سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک؛

کشاورز شازندی نامزد دریافت جایزه تولید کننده برتر کشور

صنوبرکار شهرستان شازند یکی از نامزدهای دریافت عنوان تولید کننده نمونه کشور شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ،  آقای حیدری از کشاورزان شهرستان شازند از تولید کنندگان درخت صنوبر یکی از 4 کاندیدای دریافت عنوان تولید کننده نمونه برتر کشوری در این حوزه شد.
این کشاورز پرتلاش در روستای چشمه سار از توابع شازند اقدام به کاشت 3 هزار و 500 اصله نهال صنوبر کرده و به دلیل نگهداری و رسیدگی مناسب به این درختان توانسته به عنوان یکی از 4 کاندیدای برتر در سطح کشور در تولید این درخت مطرح شود.
حیدری گفت: این 3 هزارو 500 نهال در زمینی به مساحت 4 هکتار به شکل ردیفی کاشته شده و برای اینکه تا به بهره برداری رسیدن درختان، صرفه اقتصادی وجود داشته باشد، در فاصله بین درختان یونجه کاشته شده است.
وی گفت: بهره برداری از این درختان در دراز مدت است اما من در این کار پیش قدم شدم تا دیگران هم الگو برداری کنند و درخت صنوبر بکارند چرا که در دراز مدت سود بسیار خوبی خواهد داشت.
حیدری ادامه داد: دیگر هدف من، به دلیل وجود صنایع آلاینده در منطقه، سلامتی و پاکیزگی محیط است که با کاشت این درختان می توانیم هوای پاک تری داشته باشیم.
علی اصغر پالوج رئیس گروه کشاورزی و منابع طبیعی دفتر ترویج جهاد کشاورزی که برای بازدید از مزرعه آقای حیدری در شازند حضور پیدا کرده بود گفت: در سیستم معاونت ترویج به دنبال تشویق، ترغیب و ایجاد نمونه ها برای اکثر بهره برداران هستیم و ما به عنوان متولی ترویج بخشی از منابع طبیعی در وزارت جهاد کشاورزی، به دنبال این هستیم که یکسری از الگو های مناسب استان های مختلف را بررسی کنیم و بهترین ها را انتخاب وآنها را تشویق کنیم برای تولید بیشتر و الگویی برای سایر بهره برداران باشند.
وی افزود: هر ساله استعلام ها از استان ها گرفته می شود و با بررسی های لازم، 4 نفر به عنوان کاندیداهای برتر انتخاب می شوند و پس از آن با حضور در محل، از نحوه انجام کشت توسط بهره بردار بازدید به عمل می آید و بر اساس چک لیستها و بررسی ها نمونه برتر انتخاب می شود.
رئیس گروه کشاورزی و منابع طبیعی دفتر ترویج جهاد کشاورزی بیان کرد: با توجه به طرح هایی که سازمان جنگلها و مراتع کشور دارد در ارتباط با صیانت از جنگلهای شمال، یکی از منابع چوب ما، گونه صنوبر است که هم رشد سریع دارد و هم می تواند بخشی از چوب مورد نیاز کشور را تامین کند.
پالوج یادآور شد: آقای حیدری از کشاورزان شهرستان شازند، یکی از 4 کاندیدایی هستند که در بحث صنوبر کاری در سطح کشور مطرح شده اند و طی بازدیدی که از مزرعه وی انجام شد که اطلاعات خوبی را در این خصوص داشت و نتیجه این بازدیدها در جلسه نهایی مورد بررسی قرار می گیرد و یکی از این 4 نفر به عنوان تولیدکننده نمونه کشوری در هفته منابع طبیعی در این حوزه معرفی خواهد شد.
انتهای پیام / ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.