سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت علوم در هفته ای که گذشت!

حوزه وزارت علوم دراین هفته با اخبار متنوع و بی شماری روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این هفته با اخبار متعددی روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به اعلام لیست خوابگاه‌های غیردولتی مجاز کشور، پروژه‌های عمرانی دانشگاه خوارزمی در انتظار تأمین اعتبار، نرخ مالیات قراردادهای پژوهشی در انتظار تصمیم نهایی مجلس، ساماندهی توزیع رشته های دانشگاهی با توجه به طرح آمایش آموزش عالی، تجهیز امکانات آزمایشگاهی مهمترین کار وزارت علوم تا پایان دولت یازدهم،جذب 75هزار دانشجوی خارجی تا پایان برنامه ششم توسعه و حضور 3 دانشگاه ایرانی برای اولین بار در رتبه بندی جهانی کیو اس اشاره کرد.

لیست خوابگاه‌های غیردولتی مجاز کشور اعلام شد 

علیرضا شوکتی رییس هیات مدیره خوابگاه داران غیردولتی کشور بیان کرد: تاکنون 147 خوابگاه غیردولتی در سراسر کشور که مطابق با دستورالعمل جدید تاسیس و اداره این خوابگاه‌ها هستند، با همکاری شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها، شناسایی و ساماندهی شدند. بخشی از این تعداد خوابگاه‌های غیر دولتی که اسکان دانشجویان سراسر کشور را در قالب خوابگاه‌های پسرانه و دخترانه بر عهده دارند، عضو شرکت تعاونی خوابگاه‌داران غیر دولتی کشور و سایر تعاونی های غیر دولتی استانی است.

رییس هیات مدیره خوابگاه داران غیردولتی کشور با بیان اینکه تعداد متقاضیان برای دریافت مجوز تاسیس خوابگاه دانشجویی غیر دولتی بیش از تعداد فوق الذکر است، عنوان کرد: پرونده بخشی از این تعداد در حال بررسی و به محض صدور مجور اعلام می‌شود.

حضور 3 دانشگاه ایرانی برای اولین بار در رتبه بندی جهانی کیو اس

محمدجواد دهقانی رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)اعلام کرد: نتایج رتبه بندی سال 2017-2016 کیو اس نشان از حضور سه دانشگاه علم و صنعت، صنعتی امیر کبیر و شهید بهشتی برای اولین بار در کنار دانشگاه صنعتی شریف و تهران در جمع 916 دانشگاه برتر جهان را می دهد که این موضوع نوید بخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاههای توانمند ایران در رتبه بندیهای معتبر بین المللی است.

به گفته دهقانی، کیو اس به عنوان یکی ازمعتبرترین نظامهای رتبه بندی بین المللی است که دانشگاههای جهان را رتبه بندی می کند.

پذیرفته شدگان ارشد غیرانتفاعی می توانند برای ثبت نام دست نگه دارند

علی آهون منش رییس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: دانشگاه غیر انتفاعی این امکان را برای داوطلبان مهیا کرده تا کسانی که در انتظار نتیجه دانشگاه آزاد هستند و همزمان مهلت ثبت نام در واحد دانشگاه غیرانتفاعی که پذیرفته شدند به پایان می رسد، بتوانند با پرداخت هزینه ای مازاد بر شهریه (بعنوان دیرکرد یا جریمه) بعد از مهلت مشخص هم ثبت نام کنند.

آهون منش یادآور شد: اگر داوطلبی ثبت نام خود با دادن شهریه مقرر انجام و بعد چند روز انصراف دهد، طبق ضوابط هزینه پرداختی اش برگردانده نمی شود و از این رو داوطلبان ضرر می کنند اما اگر اجبارا تصمیم به دیدن نتیجه آزمون آزاد را دارند، می توانند علاوه بر شهریه با پرداخت یک جریمه تاخیر که معمولا 50 تا 60 هزارتومان است، پس از پایان مهلت ثبت نام (البته نباید از زمان ثبت نام و شروع کلاسها زیاد گذشته باشد) با خیالی آسوده ثبت نام کنند.


 نرخ مالیات قراردادهای پژوهشی در انتظار تصمیم نهایی مجلس

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: طبق تاکید جهانگیری معاون اول رییس جمهوری مبنی بر پیگیری میزان مالیات طرح‌های پژوهشی، پس از تهیه و ارائه پیشنهاد از سوی دبیرخانه شورای عالی علوم، این پیشنهاد از جانب وی به وزارت اقتصاد، وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارجاع داده شد.

