سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

تعامل مردم برای حفاظت از آثار تاریخی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: گردشگری باید به گونه ای رشد یابد که به دیگر قسمت‌ها آسیب نرساند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛محمدحسین طالبیان در کارگاه آموزشی بین المللی یونسکو که با عنوان «مدیریت گردشگری پایدار در محوطه های میراث جهانی» در کاروانسرای شاه عباسی مجموعه ثبت جهانی شده بیستون در حال برگزاری است گفت: درخواست‌های مردمی بسیاری برای ثبت ملی کردن آثار تاریخی داریم که در واقع این همسویی مردم با میراث فرهنگی، اتفاق بسیار مهم و ارزشمندی است.


وی ادامه داد:در گذشته کسی برای تخریب غیرقانونی یک بنای تاریخی با ارزش محاکمه نمی‌شد، اما در حال حاضر دادگاه‌ها در اغلب موارد رای به نفع میراث فرهنگی می‌دهند و از محکومین می‌خواهند تا صدمات وارده را جبران کنند.
 
طالبیان  با ذکر نمونه‌ای از سایت جهانی چغازنبیل گفت: تا چندین سال پیش مردم در پروژه های میراث فرهنگی دخالت نمی کردند و در واقع هیچگونه درکی نداشتند. آنها اعتقاد داشتند چغازنبیل از بازماندگان قوم لوت و نفرین شده است و لذا مردم محلی چندان توجهی به این بنا نداشتند.سعی کردیم آنها را به مشارکت ترغیب کنیم و به آنها آموزش دادیم و از آنها در کارها استفاده کردیم و لذا مردم محلی نیز کم کم به حامیان ما تبدیل شدند.

 
وی افزود: در حال حاضر در سطح کشور 21 پایگاه ثبت جهانی شده و 70 پایگاه میراث فرهنگی ثبت ملی شده داریم که حفاظت از دو اثر اخیر که ثبت جهانی شدند تقریبا بطور کامل  توسط مردم انجام می‌شود و سازمان میراث فرهنگی تنها نقش نظارت بر آنها را دارد.

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.