سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

افزوده شدن 5 سال به سن امید به زندگی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: از 83 تاکنون 5 سال به سن امید به زندگی در استان افزوده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ اسکویی به مناسبت روز جهانی قلب و در نشست با خبرنگاران گفت : میانگین سن امید به زندگی در استان به ۷۷.۳ سال رسیده است.

اسکویی ، سن امید به زندگی در مردان را  ۷۶.۱ سال و  این میزان را در بانوان ۷۸.۶ سال اعلام کرد.

وی اضافه کرد: با ایمن سازی جاده ها، اجرای طرح سلامت و ارائه خدمات درمانی مناسب، ارتقاء بینش و دانش شهروندان، بهبود سبک زندگی و غذایی مردم میزان امید به زندگی بالارفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین  همچنین گفت: ۴۲ درصد از مرگ و میر در استان ناشی از بیماریهای قلبی است.

حمید اسکویی افزود : حذف نمک از سفره ها، کاهش مصرف روغن جامد، چربی و فست فود بهترین راه مقابله این بیماریست.

بگفته ی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اولین علت مرگ و میر در کشور بیمارهای قلبی و عروقی است و در استان قزوین ۴۲ درصد مردم بر اثر این بیماری فوت می کنند.

وی افزود: به طور میانگین از هر دو نفر در استان یک نفر بیماری قلبی و عروقی دارد و به دلیل همین بیماری بیش از ۱۵ هزار سال عمر از دست رفته داریم که هر سال عمر از دست رفته سه برابر تولید ناخالص ملی است.

اسکویی بیان کرد: همچنین به خاطر سوانح و حوادث بیش از ۱۸ هزار سال و سرطان هشت هزار سال عمر از دست رفته داریم که این روند اگر بهبود نیابد باید خسارات زیادی را متحمل شویم.

اسکویی  همچنین گفت: ۴۲ درصد مردم استان اضافه وزن دارند و ۲۳ درصد هم چاق هستند که ناشی از تغذیه غلط و مصرف روغن، نمک، چربی وانواع فست فود هاست.  

وی اضافه کرد: همچنین چون تعادل میزان ورودی انرژی با خروجی هماهنگ نیست شاهد چاقی مفرط هستیم به طوری که به جای 2 هزار و 500  کالری ،  روزانه  مصرف ما  2 هزار و 700 کالری است.

بگفته ی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کم تحرکی از دیگر علتهای بروز بیماریهای قلبی است و در حال حاضر ۴۴.۶ درصد مردم استان کم تحرکند .
اسکویی گفت: برای کاهش بیماریهای قبلی و عروقی مراکز جامع سلامت راه اندازی شده است.

وی افزود:  ۵۷ مرکز جامع سلامت در شهرها و ۳۱ مرکز در روستاهای استان راه اندازی شده است
وی افزود: تلاش می کنیم با بهره گیری از ۲۸۲ خانه بهداشت و ۵۰ پایگاه سلامت با مشاوره های رایگان مردم را با سبک زندگی و تغذیه سالم اشنا کنیم.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: هدف ما کنترل بیماری ها و کاهش ورودی بیمارستانها و کم شدن مرگ و میرهای ناشی از عوامل مختلف بویه بیماری های قبلی و عروقی است.

اسکویی گفت: ۱۳ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان سیگار می کشند.

 وی اضافه کرد: سیگار عامل ۹۰ درصد سرطان های ریه، ۷۵ درصد بیماری ریوی و ۲۵ درصد بیماری قلبی و عروقی است و ابتلا به سرطان را ۵ برابر می کند.

اسکویی همچنین درباره افزایش گرایش بانوان به سیگار هشدار داد و گفت : این موضوع  پیری زودرس را بهمراه دارد.

بگفته ی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، به طور متوسط هر فرد سیگاری ۱۳ سال کمتر ازافراد عادی عمر می کند.

وی همچنین گفت: از این پس فروشگاههای محدوده مدارس اجازه فروش و عرضه سیگار را نخواهند داشت و فرش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع شده است.

اسکویی همچنین از مردم خواست نمک را از سفره خود حذف کنند و تاکید کرد: نیاز روزانه بدن به نمک حدود ۹۵ گرم است در حالیکه میزان مصرف فعلی ۱۲۱ گرم است .

وی توصیه کرد:  میزان مصرف روغن به حداقل کاهش دهند و فقط روغن های سرخ کردنی و بدون اسید ترانس استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: ۵۰ درصد جمعیت استان روغن جامد مصرف می کنند .

اسکویی همچنین گفت: هر شیشه نوشابه یک نفره معادل ۱۱ حبه قند است و اگر هر روز این کالا مصرف شود سالانه ۷ کیلوگرم به وزن افراد اضافه می شود .

انتهای پیام/


 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.