وی با بیان اینکه مصوبه تنها تحت عنوان اصلاح لایحه می‌تواند وارد مجلس شود، افزود: هر سه دستگاه، طرحی را تهیه کردند که به دولت راه پیدا کرد؛ در واقع با توجه به پیگیری‌های انجام شده توسط شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) و مساعدت‌های معاون اول رییس جمهور ، موضوع تهیه لایحه اصلاحی مالیات‌های مستقیم در دستور کار دولت قرارگرفت.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اعلام کرد: خوشبختانه در آخرین جلسه هیات دولت حقوق استادان و کسانی که حق مشاوره دارند 10 درصد و برای قراردادهای پژوهشی 5 درصد مالیات تصویب شد. امیدواریم این موضوع تحت عنوان لایحه به مجلس فعلی وارد و در آنجا هم قطعی تصویب شود.

انتشار کارنامه نهایی آزمون دوره های کاردانی دانشگاه فنی حرفه ای 

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش  گفت:کارنامه نهایی آزمون دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال 95 بر روی سایت سازمان سنجش قرار دارد. کلیه داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش  و آگاهی از شرایط و ضوابط ثبت نام،در تاریخ و زمان معین به پایگاه مورد نظر مراجعه کنند.

توکلی ابراز داشت: در صورت نبودن برنامه زمانی خاص بر سایت دانشگاه و پایگاه مورد نظر،کلیه متقاضیان می توانند در یکی از روز های شنبه 20 ،یک شنبه 21 و سه شنبه 23 شهریور ماه با در دست داشتن مدارک مورد نیاز ثبت نام به محل مقرر مراجعه کنند.

ثبت نام دوره های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه ای آغاز شد

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش بیان کرد: ثبت نام شرکت در پذیرش دوره های مهندسی فناوری و دوره کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی برای سال تحصیلی 95-96 از 17شهریور ازطریق سایت سازمان سنجش آغاز شد و در روز پنج‌شنبه 25 شهریور پایان می پذیرد.

وی ادامه داد: کلیه داوطلبان متقاضی ضرورت دارد در این مدت با مطالعه دقیق دفترچه راهنما که امروز انتشار یافته است و مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

ساماندهی توزیع رشته های دانشگاهی با توجه به طرح آمایش آموزش عالی

محمد فرهادی وزیر علوم یان اینکه طرح مطالعاتی آمایش آموزش عالی بیش از یکسال و نیم پیش شروع شد، عنوان کرد: در این طرح مطالعاتی، پیشینه آموزش عالی وضع موجود، توزیع رشته ها مطابق نیازهای کشور در مناطق مختلف و امکانات پیرامون هر واحد مثل صنایع، مشاغل، جمعیت به‌صورت استانی و منطقه ای مطرح و بررسی شد.

فرهادی افزود: همچنین موضوع میزان رشد علمی، تعداد پذیرش دانشجویان درمقاطع مختلف، وضعیت مرجعیت علمی و ماموریت گرا بودن دانشگاه‌ها طبق سند چشم انداز و اسنادبالادستی در قالب آمایش آموزش عالی انجام و تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی شد که خوشبختانه مورد تصویب قرارگرفت.

تجهیز امکانات آزمایشگاهی مهمترین کار وزارت علوم تا پایان دولت یازدهم

محمد فرهادی وزیرعلوم گفت: در این ماه‌های پایانی دولت بیشتر به دنبال تامین امکانات و اعتبارات هستیم و یکی از مسائل مهم وزارت بحث تامین، تجهیز، نوسازی یا تکمیل تجهیزات علمی در دانشگاه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های سراسر کشور در حال عضو شدن به شاعا (شبکه آزمایشگاه‌های علمی) هستند، ادامه داد: هرچند که بیش از چهار هزار آزمایشگاه در دانشگاه‌ها فعالیت می کنند اما بهترین و مهمترین آنها آزمایشگاه‌های مرکزی است. تعداد آزمایشگاه‌های مرکزی مستقر در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، طی سالهای 92 تا 95 به 131 آزمایشگاه رسیده که عمدتا دارای تجهیزات علمی پیشرفته هستند.

اقتصاد مقاومتی قدرتمند منوط به حضور دانشجویان

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به سهم دانشجویان در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: درصورتی که جمعیت 4.8 میلیون نفری دانشجویان کشور بتوانند از ظرفیتهای تحقیقاتی خود استفاده کنند، بدون شک در تحقق اقتصاد مقاوتی موثر است. درواقع حتی اگر 50 درصد این جمعیت دانشجویی (حدود 2.5 میلیون نفر) هم شاغل شوند قطعا اقتصاد مقاومتی قدرتمندی داریم.

احمدی با اشاره به اشتغال زایی دانشجویان اظهار داشت: تلاشمان بر این است که زمینه اشتغال دانشجویان را در قالب کار در مراکز رشد، شرکتهای دانش بنیان، پارکهای علم و فناوری و واحدهای فناور فراهم کنیم تا علاوه بر نیازهای علمی، نیازهای اقتصادی ‌شان هم تامین شود.

