سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیروهای اورژانس پرستار 78 میلیون ایرانی/مزاحمت های تلفنی اورژانس را آزار می دهد

قائم مقام وزارت بهداشت بیان کرد: نیروهای اورژانس به دلیل شرایط کاری سخت نیاز به حمایت های روانشناختی دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت در مراسم چهل و یکمین سالروز تاسیس اورژانس که صبح امروز در محل سالن همایش‌های رازی برگزار شد اظهار کرد: اورژانس ایران از 78 میلیون ایرانی در شرایط سخت پرستاری می‌کند. 

وی با اشاره به وجود 2 هزار و 232 پایگاه اورژانس در سراسر کشور بیش از 12 هزار و 700تکنسین و دیگر امکانات اورژانس بیان کرد:‌ با توجه به تمام این امکانات باید در جهت ارتقای ماهیت نرم و عملیاتی اورژانس برای موفقیت بیشتر و همچنین استمرار این موفقیت تلاش شود.

قائم مقام وزارت بهداشت با بیان اینکه نیروهای اورژانس با توجه به شرایط کاری سخت و ساعات کاری زیاد نیاز به حمایت معنوی و روانشناختی دارند تصریح  کرد: وجود یک بسته حمایت روانی برای ساعات فعالیت و همچنین ساعات استراحت نیروهای اورژانس به عنوان سرمایه‌های نظام سلامت ضروری است .

وی با اشاره به تماس های تلفنی غیرمرتبط و مزاحمت های تلفنی برای اورژانس را یکی از مشکلات عنوان کرد و افزود: در راستای کاهش این حرکت نیاز به فرهنگ سازی است که این مهم بدون ورود به رسانه و از طریق ساخت سریال های مرتبط، برنامه کودک و غیره ممکن نیست .

اقداماتی در جهت ارتقاء خدمات اورژانس 

حریرچی افزایش دانش پزشکی مردم و هم چنین  افزایش آگاهی نسبت به کار اورژانس را از جمله پیامدهای ورود به رسانه خواند و گفت: درخصوص توسعه ناوگان های اورژانس، ایجاد اورژانس های هوایی و موتوری و پیگیری استخدام سه هزار و 800 نیروی جدید برای افزایش ارائه خدمات نیز در دستور کار قرار گرفته است. 

در ادامه قائم مقام وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران از توسعه اورژانس های موتوری در شهر تهران برای مقابله با ترافیک خبرداد و تصریح کرد: علاوه بر این اقدامات تا پایان امسال 800 الی هزار آمبولانس به ناوگان اضافه می شود. همچنین 21 پایگاه هوایی راه اندازی شده و 7 پایگاه دیگر نیز به این تعداد اضافه می شود. 

آمبولانس های زمینی به تنهائی پاسخگوی نیازها نیستند

وی با بیان اینکه مرگ و میر در جاده های اصلی تا حد زیادی کنترل شده و کاهش یافته است، افزود: مشکل اساسی ما در حال حاضر بروز تصادفات و مرگ و میر در جاده های فرعی و روستایی است که از کیفیت پایینی برخوردار بوده و خدمت رسانی به آنها نیز با مشکلات جدی مواجه است. 

به گفته حریرچی آمبولانس های زمینی برای جواب گویی به نیاز های متقاضیان و خدمات رسانی به تمامی جاده ها کافی نیست. 

قائم مقام وزارت بهداشت از وجود 730 بخش اورژانس و هفت هزار و 700 تخت فعال خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر مشکل عمده کمبود نیروی انسانی است که امیدواریم با حمایت دولت این مهم نیز مرتفع شود ولی با این وجود وضعیت بیمار در اورژانس زیر 6 ساعت مشخص می شود. 

وی ادامه داد: اورژانس ها از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار هستند ولی در بسیاری موارد بیمار پس از تشخیص وضعیت نیاز به بستری در بخش بوده که به دلیل کمبود تخت بیمارستانی ممکن نیست و راه حل اصلی این مشکل افزایش تخت بیمارستان و سپس ارتقاء اورژانس ها است. 

تصادفات عامل اصلی سالهای از دست رفته عمر 

حریرچی با اشاره به پوشش همه جانبه حوادث توسط اورژانس، ابراز داشت: کشورهای موفق در حوزه اورژانس عمدتا به بحث پیشگیری، ارتقاء فرهنگ رانندگی، بهبود شرایط جاده ای و ارتقاء کیفیت خودروها اهمیت داده اند. 

وی عامل اصلی سالهای از دست رفته عمر را علیرغم تلاش های بسیار، تصادفات و سوانح عنوان کرد و گفت: هرچند تصادفات عامل سوم مرگ و میر در کشور است ولی هزینه های سنگینی بر نظام سلامت تحمیل کرده و موجب از دست رفتن بهترین سالهای عمر افراد می شود. 

قائم مقام وزارت بهداشت عامل انسانی را مهمترین علت تصادفات خواند و افزود: در کیفیت خودروها نسبت به دو دهه گذشته پیشرفت کرده ایم ولی هنوز به کیفیت مورد نظر نرسیده ایم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.