سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سلطانی‌فر در همایش بین‌المللی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری:

گردشگری فراتر از بعد اقتصادی، پدیده فرهنگی است

همایش بین‌المللی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و سلطانی فر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش بین‌المللی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سالن اجلاس سران برگزار شد.
 
مراسم با قرائت قرآن کریم و پخش سرود ملی آغاز شد.

در ابتدا سلامی دبیر اجرایی همایش گفت: پس از استقرار دولت تدبیر و امید شرایط برای پیشرفت گردشگری میسر شده است. در این همایش 60 نفر مهمان از کشورهای مختلف جهان داریم که بیشتر آنها از شرکت های معتبر آمده اند. از کشورهای فرانسه، آلمان، هلند، پرتغال، اسپانیا، چین، کره جنوبی، سنگاپور، تایلند، آذربایجان، ترکیه، امارات، پاکستان و آفریقا جنوبی مهمان داریم.

وی افزود: توسعه کشور امروز در اولویت قرار دارد. ساختار تولیدی جهان در حال تحول است و گردشگری شاخص توسعه و پیشرفت نظام اجتماعی در کشورهای جهان قرار گرفته است. در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها گردشگردی در جایگاه بالایی برخوردار است.  ایران از گذشته در چهار راه جهان قرار دارد و با عنوان هزار کاروانسرا در امور گردشگری ادعا دارد. پس از تلاشهای دولت در بحث برجام، شرکت‌های معتبر برای سرمایه‌گذاری در ایران در بحث گردشگری اعلام آمادگی کردند.
 
وی ادامه داد: این همایش با کشورهایی که در طول سه سال گذشته جلسه داشتیم، برگزار شده است. ایران مانند یک موزه بزرگ است و در هر شهر آمادگی پذیرش هزاران گردشگر را دارد. به کمک مسئولان گردشگری طرح صد هتل صد کسب و کار ایجاد کرده‌ایم و175 پروژه با کارشناسی و رویکرد آخرین دستاوردهای اقامتی در حال انجام است.
 
سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه مراسم اظهار داشت: امروزه گردشگری به یکی از گسترده‌ترین و بزرگترین سرمایه جهان تبدیل شده و در این مسیر ماهیت و ابعاد جدیدی به خود گرفته است. یکی از ابعاد گردشگری کارکرد اقتصادی آن است که نتایجی همچون درآمدزایی، توزیع عادلانه ثروت، سود آوری، اشتغال آفرینی، توانمند سازی جوامع محلی، رفاه و شکوفایی به همراه دارد.
 
وی ادامه داد: در آمد 1500 میلیارد دلاری حاصل از جابه‌جایی بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون گردشگر در سال 2015، اختصاص یک شغل از هر 11 شغل جهان به این صنعت، همچنین گردشگری 7 درصد صادرات جهانی و 30 درصد صادرات خدمات را به خود اختصاص داده‌اند.
 
معاون رئیس جمهور عنوان کرد: گردشگری فراتر از بعد اقتصادی خود تبدیل به یک پدیده فرهنگی اجتماعی شده است و از این حیث بهره‌گیری مناسب از این کارکردها جهان کنونی را که از تبعیض، افراط گری، خشونت رنج می‌برد به اعتدال و میانه‌روی قومی فرهنگی و مذهبی سوق می‌دهد.  ماهیت گردشگری در گسترش مناسبات فرهنگی میان اقوام و جوامع و ملل مختلف و ارتقای فرهنگ گفتگو و مدارا، کاهش خشونت ، کاهش ریسک و مخاطرات در پیشبرد همه جانبه نقش آفرینی می‌کند. یکی از جدیدترین و موثرین ابزارهای اقتصادی تامین منابع مورد نیاز برای پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری خارجی است که نه تنها عامل تامین سرمایه، بلکه تعیین کننده رشد اقتصادی کشورهاست. ایران اسلامی با وجود ظرفیت و توانایی بالقوه  و بالفعل در سطح گردشگری قابلیت تبدیل شدن به یکی از مقاصد برتر گردشگردی در سطح جهان را دارد.
 
وی ادامه داد: جذب سرمایه‌گذاری‌های مختلف بخصوص خارجی نه تنها یک ضرورت، بلکه مزیتی برای رونق و توسعه اقتصادی با عنایت به رویکرد اقتصاد مقاومتی از ضرورت‌های تحکیم بنیان اقتصادی برای خروج از رکود و افزایش اقتصاد است. خوشبختانه کشور ایران زیر ساختها و پتانسیل‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف داخلی و خارجی را داراست. امنیت پایدار، ثبات سیاسی اجتماعی، زیر ساختها، وجود عوامل تولید ارزان، بازار وسیع و قوانین و مقررات از مزیت‌های جذب سرمایه خارجی است.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: پس از لغو تحریم‌ها گردشگری در ایران رشد پیدا کرد و میانگین رشد عمومی گردشگری به 10 درصد در سال رسیده است که بیش از دو برابر میانگین جهانی است. سرمایه‌گذارانی که تا دیروز نسبت به فضای سیاسی ایران تردید داشتند، امروزه با استقبال برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی می‌کنند. حتی هتل‌ها برای دو سال رزرو می‌شوند و تمام مصداق‌ها برای این است که وضعیت گردشگری کشور بهبود پیدا کرده است. شورای گردشگری جهان سهم داخلی و خارجی در تولید ناخالص ایران را 6/7 اعلام کرده  که امیدواریم  در سال تا 9 درصد هم افزایش پیدا کند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر می‌توان حوزه گردشگری را یکی از ظرفیت های آماده و عظیم کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست. این حوزه یکی از بهترین جایگزین‌ها برای صادرات نفت و رهایی از اقتصاد تک محصولی و توزیع عادلانه درآمدها در کشور است. برای اولین بار تمام مسئولان از تمام حوزه‌ها به این باور رسیدند که می‌توانیم از حوزه گردشگری استفاده مطلوب داشته باشیم.
 
سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: مهمترین محورها برای رشد و شکوفایی کشور میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری است. خوشبختانه سازمان نهایت همکاری را با حوزه‌ها و مسئولان دیگر داشته و در این راستا با برنامه‌ریزی 300 هتل 4 و 5 ستاره برای 5 سال آینده انجام داده و اکنون با حمایت بخش خصوصی داخلی که با تمام توان و اعتماد حضور دارند، ساخت 170 هتل آغاز شده است. امروز 1750 پروژه ‌گردشگری در دستور کار داریم که 820 پروژه در حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.
 



انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.