سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایلام؛

دهلران میزبان 4 قوم کوچ نشین

ستاد هماهنگی میزبانی عشایر 4 استان کشور در دهلران برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، عشایر ، توده ای از مردم که بقایشان به رنج سفر گره خورده ، کوچ ، آهنگ زندگی سیال این مردم است.

با آغاز فصل سرما و بارش برف و باران راههای مناطق کوهستانی بسته می شود و لازم است عشایراستانهای سردسیر این مناطق را ترک کنند.

شهرستان گرمسیری  دهلران یکی از مقصدهای قشلاق عشایراستان‌های همدان،کرمانشاه،لرستان و بخشی از سردسیرنشینان ایلام ،  است.

اهمیت این موضوع باعث شده  مسئولان امور عشایر 4استان کشور دراینجایعنی دهلران گردهم بیایند تاتمهیدات لازم رابرای اسکان،تامین امنیت و خدمات رسانی بهتر به این قشرمولد بیندیشند.

سبزی فرماندار دهلران از فراهم بودن تمهیدات لازم برای استقرار عشایر در مناطق قشلاقی این شهرستان خبر دادو با تاکید بر عدم ورود عشایر به مناطق ممنوعه مرزی گفت: توجه عشایر و متولیان به استقرار نیافتن آنها تا شعاع معین در حومه روستاها و اطراف شهرها، شناسنامه دار بودن عشایر، توجیح عشایر کوچرو از مقصد به مبدا و جلوگیری از استقرار عشایر در مرز چیلات و حاشیه جاده دسترسی این مرز از دیگر موضوعاتی است که باید مد نظر باشد.

 مدیرکل امور عشایری استان ایلام نیز گفت: این نشست با هدف سیاست گذاری ، برنامه ریزی و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی در جهت رسیدگی به وضعیت جامعه عشایری انجام شده است.

علی سلیمی از پیش بینی استقرار یک هزار و 500 خانوار عشایری در مناطق قشلاقی استان خبر داد و گفت: این عشایر که از استان های کرمانشاه، همدان و لرستان هستند، 700 هزار راس دام در اختیار دارند که بعنوان میهمان بخشی از سال را در مراتع قشلاقی استان مستقر می شوند.

وی با اشاره به وجود 9 هزار و 736 خانوار عشایری استان ایلام و جمعیت دامی یک میلیون و 400 هزاری این عشایر گفت: 70 درصد جمعیت دامی استان در اختیار عشایر است که ارزش اقتصادی تولید سالانه آنها بالغ بر سه هزار میلیارد ریال است.

جامعه عشایر استان علاوه بر نقش عمده در تحقق اقتصاد مقاومتی در عرضه تولیدمواد غذایی و پاسخگویی به تامین گوشت قرمز و مواد لبنی استان نیز نقشی برجسته دارند.

حسین محمدی مدیرکل امور عشایری همدان نیز گفت: این استان با 2 هزار و 189 خانوار عشایری دارای جمعیت دامی بالغ بر 473 هزار راس دام است.

وی افزود: از این تعداد در فصل قشلاق 450 خانوار با جمعیت دامی بیش از 90 هزار راس در مناطق قشلاقی استان ایلام مستقر می شوند.

بیرانومد مدیرکل امور عشایر لرستان نیز گفت: این استان با 14 هزار خانوار عشایری دارای جمعیتی دامی یک میلیون و 500 هزار راسی است که 25 درصد پروتیئن استان را تامین می کنند.

حاجی مراد بیرانود افزود: 750 خانوار عشایر این استان با جمعیت دامی بیش از 80 هزار راسی در فصل قشلاق 6 ماه از سال را در مناطق قشلاقی ایلام سپری می کنند. 

بیرانوند ازاداره کل دامپزشکی استان ایلام خواست به موقع نسبت به مایه کوبی دامهای عشایرمهمان برعلیه بیماری های مشترک انسان و دام اقدام کند.

مصطفی فلاحی رئیس اداره امور عشایر استان کرمانشاه نیز گفت: این استان دارای 14 هزار خانوار عشایری و جمیعتی بالغ بر 80 هزار نفر است.

وی افزود: در فصل قشلاق 300 خانوار عشایری این استان با جمعیت دامی بالغ بر 100 هزار راس یه استان ایلام مهاجرت می کنند. فلاحی گفت: اداره کل امور عشایرکرمانشاه خدمات آبرسانی ،سوخترسانی و سهمیه آرد این عشایر کوچ نشین را برعهده دارد و باحضورنمایندگان استان مبدا در دهلران این خدمات سیار به عشایر ارایه می شود.


انتهای پیام/ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.