سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

کاهش 20درصدی مخازن آب های زیرزمینی در خراسان رضوی

برداشت آب از چاه های غیرمجاز در خراسان رضوی موجب کاهش 20درصدی منابع آبهای زیرزمینی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت:سالانه در استان با1و2میلیارد مترمکعب کاهش مخازن آب های زیرزمینی به علت برداشت های بیش از حد منابع آب مواجه هستیم.

علیرضا عامری افزود:در سالهای اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی،حفاظت از منابع آب اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است که باید مطابق قانون نسبت به انسداد چاه های غیرمجاز اقدام شود.

وی در خصوص وضعیت چاه های غیرمجاز استان گفت:بسیاری از این چاه ها در محدوده شهرستان های مشهد،بینالود،باخرز،زاوه،نیشابور و چناران است و تعداد زیادی از این چاه ها مربوط به باغ ویلاها میباشد که از آب های زیرزمینی برای تفریح و سرگرمی استفاده میکنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه استان افزود:از کل چاه های غیرمجاز استان بیش از 7900حلقه به دلیل صرفه جویی در هزینه های بهره برداری در حریم رودخانه ها یا سرشاخه های حوزه های آبریز دشت حفر شده اند،که باعث اختلال در تعادل منابع و مخازن آب میباشند.

علیرضاعامری با اشاره به اینکه وجود چاه های غیرمجاز یک قانون شکنی در مدیریت منابع آب به شمار می آید افزود:چاه های غیرمجاز فاقد اندازه گیری قانونی است و از ضوابط حاکم در چاه های مجاز تبعیت نمیکنند و این در حالیست که تمامی چاه های مجاز کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز میباشد و حجم برداشت از این چاه ها قابل کنترل و مدیریت است.

وی ادامه داد:امیدواریم باهمکاری سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی استان و همچنین مشارکت بهره برداران منابع آب و عموم مردم بتوان امنیت آبی را باردیگر به شهرها و روستاهای استان بازگرداند.

انتهای پیام//ز.م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.