سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان؛

ابتلا به بیماری"هاری" مساوی با مرگ حتمی

هاری بيماری واگیر و کشنده ويروسی دستگاه عصبی مركزی است كه مرگ صددرصد مورد مبتلا را سبب می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگار جوان از زاهدان.، ملک کیانی معاون اجرایی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان، هاری را بيماری وحوش عنوان کرد وادامه داد:  افراد يا خود مستقيما به بیماری هاری مبتلا می شوند و يا با گزش از طریق حيوانات اهلی ویا وحشی، بيماری به آنها منتقل می گردد.

وی ادامه داد: در صورت انتقال هاري به انسان و بی توجهی به درمان ضد هاری، به دنبال ظهور علايم بيماری، فرد مبتلا صددرصد محكوم به مرگ است. بر اين اساس اهميت اين بيماری در آن است كه بلافاصله پس ازگزيدگی بوسيله حيوان مشكوك به هاری، جهت درمان ضدهاری اقدام شود.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان با اشاره به زمان ظهور علايم هاري در فردی كه مورد حمله حيوان آلوده قرارگرفته گفت: ظهور علايم بيماري از زمان گزش، 15 روزتا 3 ماه و به طور متوسط 1 تا 2 ماه به طول مي‌انجامد و گاهي براساس محل گزش، نوع ويروس، شدت جراحت و سن فرد گزيده شده، اين مدت طولانی تر نيز می شود. پس از طی اين دوره، علايم بيماری ظاهر می شود.

دکتر کیانی تصریح کرد: آلودگی مربوط به بيماري «هاری»تقريبا درهمه استان‌هاي كشور وجود دارد. براساس آمار، طی سال گذشته استان‌های گلستان،گيلان،كرمان،فارس وخراسان رضوی به ترتيب بيشترين موارد آلودگی به هاری را داشتند.

وي ادامه داد: طي سال گذشته 160 هزار نفر به دنبال حيوان گزيدگی به منظور پيشگيری از ابتلا به هاری به مراكز درمانی ضدهاری در كشور مراجعه و واكسن وسرم ضدهاري رادريافت كرده‌اند که 1 درصد از این موارد سهم استان سیستان و بلوچستان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 60 درصد از موارد حیوان گزیدگی در سال گذشته در گروه سنی 5 تا 29 ساله ویژه در بین نوجوان و دانش آموزان اتفاق افتاده است لذا توجه خاص به این گروه جهت افزایش سطح آگاهی آنان در خصوص هاری و نزدیک نشدن به محل تجمع سگهای ولگرد و عدم تحریک آنان و به کار بردن نکات حفاظتی در موقع برخورد با سگ های ولگرد را مورد تاکید قرار دادند.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.