سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری،

غلبه بر قطعی برق با ایجاد نیروگاه های مقیاس کوچک

نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده برق، نسل جدید نیروگاه برق است که ضمن کاهش هزینه سرمایه گذاری، تلفات و بالا بودن بهره وری، می تواند مشکل قطعی برق را در استان برطرف کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، نیروگاه‌ های مقیاس کوچک یکی از سیاست های کلان صنعت برق کشور و مجموعه ای از دستگاه های تولید برق است که اتصال آن به شبکه توزیع امکان پذیر بوده و ظرفیت تولید آن در محل اتصال به شبکه از ۲۵ مگاوات بیشتر نمی باشد.

این دستگاه ها متشکل از یک موتور گازسوز به همراه یک مولد برای تولید برق است که انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.


راندمان بالای موتورهای گازسوز، عمر مفید بالای مولدها، نیاز به فضای کم، رسیدن به مرحله بهره برداری در زمان اندک، بازگشت سرمایه در کمترین زمان ممکن نسبت به سایر پروژه ها و حفاظت از محیط زیست با ایجاد کمترین آلودگی، از جمله دلایلی است که نیروگاه های مقیاس کوچک و یا تولید پراکنده را از توجیه بسیار خوب فنی و اقتصادی برخوردار می سازد.

همچنین با توجه به قانون هدفمند کردن یارانه ها و افزایش چشمگیر هزینه های برق مصرفی در صنایع تولیدی و مراکز تجاری و سیاستهای حمایتی دولت در ارائه تسهیلات و عقد قرارداد خرید تضمینی برق به مدت ۵ سال جهت احداث مولد های مقیاس کوچک، این طرح را در یکی از بالاترین رتبه های جذب سرمایه گذاران خصوصی قرار داده است.

نعمتی، مدیرعامل نیروگاه نکا با بیان اینکه این نیروگاه 2 هزار و 200 مگاوات تولید انرژی دارد، گفت: راه اندازی چنین نیروگاهی به بیش از 3 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.


ذاکری فر ، مجری طرح نیروگاه های مقیاس کوچک با بیان اینکه وزارت نیرو سال 1387 ایجاد نیروگاه های مقیاس کوچک با هدف تامین انرژی توسط بخش خصوصی را مصوب کرد و بحث محیط زیست و کاهش آلایندگی در سطح وسیع که موجب پایداری شبکه برقی می شود را از دلایل لزوم و وجوب ایجاد مولدهایی با مقیاس کوچک اعلام کرد.

ذاکری فر با تاکید بر اینکه نیروگاه مقیاس کوچک موجب بهبود کیفیت برق می شود، افزود: اگر در نقاطی که مشکل افت ولتاژ دارند این نیروگاه ها نصب شود، ولتاژ که یکی از مهمترین مشخصه های کیفیت برق است، را می توان افزایش داد و مشکل را حل کرد.

وی با بیان اینکه برق تولیدی نیروگاه های بزرگ در سیستم انتقال و توزیع تا رسیدن به دست مصرف کننده 15 درصد تلفات دارد، گفت: این تلفات در نیروگاه ها با مقیاس کوچک به صفر می رسد و این به معنی تولید برق در محل مصرف خواهد بود.

مجری طرح نیروگاه های مقیاس کوچک، ایجاد نیروگاه مقیاس کوچک و تامین بار در نقطه توزیع را اصلاح کننده پروفیل ولتاژ اعلام کرد که به بهبود وضعیت ولتاژ نیز منجر می شود.

ذاکری فر زود وارد شدن به مدار را از مزیت های نیروگاه های مقیاس کوچک بیان کرد و افزود: نیروگاه بزرگ برای ورود به مدار به حداقل یک ساعت تا بیشتر زمان نیاز دارد در حالی که مولدهای مقیاس کوچک در زمان کمتر از 15 دقیقه وارد مدار می شود.

وی راندمان بالا تا شرایط اقلیمی مازندران را از دیگر مزیت های نیروگاه های مقیاس کوچک برشمرد و گفت: با توجه به اینکه رطوبت، دما و ارتفاع از سطح دریا در مازندران از شرایط مطلوبی برخوردار است بهره برداری از این نیروگاه در این استان نسبت به سایر استان های کشور، خیلی مطلوب تر و بهتر انجام می شود.


حسن پور ، سرمایه گذار نیروگاه مقیاس کوچک بشل نیز با بیان اینکه این نیروگاه پربازده ترین نیروگاه مقیاس کوچک کشور نام گرفته است، گفت: این نیروگاه با پست بشل، برق 25 مگاباتی تولید می کند.

حسن پور با بیان اینکه از اردیبهشت سال 93 نیروگاه مقیاس کوچک بشل وارد مدار و به شبکه سراسری وصل شد، افزود: سرمایه گذاری در نیروگاه مقیاس کوچک خیلی کمتر از نیروگاه های بزرگ است هر مگابات حدودا به 2 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

این سرمایه گذار 30 ساله هزینه اندک ایجاد نیروگاه مقیاس کوچک در مقایسه با نیروگاه های بزرگ را یکی از عوامل باز شدن پای سرمایه گذاران کره ای به استان مازندران اعلام کرد.


یکی از سرمایه گذاران کشور کره هم در این باره گفت: مشتاق هستیم که بتوانیم سرمایه گذاری در حد 5 هزار مگاوات در این بخش در کشور ایران را داشته باشیم.

با فعال شدن بخش خصوصی در عرصه احداث نیروگاه های کوچک توان مالی، فنی و مدیریتی کشور افزایش یافته و بخش خصوصی عملا به کمک دولت می آید و از این مشارکت، سود عاید کشور می کند.

هم اکنون سرمایه گذار نیروگاه مقیاس کوچک را هم کنار واحد های صنعتی ساخته و هم دل شهرها، به طوری که عده ای از شهروندان اعلام کردند: با ایجاد نیروگاه مقیاس کوچک در مجاورت محل زندگی آنها، از مشکل قطعی برق خلاص شدند و دیگر با خرابی وسایل برقی و فساد مواد غذایی به دلیل افت فشار و قطعی برق مواجه نیستند.


افضلی، مدیرعامل برق منطقه ای مازندران نیز در این باره گفت: تا کنون 54 مگابات ظرفیت در بخش نیروگاه های مقیاس کوچک در استان نصب و512 مگابات پروانه احداث در این زمینه صادر شد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.