سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تالاب هامون خشک شد

مدیر ملی طرح حفاظت‌ از تالاب‌های ایران با بیان اینکه به دلیل تبخیر زیاد آب، بخش اعظمی از تالاب هامون خشک شده است گفت: برنامه مدیریت جامع تالاب هامون پنج ماه است که نهایی شده و منتظر تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی استان هستیم.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن سلیمانی در خصوص آخرین وضعیت تالاب هامون گفت: اساساً تالاب هامون تالابی است که در پایاب یک مسیل و یک رودخانه قرار گرفته است و در کل، شکل و مدل تالاب‌ها به گونه‌ای است که در فصول پرآب سال در حداکثر و بهینه‌ترین حالت خود هستند و وقتی به سمت شهریور که پایان فصل بارش‌هاست می‌رویم، اکثر تالاب‌ها به دلیل تبخیر آب، حجم آنها کاهش پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: تالاب هامون نیز از این دست مستثنا نیست، بالاخص که این تالاب در نقطه‌ای از کشور قرار گرفته که به خاطر بادهای 120 روزه و تبخیر بالایی که در منطقه است، تحت تأثیر بیشتری قرار می‌گیرد.
 
مدیر ملی طرح حفاظت‌ از تالاب‌های ایران افزود: حداقل در دو دهه گذشته، وضعیت تالاب هامون وضعیت چندان مناسبی نبوده است، اما امسال خوشبختانه آب قابل قبولی از سمت شمال و از سمت رودخانه هیرمند به سمت تالاب داشتیم، اما متأسفانه با ورود به فصلی که دیگر بارشی در آن منطقه نداریم، تبخیرها آغاز شده است و ما شاهد این هستیم که بخش زیادی از تالاب خشک شده است.
 
سلیمانی افزود: اساساً بر روی موضوع تالاب هامون دو مسئله اساسی وجود دارد که با جدیت پیگیر آنها هستیم. موضوع اول، حقابه‌ای است که ما باید از کشور افغانستان بگیریم و نکته دیگر، موضوع مدیریت کردن بهینه منابع آب در کشورمان است، به گونه‌ای که باید شکل الگوی کشاورزی و مدیریت آب در چاه‌نیمه‌هایی که قبل از ورود آب به تالاب هامون قرار گرفته است را به شکل جدی بازنگری کنیم.
 
سلیمانی خاطرنشان کرد: این بازنگری‌ها می‌تواند جان تازه‌ای به تالاب هامون بدهد و ما در یک سال گذشته برنامه مدیریت جامعی برای تالاب هامون نوشته‌ایم که تمام این موارد در آن لحاظ شده است و اگر این اتفاقات بیفتد، می‌توانیم مقداری به بحث تالاب هامون امیدوار باشیم.
 
وی افزود: این برنامه پنج ماه است که نهایی شده و منتظر به تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی استان هستیم و امیدواریم این برنامه مبنای عمل تمام دستگاه‌ها قرار بگیرد، باعث هم‌افزایی شود و از برخی موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.
 
منبع:فارس
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.