جذب 75هزار دانشجوی خارجی تا پایان برنامه ششم توسعه

مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویاندر حدود 21 هزار و 500 دانشجوی غیرایرانی شاغل به تحصیل داریم که هدفمان برای تا پایان برنامع ششم توسعه رساندن این تعداد به 75هزار دانشجو است. خوشبختانه در حال حاضر هیچ منطقه ممنوعه برای جذب دانشجویان نداریم و تمام دانشگاههای کشور (مرکزی و برون مرزی) می توانند نسبت به جذب دانشجویام خارجی اقدام کنند.

صدیقی اعلام کرد: با پیگیری های وزیرعلوم و وزارت کشور دیگر ممنوعیتی برای پذیرش دانشجویان افغان در برخی شهرستانها نیز وجود ندارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: با هماهنگی‌های انجام شده برای فرآیند اداری پذیرش دانشجویان غیر ایرانی سرعت در پذیرش افزایش پیدا کرده به گونه‌ای که این روند به حداکثر سه هفته کاهش یافت و بعد از آن نیز نتیجه پذیرش مثبت قلمداد می‌شود.

پروژه‌های عمرانی دانشگاه خوارزمی در انتظار تأمین اعتبار

سبحان اللهی رییس دانشگاه خوارزمی درباره بودجه طرح‌های عمرانی عنوان کرد: در سال 94 بودجه تجهیزات را به صورت 100 درصدی تخصیص دادند اما برای پروژه های عمرانی تنها 10 درصد اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه برای رساندن پروژه های عمرانی دانشگاه به یک مرحله ایده‌آل حدود هشت میلیارد تومان اعتبار احتیاج است، یادآور شد: امیدواریم اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه ها یا حتی‌الامکان رساندن آنها به یک مرحله امیدوارکننده تامین شود.

16 دفتر اروپایی و آسیایی به شبکه بین‌المللی دانشگاه آزاد اضافه می‌شوند

حسین ابراهیمی سرپرست اداره کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طبق مصوبه هیات امنا قرار است در یک بازه پنج ساله 16 دفتر را در کشورهای اروپایی و آسیایی راه‌اندازی کنیم.

ابراهیمی با اشاره به راه‌اندازی دفتر عمان عنوان کرد: به دنبال تجهیز و راه‌اندازی کامل این دفتر هستیم و احتمالاً پس از دریافت مجوزهای خاص، از بهمن ماه 95 برای آن، دانشجو پذیرش می شود. دفتر عمان سومین دفتر راه‌اندازی شده از بین 16 دفتر مد نظر است و پیش از این دفاتر آلمان و ایتالیا آغاز به فعالیت کردند.

دوره دکتری مشترک از مهرماه اجرا می شود

حسین سالار آملی قایم مقام وزیر در امور بین‌الملل و رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم بیان کرد: در عرض سه ماه اول سال 95، سه دوره مشترک با کره جنوبی و 2 کشور اروپایی برای برگزاری دوره دکتری مشترک صادر شده که از مهر امسال اجرا می شود. در سال گذشته، 2 هزار و 100 دانشجوی خارجی به ایران آمدند که حدود یک هزار و 100 نفر آنها بورسیه و مابقی(هزارنفر) با هزینه شخصی خود در کشور ما تحصیل می کنند.

به گفته سالار آملی، تحصیل دانشجویان خارجی در ایران یک سرمایه عظیمی در حال شکل‌گیری است.

انعقاد قرارداد سه پروژه میلیون یورویی اتحادیه اروپا با ایران

محمد فرهادی وزیرعلوم بیان کرد:141 پروژه تحقیقاتی مشترک بین استادان ایرانی و اروپایی با حمایت مالی طرفین امضا شده که باید ضمن اجرای دقیق آن مواردی از این دست را رشد دهیم، همچنین اتحادیه اروپا 3 پروژه بالای میلیون یورویی را با ایران قرارداد بسته که امیدواریم به مرحله نهایی برسد. 

فرهادی تاکید کرد: انعقاد و امضای تفاهم‌نامه‌ها در دانشگاه‌های مختلف ملاک نیست و باید بتوان تفاهم‌نامه‌ها را به مرحله اجرا رساند چرا که در برخی از دانشگاه‌ها دیده شده که حدود 350 تفاهم‌نامه امضا کردند اما تعداد معدودی از آنها به سرانجام رسیده است. 

باوجود فاصله ها رشد خوبی را در بخش های علمی داشته ایم

شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: متاسفانه در نظام رتبه بندی های جهانی دانشگاههای تراز اول دنیا کمتر از بین دانشگاههای قاره آسیا و اقیانوسیه است و عمدتا در قاره های آمریکا و اروپا متمرکز هستند، بعنوان مثال تنها دو دانشگاه ما در بین 500 دانشگاه برتر دنیا طبق رتبه بندی جهانی قرار دارند، البته نباید از حق گذشت که باوجود فاصله ها اما نسبت به سالهای قبل وضعیت ایران روبه رشد است.

