سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج؛

توسعه صنعت بام نفتی ایران رویایی در مسیر تحقق

توسعه صنعت بام نفتی ایران رویایی است که با تلاش برای اجرای چهار طرح پایین دستی محصولات آن و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی گچساران در مسیر تحقق قرار گرفته است.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ توسعه صنعت بام نفتی ایران آرزویی که در صورت عملی شدن آن افزون بر خلق صدها فرصت شغلی، راه را برای برون رفت از اتکای کشور به اقتصاد تک محصولی نفت و بهره گیری از ظرفیت های موجود کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد گشود.

قرار داشتن 13 میدان نفتی با میزان ذخیره نفت خام حدود 126 میلیارد بشکه و تولید 25 درصد نفت خام کشور در گچساران شوق جوانان این خطه برای اشتغال در صنعت نفت و پتروشیمی را افزایش داده است.

انتظار 12 ساله مردم برای افتتاح تنها مجتمع پتروشیمی گچساران در چند سال گذشته جوانان جویای کار را از امید برای رونق صنایع دلسرد کرده بود اما با تلاش های مسئولان در دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته چشم انداز روشنی برای اشتغال در صنعت نفت این شهرستان ترسیم شده است.

گچساران با ظرفیت تولید روزانه 663 هزار بشکه دومین شرکت تولید کننده نفت در ایران است.

شهرستانی که با وجود منابع فراوان نفت، گاز، آب و سایر ظرفیت های طبیعی دارای بالاترین آمار بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد است.

براساس آمار موجود استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 17درصد دارای بالاترین شاخص بیکاری و شهرستان گچساران با بیش از 29 درصد جمعیت در معرض بیشترین آسیب در زمینه بیکاری است.

**توجه دولت تدبیر و امید برای ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش برای اجرای چهار طرح صنایع پایین دستی پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی و شتاب بخشی به اجرای پتروشیمی در حال ساخت گچساران دستاورد دولت از سه سال گذشته تاکنون برای توسعه اشتغالزایی در صنعت نفت است.

غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: طرح های پایین دستی پتروشیمی گچساران شامل واحد الفین یک میلیونی، واحد 500 هزار تنی پلی اتیلن، طرح MTP و زنجیره تولید متانول و پروپیلن و تولید محصولات اسید فرمیک و وینل استات منومر است.

وی بیان کرد: مجوز واحدهای متانول و واحد 500 هزار تنی پلی اتیلن پتروشیمی گچساران از وزارت نفت در سالجاری گرفته شده که عملیات اجرایی این طرح بزودی آغاز خواهد شد.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح اقتصادی را افزون بر 650 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: عملیات این طرح در صورت تامین اعتبار بزودی آغاز خواهد شد.

تاجگردون تصریح کرد: عملیات طرح تولید اسید فرمیک و اسید استیک نیز در تابستان سال جاری آغاز شد.

وی ابراز کرد: محصولات تولیدی این طرح در چرم سازی، نساجی و خوراک دام و به عنوان آنتی بیوتیک و ماده ضد باکتری و جلوگیری از قارچ استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه مواد و خوراک اولیه این طرح گاز طبیعی است افزود: محصولات این طرح به کشورهای پاکستان، ترکیه و هندوستان صادر خواهد شد.

تاجگردون تصریح کرد: بیش از 700نفر با بهره برداری از این طرح مشغول بکار خواهند شد.

وی میزان تولید این طرح در فاز نخست را پنج هزار تن اسید فورمیک و چهار هزار و 500 تن متیل استات ذکر کرد و گفت: این طرح اقتصادی با سه هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار احداث خواهد شد.

**موافقت مجلس با یک فوریت لایحه دولت برای ایجاد منطقه اقتصادی در گچساران

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: یک فوریت لایحه دولت برای ایجاد منطقه اقتصادی در گچساران چندی پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

غلام رضا تاجگردون اظهار داشت: شهرستان گچساران با طی شدن مراحل مقدماتی، منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی می شود.

وی با اشاره به انتظار چندین ساله جوانان گچسارانی برای بهره برداری از مجتمع پتروشیمی اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز این طرح تامین شده و این واحد صنعتی در سال 1397 به بهره برداری می رسد.

تاجگردون ابراز کرد: عملیات اجرایی طرح مجتمع پتروشیمی شهرستان گچساران بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ابراز کرد: برای اجرای این طرح تاکنون بیش از سه هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بیش از چهار هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح نیاز است.

تاجگردن گفت: راه اندازی این واحد تولیدی بزرگ می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم، سالانه یک میلیون اتیلن را تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی کند.

وی تصریح کرد: این طرح در زمینی به مساحت 157 هکتار از سال 1383 تاکنون در حال ساخت است.

**تصویب لایحه پیشگیری از خام فروشی نفت در مجلس

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه پیشگیری از خام فروشی نفت و تبدیل آن به صنایع بالا دستی که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد راه شتاب بخشی به توسعه مناطق نفتخیز را برای دولت هموار می کند و رفع مشکلات پتروشیمی این شهرستان کمترین پیامد این لایحه بود.

وی گفت: عملی شدن این لایحه مانع از دست رفتن بخش زیادی از منابع نفتی کشور به کشورهای خارجی می شود و ایجاد اشتغال پایدار برای ساکنان این مناطق دارد.

**حل مشکل بیکاری جوانان با بهره برداری از 6 طرح صنعتی در کهگیلویه و بویر احمد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بهره برداری از 6 طرح صنعتی در استان افزون بر گرهگشایی از مشکل بیکاری جوانان، می تواند زمینه را برای خود اتکایی ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم کند.

داریوش دیودیده اظهار داشت: اجرای منطقه ویژه اقتصادی در گچساران که از مهمترین این 6 طرح است، زمینه ساز جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی و شکوفایی رونق صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد.

وی افزود: اجرای این طرح نقش مهمی در پاسخگویی به انتظارات سرمایه گذاران و کاهش بروکراسی دارد.

دیودیده بیان کرد: بخشودگی های مالیاتی، عوارض گمرکی و معافیت از مقررات ویژه صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از مزایای اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران دارای آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی متعددی است که از مهمترین آنها می توان به ایجاد اشتغال پایدار و افزایش میزان رفاه عمومی در این شهرستان اشاره کرد.

** دولت تدبیر و امید تلاش زیادی برای تامین زیر ساختهای اقتصادی درگچساران دارد

فرماندار گچساران نیز گفت: تلاش برای تامین زیرساخت های مورد نیاز توسعه صنعت در این شهرستان از برنامه های مسئولان است.

عبدالرحیم رحیمی اظهار داشت: اخذ مجوز یک نیروگاه برق، تخصیص اولیه آب از سد در حال احداث چم شیر دستاورد این تلاش هاست.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مراجعات مردمی در ملاقات با مردم در بخش شغل و صنعت است، تصریح کرد: تلاش می شود با اجرای این طرح ها به بخشی از مطالبات مردم پاسخ داده شود.

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.



انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.