سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پور ابراهیمی طی سوال از ظریف:

چرا حوزه دیپلماسی اقتصادی ما فعال نیست؟/ سفرا از تصمیمات حوزه اقتصادی در خارج از کشور خبر ندارند

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: سفرای کشورمان در دیگر کشورها از حوزه واردات و صادرات و همچنین تصمیمات اقتصادی خارج از کشور اطلاعی ندارند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی طی سوال خود از ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در صحن علنی امروز یکشنبه 11 مهرماه اظهار داشت: سوال بنده مربوط به مباحث اقتصادی در حوزه دیپلماسی سیاسی کشور است که البته این سوال مربوط به ماه‌های ابتدایی مجلس نهم می‌شود که حال در دستور کمیسیون امنیت ملی و صحن قرار گرفته است.

نماینده کرمان و راور خطاب به ظریف اظهار داشت: ساختار وزارت خارجه از سالهای قبل و حتی بعد از انقلاب رویکردی مبتنی بر امنیتی و سیاسی داشته است اما آنچه که امروز در عرصه اقتصادی به آن نیاز داریم حوزه دیپلماسی فعال در خارج کشور است.

پورابراهیمی ادامه داد: ولی باید پرسید حوزه دیپلماسی ما در خارج از کشور که باید خاکریز اقدامات اقتصادی ما باشد، چه می‌کند؟ بنده با چند نفر از سفرا جلسه‌ای داشتم و میزان واردات و صادرات کشور را در حوزه‌های آنها جویا شدم که هیچ اطلاعی دراین مورد نداشتند.

رئیس کمیسیون اقتصادی با تأکید براینکه این سفرا باید در حوزه اقتصاد مقاومتی کمک کننده باشند، تصریح کرد: امروز سفرای کشورمان در کشورهای دیگر همه مسائل را بلدند غیر از موضوعات اقتصادی که جای تأسف دارد.

وی اظهار داشت: سه سال است که روی این پروژه اقتصادی دیپلماسی به همراه مرکز پژوهش‌ها کار می‌کنیم و اهمیت دیپلماسی اقتصادی ما در سه بخش حائز اهمیت است.

نماینده کرمان وراور در ادامه افزود: سیاست‌ها و برنامه قانون پنجم توسعه، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه.

پورابراهیمی تأکید کرد: وزارت امورخارجه موظف است با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان، سازمان و نهادهای مسئول و همچنین استفاده از فرصت‌های اقتصادی منطقه و حوزه بین‌الملل سیاست‌های مناسب را اجرایی کرده و تلاش کند سطح روابط در راستای ارتقاء حوزه اقتصادی باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی همچنین در ادامه بیان داشت: تلاش برای حضور فعال و اثربخش در مناسبات دو جانبه‌ای و تدوین نظام تقویت حضور ایران در سازمان‌های منطقه‌ای، ارزیابی کارآمد مأموران در داخل و خارج از کشور با رویکرد اقتصادی بخش‌های مهمی است که در برنامه پنجم توسعه آمده است.

وی تصریح کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حاکی از این است که باید حمایت همه جانبه از صادرات کالا به تناسب ارزش افزوده و ارزآوری، گسترش خدمات تجاری و ترانزیت، استفاده از سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصادی از طریق استفاده از دیپلماسی، حمایت از هدف‌های اقتصادی و مشارکت با کشورهای منطقه و جهانی به ویژه همسایگان در برنامه پنجم توسعه تأکید شده است.

نماینده کرمان وراور با اشاره به اولویت‌های  حوزه دیپلماسی در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه نیز گفت: تأکید بر دیپلماسی اقتصادی با هدف سرمایه گذاری خارجی و ورود به بازارهای جهانی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی در بند 60 سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم آمده است.

پورابراهیمی ادامه داد: مهمترین موضوع مأموریت وزارت امورخارجه همان دیپلماسی اقتصادی است که طی سالها بر زمین مانده و مربوط به دولت یازدهم هم نیست.

نماینده کرمان وراور با بیان اینکه وزارت امورخارجه غیراز برگزاری همایش‌ها در حوزه اقتصادی کار دیگری نمی‌کند بیان داشت: تصمیمات  در حوزه اقتصادی در خارج از کشور گرفته می‌شود در حالی که سفیر ما از آن خبری ندارد و بخشی از صحبت‌های بنده این است که چرا سفرا اعلام می‌کنند این گونه مسائل در مأموریت ما ذکر نشده است.

پورابراهیمی ادامه داد: این نقصان وزارت خارجه است، و چرا این وزارت‌خانه در قوانین مأموریت خود برای سفرا براساس برنامه ششم حکمی را نمی‌دهد؟

رئیس کمیسیون اقتصادی با تأکید بر اینکه امروز کشورهایی نظیر آلمان، آمریکا و انگلیس در حوزه دیپلماسی اقتصادی بسیار قوی حرکت می‌کنند اظهار داشت: امروز در کشوری مانند آلمان حوزه دیپلماسی اقتصادی خود را با مشورت‌های بخش خصوصی اقتصادی و ارائه اطلاعات پیش می‌برد.

