سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

برگزاری نخستین جشنواره سراسری عکس سال ارسباران

نخستین جشنواره سراسری عکس سال ارسباران در شهرستان اهر برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محرمی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: این جشنواره با هدف شناسائی استعداد های بالقوه در رشته هنر عکاسی و معرفی هنرمندان برجسته و زمینه سازی برای شکوفائی هنرمندان فعال در منطقه، مشارکت دادن نهادهای غیر دولتی (مردم نهاد) و ارگان های ذیربط در انجام فعالیت هنری و ثبت زیبائی های ارسباران در زمینه های آثار و ابنیه تاریخی و باستانی، طبیعت بکر و زندگی روستائی و عشایری برگزار خواهد شد.

وی، توجه به نقش تولید و اقتصاد مقاومتی در مشاغل سنتی که بیشتر روستائیان و عشایر، توجه به گسترش گردشگری و شناساندن منطقه در جذب گردشگر، توجه به محیط زیست و حفاظت از جنگل های زیبا و بکر ارسباران، تشریح و تبیین فرهنگ و سنن و آداب و رسوم منطقه، توجه به نقش مراکز آموزش عالی در رشد و توسعه ارسباران، نقش منطقه ارسباران در مناسبت های ملی و مذهبی و دفاع مقدس و نقش منطقه ارسباران در نشر و گسترش اسلام ناب محمدی(ص) را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

محرمی، موضوعات جشنواره یاد شده را شامل سه بخش عنوان کرد و گفت: در بخش مستند اجتماعی، مشاغل سنتی در ارسباران از جمله ورنی بافی، فرشبافی، مشاغل خانگی زنان روستائی و عشایری و همچنین مشاغل سنتی در بازار و راسته های قدیمی مدنظر است.

وی افزود: توجه به تولیدات داخلی در منطقه ارسباران به عنوان محور توسعه در اقتصاد محلی و توجه به سوغات ارسباران از جمله سیب و فرش و ورنی و عسل، جلوه های زیبای زندگی روستائی و عشایری بخصوص در حوزه های دامپروری وکشاورزی، توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی و محلی شامل عروسی ها محلی، موسیقی عاشیقی، ورزش های بومی محلی از جمله اسب سواری و طناب کشی و کشتی محلی، مناسبت های ملی و مذهبی شامل راهپیمائی ها و عزاداری ها و جلوه هائی از ایثار و شهادت در ارسباران و نقش موثر مردم در صحنه های مختلف انقلاب و دفاع مقدس نیز از دیگر بخش های مستند اجتماعی است.

وی افزود: در بخش معماری و طبیعت نیز زیبائی های بکر و ناب ارسباران، طبیعت زیبا و ویژگی های منحصر بفرد آن، جنگل های زیبای ارسباران، قلعه ها و کوه ها و دشت های زیبای منطقه، آثار و ابنیه و عمارت های تاریخی و دیدنی در ارسباران مد نظر است.

محرمی گفت: در بخش ویژه نیز با توجه به اینکه شیرینی اهری از دوران گذشته به عنوان سوغات ویژه اهر مورد توجه مردم، بویژه میهمانان و گردشگران بوده و در مناسبت های مختلف به عنوان پذیرائی اصلی و گاهی اوقات به عنوان نذری از آن استفاده شده است، به تصویر کشیدن ابعاد مختلف این شیرینی از مراحل تولید و کاربرد آن در زندگی مردم مد نظرمی باشد.

معاون هنری اداره کل اضافه کرد: عکس های ارسالی باید در منطقه جغرافیائی ارسباران ثبت شده باشد و این محدوده در آذربایجان شرقی شهرستان های اهر، هریس، ورزقان، کلیبر، هوراند و خداآفرین را شامل می شود.

محرمی افزود: این مسابقه فقط به صورت تک عکس برگزار خواهد شد و مجموعه عکس پذیرش نمی شود و هر عکاس می تواند 5 اثر در بخش مستند اجتماعی و 5 اثر در بخش معماری و طبیعت و 5 اثر نیز در بخش ویژه به صورت رنگی یا سیاه و سفید به دبیرخانه جشنواره واقع در شهرستان اهر، خیابان رسالت، جنب سالن ورزشی کوثر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر، دفتر انجمن هنر عکاسی شهرستان اهر ارسال کند.

آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره 20 آذرماه سالجاری تعیین شده است.


انتهای پیام/ش


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.