سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری

پایان نگرانی کشاورزان شمالی با تولید دستگاه خشک کن شالی داخلی

تولید کننده آملی با تولید دستگاه خشک کن شالی، به نگرانی دیرین شالیکاران در این زمینه پایان داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، از آنجایی که ظرفیت خشک کن های موجود در شالیکوبی های مازندران محدود و حجم شالی برداشت شده به صورت مکانیزه و سنتی در استان بالا است، خشک کن های وارداتی جوابگوی این حجم شالی نبوده و شالیکاران به شدت نگران بند دار شدن و در نتیجه بالا رفتن درصد شکستگی محصول خود بودند.



در این میان یکی از تولید کنندگان شهرستان آمل توانست با تکیه بر توان داخلی،یک دستگاه خشک کن شالی با قابلیت های متفاوت با نمونه خارجی تولید کند و به این دغدغه دیرین کشاورزان خاتمه دهد.

کشاورزی در گذشته در مقایسه با سالهای اخیر بسیار سخت و طاقت فرسا بود به ویژه بعد از برداشت شالی، زمانی که وقت خشک کردن شالی می رسید.

یکی از کشاورزان در این باره گفت: در گذشته چون دستگاه خشک کن نبود، با گرفتاری شالی های برداشت شده را به خانه می بردیم و در حیاط منزل پهن می کردیم تا زیر حرارت خورشید خشک شود.

کشاورز دیگر با تاکید بر اینکه در این گیر و دار کافی بود هوا بارانی شود، افزود: در صورت بارندگی با زحمت دوچندان باید شالی های پهن شده را جمع می کردیم و حدود 20 روز تا یک ماه صبر می کردیم تا شاید هوا آفتاب شود.

وی گفت: خیلی وقت ها هم در جریان این بارندگی ها برنج خراب می شد و رنگش هم تغییر می کرد.


اما حالا دستگاه های خشک کن جایش را به روزهای آفتابی داده و آقای ناصری فر یکی از شالی کوبی داران هم استانی با تولید یک دستگاه خشک کن شالی توانست دغدغه کشاورزان را در این زمینه برطرف کند.

این تولید کننده دستگاه خشک کن شالی حفظ رنگ و بوی اصلی برنج پس از تبدیل شالی به برنج ، به حداقل رساندن میزان خرده برنج و پخت بهتر و بالاتری برنج پس از انجام عملیات خشک کردن را از مهمترین مزیت های استفتده از دستگاه خشک کن شالی برشمرد.

وی افزود: با تغییر در حجم کوره و دنده خشک کن و ایجاد کانال ها و شبکه هایی در محفظه بارگیری برای انتقال راحت تر باد گرم به شالی، موفق به تولید دستگاه خشک کن شالی با کارایی متفاوت از نمونه خارجی آن شد.

ناصری فر با بیان اینکه دستگاه خشک کن شالی تولید شده او، یک دستگاه کاملا ایرانی است، افزود: تمام قطعات این دستگاه با تکیه بر توان تولید کنندگان کشور در شهرستان آمل تولید و مونتاژ می شود.

وی رطوبت گیری یکنواخت، قابلیت تقسیم بندی، ظرفیت بارگیری 12 تنی دستگاه های داخلی در قیاس با دستگاه های وارداتی که حداکثر ظرفیت بارگیری آن به 6 تن می رسد را از جمله امتیاز های دستگاه خشک کن شالی داخلی اعلام کرد.

به گفته این تولید کننده دستگاه خشک کن شالی ایرانی از لحاظ قیمت نیز نازل تر از نمونه خارجی آن است، به طوری که دستگاه داخلی با قیمت 45 میلیون و نمونه خارجی آن با 135 میلیون تومان در بازار عرضه می شود.

با این مزیت ها، شالی کوبی دارانی که از دستگاه خشک کن داخلی استفاده می کردند دیگر به سراغ نمونه خارجی، که استفاده از آن اصطلاک زیادی به همراه دارد، هم نرفتند.

یکی از شالی کوبی داران با تاکید بر اینکه دستگاه وارداتی هزینه بر و با برخورداری از دستگاه های جانبی متصل به آن، اصطلاک پذیر است، گفت: برای تعویض یک تسمه الوادر در خشک کن های خارجی آن هم یک سال در میان، باید 2 میلیون تومان هزینه دارد، در صورتی که دستگاه های داخلی این لوازم جانبی را ندارد و کار کردن با آن بسیار ساده و راحت تر است.

گفتنی است با بهره گیری از خشک کن های شالی داخلی، ضایعات تبدیل شالی به برنج در شالی کوبی ها از 15 به 3 درصد کاهش می یابد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.