وی تأکید کرد: مسئولان اتاق بازرگانی در جلسه امروز جایشان خالی است.

پورابراهیمی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بعد از جنگ دوم جهانی فعالیت خود را در حوزه دیپلماسی اقتصادی آغاز کردند گفت: تشکیل صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، موافقتنامه‌های مرتبط با تجارت تماما در حوزه دیپلماسی سیاسی آمریکا بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به اظهارات کلینتون کاندیدای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت: وی به تازگی اعلام کرده فعالیت‌های اقتصادی دولت باید به این شکل باشد که چگونه نیروها را به کار گرفت و چگونه از ابزارهای اقتصادی جهانی استفاده کرد تا بتوان دیپلماسی حضور آمریکا را در خارج از کشور تقویت کرد.

نماینده کرمان وراور ادامه داد: آمریکا از سال 2010 تغییرات ساختاری خود را تغییر داد و امروز بخش رکن اقتصادی و تأسیس دفتر اقتصاددان‌های ارشد در وزارت امورخارجه آمریکا تشکیل شده است.

وی خطاب به ظریف گفت: ما بابت فعالیت‌های اقتصادی شما در حوزه برجام تشکر می‌کنیم اما باید ساختار متحول شود.

پورابراهیمی ادامه داد: در کشوری مانند انگلیس اداره تجارت و سرمایه‌گذاری زیرنظر وزیر امورخارجه شکل گرفته و تدابیر راهبردهای اقتصادی خارجی با هماهنگی این وزارت‌خانه است.

رئیس کمیسیون اقتصادی تأکید کرد: یکی از اهداف دیپلماسی اقتصادی انگلیس آموزش دیپلمات‌ها در حوزه اقتصادی و تجاری است.

نماینده کرمان وراور اظهار داشت: اما در کشور ما خبری از این موضوعات نیست و وزیرامورخارجه باید ساختار درونی را اصلاح کرده و رئیس جمهور به ساختار بیرونی بپردازد و تمامی این مسائل جزو مطالبات مقام معظم رهبری است که آن را در دیدار خود با مسئولان دولتی در تاریخ 3 شهریورماه سال 95 بیان فرمودند.

وی با اشاره به وضعیت امروز وزارت امورخارجه کشورمان بیان داشت: عدم نقش آفرینی در امور اقتصادی کشور از منظر دیپلماسی کاملا تعطیل است و شاید ظریف به تنهایی در این مورد کاری انجام می‌دهد اما این نقش آفرینی ساختاری نیست.

پورابراهیمی در ادامه افزود: استمرار رویکرد متعارف سنتی در امور اقتصادی هنوز برپایه انتخاب سفرا با موضوع امنیتی و سیاسی است نه اقتصادی.

رئیس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: عدم فعالیت‌های اقتصادی نظام در کشورهای دنیا و عدم وجود ارتباط سیستمی بین وزارت خانه‌های ما و همچنین عدم وجود جایگاه خاص برای پارلمان‌های بخش خصوصی از ویژگی‌های امروز وزارت‌خارجه کشورمان است.
 
نماینده کرمان وراور تأکید کرد‌: بنده معتقدم اولویت در حوزه سیاست خارجی ما، حوزه هسته‌ای بوده که البته اقدامات وزیر قابل تقدیر است اما دلیل ما برای ورود به بخش هسته‌ای تنها رفع تحریم‌ها و موضوع اقتصادی بوده است لذا باید تحولات اقتصادی مدنظر وزارت امورخارجه باشد.

وی اذعان داشت: اکنون اولویت‌های وزارت امورخارجه حوزه اقتصادی نیست لذا باید رویکرد جدیدی مدنظر قرار بگیرد.

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعاتی از مجلس را برعهده داشت از پورابراهیمی خواست تا قانع شدن و یا عدم اغنای خود را از سخنان ظریف اعلام کند که پورابراهیمی در پاسخ به وی گفت: اگر وزیر امورخارجه تعهد کند که برنامه جامع و گزارشی را در راستای تحول ساختاری وزارت امورخارجه تا سه ماه دیگر به کمیسیون ارائه می‌کند بنده رضایت خود را اعلام خواهم کرد.

مطهری در پاسخ به وی گفت: وقت آقای ظریف برای ایراد سخن به پایان رسیده اما براساس نوشته وی که به دست بنده رسیده اعلام شده که آمادگی دارند با همکاری مجلس و کمیسیون اقتصادی این دغدغه‌های اقتصادی را رفع کنند.

گفتنی است در پایان مطهری اعلام موافقت و اغنای پورابراهیمی را از سخنان وزیرامورخارجه کشورمان اعلام کرد.


انتهای پیام/

 



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.