سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در سه شهرستان استان

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی استان کرمان از برگزاری کارگاه آموزشی پرسشگران طرح های مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد 25 تا 15 سال در سه شهرستان کرمان ، سیرجان ، رفسنجان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، زهرا نگارستانی گفت: این طرح برای تعداد 4 هزار زوج در شهرستانهای کرمان ، سیرجان ، رفسنجان اجرا و پرسشگران آموزش دیده پرسشنامه های مربوطه را تکمیل و زوج های دارای فاکتور خطر ، به مرکز مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم برای انجام آزمایش های ژنتیک ارجاع داده می شوند.

وی افزود: این طرح نیز برای دو هزار نفر و در مدارس ، دانشگاه ها و مراکز نظامی و انتظامی در شهرستانهای سیرجان ، کرمان ، رفسنجان اجرامی شود .

نگارستانی پیشگیری از معلولیتهای ناشی از اختلالات ژنتیک را از اهداف اصلی طرح های غربالگری دانست و گفت: تکرار بیماری ژنتیک در خانواده ، ازدواج های فامیلی به صورت double – cousin ، سابقه عقب ماندگی ذهنی – سابقه مرگ در نوزادان زیر 3 سال ، ناشنوایی ، نازایی ، سقط های مکرر ، سابقه تالاسمی و موفیلی از جمله فاکتورهای خطر می باشند.

وی خاطرنشان کرد: 30 نفر از کارشناسان پرستاری ، مامایی و ژنتیک بعنوان پرسشگر دراین دوره آموزشی شرکت کرده که بعد از طی دوره با تکمیل پرسشنامه و ثبت اطلاعات ،افراد دارای فاکتور خطر را شناسایی و آنان را به مراکز مشاوره یا آزمایشگاهی ژنتیک ارجاع می دهند.

انتهای پیام /ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.