سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درخواست اسنودن از اوباما برای عفو وی پیش از ترک کاخ‌سفید

افشاگر کنونی و کارمند سابق سیا از اوباما خواست پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش وی را عفو کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، «ادوارد اسنودن،» افشاگر کنونی، کارمند سابق سیا و همچنین پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی این کشور، در گفتکو با این روزنامه انگلیسی از «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، خواست پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش وی را عفو کند. اسنودن اظهار داشت افشاگری‌هایش درخصوص ابعاد گسترده جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس نه تنها اقدامی اخلاقی بود بلکه، به نفع شهروندان این دو کشور نیز تمام شده است. 

طرفدران اسنودن، از جمله وکیل آمریکایی‌اش، کمپین «عفو ریاست‌جمهوری» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، را به راه انداخته‌اند. 

افشاگری‌های ادوارد اسنودن در سال 2013، از عملیات گسترده «جاسوسی و مراقبت در سطح جهانی» برداشت. مدارک و اسناد اسنودن نشان می‌دهد این برنامه‌ها که شامل جاسوسی از مردم عادی و شخصیت‌های سیاسی از طریق شنود مکالمات تلفنی، کنترل پست‌‌های الکترونیکی و استفاده از موتورهای جستجوگر اینترنتی است، در تمام کشورها و بدون رعایت مرزهای سیاسی اجرا می‌شود. آژانس امنیت ملی آمریکا گرداننده اصلی عملیات گسترده جاسوسی است. دولت‌های اروپایی و شرکت‌های تلفن نیز همکاری مستقیم و نزدیکی در این جاسوسی‌ها دارند. افشاگری‌های اسنودن آغاز رسانه‌ای شدن اطلاعات مربوط به برنامه‌های گسترده جاسوسی بود. 

اسنودن اکنون در روسیه پناهنده شده است. دولت آمریکا خواستار استرداد اسنودن به این کشور است تا وی را به اتهام نقض قانون جاسوسی محاکمه کند. کارمند سابق سیا در صورت محکومیت باید دست‌کم 30 سال را در حبس بگذراند.    


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.