سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرسشی تامل‌برانگیز از سوی مسکو؛

چورکین: در واشینگتن چه کسی زمام امور را در دست دارد کاخ سفید یا پنتاگون؟

نماینده روسیه در سازمان ملل در اظهاراتی به شدت از سیاست‌های نادرست آمریکا در قبال سوریه انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، ویتالی چورکین در سخنانی پس از نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی بحران در سوریه گفت، مشخص نیست چه کسی در واشینگتن زمام امور را در دست دارد کاخ سفید یا پنتاگون؟  

وی گفت ارتش آمریکا منطقه دیرالزور را در سوریه هدف قرار داد و این در شرایطی اتفاق افتاد که دیرالزور در چند سال گذشته نماد مقاومت ضد تروریست های داعش بوده است. 

نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن رد ادعای آمریکا مبنی بر اینکه اشتباه انسانی موجب شد این حادثه اتفاق بیفتد، افزود: « نیروهای مسلح سوریه در دیرالزور تلفات سنگینی را متحمل شدند. بیش از 60 سرباز سوری جان باختند و بیش از یکصد نفر دیگر زخمی شدند. خوشبختانه نیروی هوایی ارتش روسیه به کمک سوری ها شتافت و اجازه نداد تروریست‌های داعش از این موقعیت استفاده و دیرالزور را اشغال کنند.»

چورکین گفت: «آمریکا با این حمله هوایی، دو مورد از تعهدات خود را نقض کرد: نخست تعهدش را به توقف درگیری ها در سوریه که در ماه فوریه بدست آمد و چند روز پیش تمدید کردیم و دوم تعهدی که آمریکا دو سال پیش به دولت سوریه داد، هنگامی که حمله هوایی خود را آغاز کرد. دولت آمریکا قول داده بود حملات هوایی‌اش ، مواضع ارتش سوریه را در داخل این کشور هدف نگیرد. چنین قول و قراری سبب نشد که آمریکا قانون بین الملل را زیر پا نگذارد اما در هماهنگی با دولت سوریه شرایطی فراهم آمد تا برای مدتی کوتاه و بر اساس شرایط ویژه ای که در این کشور وجود دارد اقدام به حمله هوایی در خاک این کشور کند.» 

نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه زمان این حمله هوایی خیلی مشکوک است، افزود: « چگونه است که ناگهان ارتش آمریکا تصمیم می گیرد به کمک ارتش سوریه در دیرالزور بیاید و این به اصطلاح  اشتباه اتفاق بیافتد. ارتش آمریکا هنگامی که داعش صدها کیلومتر در شهر پالمیرا پیش رفته بود، هیچ اقدامی برای کمک به ارتش سوریه انجام نداد.  هم اکنون ناگهان ارتش آمریکا تصمیم می‌گیرد به کمک نیروهای مسلح ارتش سوریه بشتابد که داشتند از دیرالزور دفاع می کردند. چنین اقدامی خیلی مهم است. نمی توان گفت تصادفی است؛ چرا که در شرایطی اتفاق می افتد که فقط دو روز از ساز و کاری می گذرد که آمریکا و روسیه بر سر آن به توافق رسیده بودند.»

چورکین گفت: «بر اساس سندی که روز نهم سپتامبر اجرایی شد فدراسیون روسیه و آمریکا قصد دارند اقدام های مشترکی را با هدف برقراری ثبات در سوریه به اجرا بگذارند. بر همین اساس گام های ویژه ای در منطقه ی حلب در دستور کار قرار دارد. یکی از اولویت های برتر هر دو طرف مشخص کردن دقیق قلمرویی است که داعش ، جبهه النصره و مخالفان میانه رو در کنترل خود دارند. این اقدام در جهت جداسازی مخالفان از النصره صورت می گیرد.» 

وی افزود: « در سند دیگری که در ماه ژوئیه توافق شد، آمده است هدف تشکیل گروه مشترک اجرا هماهنگی بیشتر بین آمریکا و روسیه است و هر دو طرف برای هدف مشترک شکست دادن داعش و جبهه النصره با یکدیگر همکاری می کنند و برای این منظور شرایطی را فراهم می آورند که توقف درگیری ها برقرار شود و زمینه برای انتقال سیاسی که در قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت بر آن تاکید شده است فراهم گردد.» 

