سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابراز نگرانی برخی کشورهای عربی در خصوص طرح تحت پیگرد قانونی قرار دادن عربستان

برخی از کشورهای عربی درباره طرح تحت پیگرد قانونی قرار دادن عربستان از سوی آمریکا در خصوص حملات 11 سپتامبر، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه کویت، قطر و امارات در خصوص طرح تصویب شده در کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا) که به خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر اجازه شکایت از عربستان می‌دهد، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش یک منبع مسئول در وزارت امور خارجه کویت، این کشور در خصوص طرح  قانونی" عدالت در برابر حامیان تروریسم" به شدت ابراز نگرانی کرد و این طرح را با اصول و مبانی روابط میان کشورهای مغایر دانست.

این منبع افزود: این قانون پیشنهادی بر خلاف اصل مصونیت حق حاکمیت کشورها است. مسئله‌ای که یکی از اصول ثابت در قوانین و هنجارهای بین‌المللی و مطابق با منشور سازمان ملل متحد است.

این منبع در ادامه گفت: اجرای این طرح در تمام کشورهای جهان از جمله آمریکا نتایجی منفی به دنبال خواهد داشت و موجب تنش و هرج و مرج در روابط بین‌المللی خواهد شد.

 خبرگزاری امارات نیز به نقل از احمد رمیحی، مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت خارجه قطر، اعلام کرد: این طرح مغایر با قانون بین‌المللی است و اجرای آن به معنای خروج از اصول و قواعد قانون بین‌المللی خواهد بود.

احمد رمیحی اعلام کرد: دولت قطر در خصوص خطرات و پیامدهای این طرح در سطح بین‌المللی هشدار می‌دهد و از دولت آمریکا می‌خواهد این طرح را اجرا نکند.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات، نیز در خصوص اجرای این طرح ابراز نگرانی کرد و گفت: این طرح تاثیری منفی بر تلاش‌ها و همکاری‌های بین‌المللی در خصوص مبارزه با تروریسم خواهد داشت. وی از قانون‌گذاران آمریکا خواست در این طرح بازنگری کنند.

عبداللطیف زیانی، مدیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، این قانون آمریکایی را مغایر با اصول و مبانی روابط بین‌الملل و مصونیت حق حاکمیت کشورها می‌دانند.

 وی افزود: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از آمریکا می‌خواهند این قانون را اجرایی نکند، زیرا پیشینه‌ای خطرناکی در روابط بین‌الملل محسوب خواهد شد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در آستانه فرارسیدن حملات 11 سپتامبر سال 2001، طرحی  را، که به خانواده‌های قربانیان این حادثه اجازه شکایت از عربستان می‌دهد، به تصویب رساند.

سنا نیز چند ماه پیش طرح موازی این طرح را علی‌رغم مخالفت‌های عربستان سعودی به تصویب رسانده بود. 15 نفر از هواپیماربایان در حادثه 11 سپتامبر سال 2001، شهروندان عربستان بوده‌اند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.