوری دیگر این کارها را آتش برافروختن که هم باعث روشنایی و هم گرمابخش بود، عنوان کرد و یادآور شد: هر عزاداری وقتی که به آن میدان می‌آمد یک شاخه هیزم را همراه خویش می‌آورد.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.