نماینده روسیه در سازمان ملل این قرار و مدارها را بسیار پراهمیت خواند و گفت: به عقیده من این موارد می توانست شرایط را به کلی عوض کند و به ما کمک کند اقدام های مشترکی را برای شکست دادن داعش و النصره در سوریه در دستور کار قرار دهیم و شرایط بهتری را  برای فرآیند سیاسی رقم بزنیم. توافق، عناصر دیگری هم داشت که اوضاع انسانی موجود یکی از آن عناصر بود. قرار بود کار گروه مشترک اجرا هفت روز پس از روز دوازدهم سپتامبر یعنی روز نوزدهم کارش را آغاز کند. لذا اگر آمریکا قصد داشت در دیرالزور عملیاتی بر ضد جبهه النصره انجام بدهد می توانست دو روز دیگر صبر کند و در هماهنگی با ارتش روسیه، افرادی را هدف بگیرد که مستحق حمله بودند، اما تصمیم بر این شد تا این عملیات با بی دقتی و شتابزده به اجرا درآید.

چورکین اضافه کرد آمریکا در روزهای گذشته مدام شکایت می کرد که کمک ها و اقدام های انسانی آنگونه که باید در سوریه به اجرا گذاشته نمی شود و چند روز پیش نیز گفته شد که به همین علت نمی توانند برای آغاز کار گروه مشترک اجرا به توافق برسند. امروز و اکنون که با شما سخن می گویم همه کاروان های کمکی بر اساس برنامه زمانی اعزام شده‌اند و کاروانی نیز قرار فردا صبح به سمت شرق حلب حرکت کند لذا هیچ بهانه ی تازه ای باقی نمی ماند که آمریکا بر اساس آن آغاز عملیات کار گروه مشترک اجرا را عقب بیاندازد. بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که حمله هوایی باهدف جلوگیری از آغاز به کار کارگروه مشترک اجرا بوده است.  و این حقیقت که دولت آمریکا کنترل اوضاع را در اختیار ندارد و همه چیز را به حال خود رها کرده است. 

وی گفت آمریکایی ها بارها گفتند در طول دو سه هفته می توانند گروه های به اصطلاح مخالفان میانه رو را در سوریه از جبهه النصره جداسازی و مشخص کنند، اما چنین چیزی هیچگاه اتفاق نیفتاد. دوباره آمریکایی ها ادعا کردند پس از آغاز توقف درگیری ها گروه های به اصطلاح مخالف میانه رو را مجاب می کنند تا به توقف درگیری ها بپیوندند اما چنین اتفاقی هم نیفتاد. به نظر می رسد دولت آمریکا با آموزش و مسلح کردن گروه های مسلح در سوریه اوضاع بسیار بدی را در این کشور و برای مردم سوریه رقم زده است.

نماینده روسیه در سازمان ملل افزود اکنون این پرسش برای آنانی که سیاست های آمریکا را دنبال و پیگیری می کرده اند مطرح می شود که چه کسی زمام امور را در واشینگتن در دست دارد کاخ سفید یا پنتاگون؟ زیرا بیاناتی که از پنتاگون به گوش می رسد با آنچه که رئیس جمهور اوباما و وزیر امور خارجه کری می گویند کاملا در تضاد است.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
لابیهای صهیونیست زمام امور را در دست دارند.
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
امان از دست آفراد ساده لوح!!!!!!!!!!! آمریکا نماد بدعهدی و خیانت و دروغ و حیله است. به خدا قسم حرف امام خمینی باید تا ابد برای مسئولین حجت باشد که فرمودن دوستی ما و آمریکا مثل دوستی گرگ و میش است.اگر گرگ با گوسفند دوست شد اونوقت آمریکا هم صادقانه ما را دوس خواهد داشت.اعتماد به آمریکا یعنی اعتماد به قرآن های سر نیزه ی معاویه
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
باید برای یک همچین موقعیتهای حساسی که تا پیروزی نهایی ویا لطمات وصدمات اساسی به تروریستها زدن فاصله ای نیست وابتکار عمل در دست نیروهای مقاومت است برنامه داشت واین شرایط که با زحمات وکار گروهی مقاومت وشهیدان بسیار بدست میاید براحتی از کنترل خارج نشود ،،میتوان با کاری برنامه ریزی شده ، عملیاتی جسورانه انجام داد وانها امریکاییها را جلوی کار انجام شده وشرایطی قرار داد که انها غافلگیر شوند وتا بیایند و نقشه بکشند شما کمر دشمن زمین گیر شده را شکسته و انها مجبور هستند تابع شما باشند وهزینه برگرداندن شرایط به قبل را برای انها سنگین ویا غیر ممکن کنید ،
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
روسهاهم بی تقصیرنیستن این چندمین بارهست که بعدازقرارگرفتن مقاومت برمدارپیروزی برداعش وتکفیریهاروسهاباقبول اتش بست ازسوی امریکاواعتلاف مانع پیروزی نهایی مقاومت شدند
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
اسرائیل نجس اموررا میچرخاند.اشغال