وی بیان کرد: تقریبا در همه اسناد بالادستی،طرح آمایش آموزش عالی و ابلاغیه های مقام معظم رهبری صراحتا درباره توجه به ارتباطات فرا ملی، تعاملان بین المللی و رساندن مراکز علمی کشور به ترازهای جهانی تاکید شده است.

روند روبه رشد تامین حمایت و اعتبار فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها

سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم درباره بودجه اختصاص یافته به فعالیت‌های دانشجویی گفت: اعتبارات لازم برای فعالیت‌های دانشجویی از بخش‌های مختلفی جذب می شود، بودجه تخصیص یافته از سوی دانشگاه، حمایت های ستاد وزارت علوم و دیگر بخش‌های مختلف، از جمله راه‌های جلب حمایت و تامین اعتبارات برای فعالیت‌های دانشجویی دانشگاه‌ها است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: علاوه بر افزایش حمایت‌های خود، طی صحبت و گفتگو با دستگاه‌های مختلف، سعی کردیم حمایت‌های بیشتری را جلب کنیم.

به گفته وی، سرجمع این بودجه ها، همواره رقم متغیری است و برای افزایش این رقم در تلاش هستیم.

افزایش 15 درصدی دانشجویان بورسیه دانشگاه تهران

افشین آخوند زاده مدیر کل دانشجویان بین الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه هزار نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در رشته های مختلف بورس هستند، افزود: اولین دوره تحصیلی در دانشگاه تهران شکل گرفت و تمام رشته های کشور در این دانشگاه وجود دارد و شاید می توان اذعان کرد که هنوز هم دانشگاه تهران در راه اندازی رشته های جدید به ویژه رشته های میان رشته ای پیشرو است.

در دانشگاه تهران از 63 کشور دنیا به صورت بورسیه مشغول به تحصیل بوده که 70 درصد به صورت آزاد و 30 درصد از رشته های دیگر در این دانشگاه تحصیل می کنند.

تاکید وزارت علوم به بازنشر منشور حقوق دانشجویی

ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه منشور حقوق دانشجویی از دو سال پیش ابلاغ و روی سایت وزارت گذاشته شد، ادامه داد: بسیاری از تشکلها و نشریات دانشجویی، نسبت به بازنشر این منشور در بین دانشجویان اقدام کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه نشر و بازنشر منشور حقوق دانشجویی به‌عنوان مجموعه ای منسجم و مدون مورد تاکید است، اظهار داشت: نگاه وزارت علوم و این معاونت به بازنشر مرتب منشور حقوق دانشجویی  است تا در اختیار دانشجویان قرار بگیرد و مبنایی برای عمل مشارکت جویانه و مشارکت طلبانه از دانشجو باشد.

اعلام شرایط پذیرش دانشجویان اتباع افغان در دانشگاه تهران

منصوره آرمند کارشناس اداره کل معاونت دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه تهران بیان کرد: شرط پذیرش دانشجویان غیر ایرانی به ویژه اتباع افغان نیازمند داشتن کارت شهروندی و یا گذرنامه بوده و در غیر این صورت دانشگاه از پذیرش هرگونه دانشجوی خارجی بدون داشتن این شرایط خودداری می کند.

وی با اشاره به اینکه نحوه پذیرش در دانشگاه تهران مستلزم شرایط ویژه ای است، تصریح کرد:  شرایط پذیرش دانشگاه برای دانشجویانی که در داخل کشور مدرک دیپلم را اخذ کرده اند از طریق کنکور سراسری سازمان سنجش و برای اتباع افغان بدون کنکور و شرط معدل بالای 70 در نظر گرفته شده است.

تغییر یک هفته ای در شروع کلاس های دانشگاه شهید بهشتی

فقیه معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی گفت: با توجه به شروع کلاس های ورودی های 94 و ماقبل آن و تداخل آن با دانشجویان ورودی های 96-95 با تصویب دانشگاه شروع کلاس های کارشناسی سال های قبل تغییر کند.این تغییر برنامه در کلاس های این دانشگاه به مدت زمان یک هفته از تاریخ 20 شهریور ماه سال جاری به 27 شهریور تغییر داده شد.

معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: همچنین با توجه به تغییر در روند تاریخ کلاس ها تاریخ حذف و اضافه در مقاطع کارشناسی این دانشگاه با تغییر به 4 و 5 مهرماه سال جاری تغییر کرد.

اعضای بسیج دانشجویی دانشگاههای برتر مفتخر به سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه

مجتبی ثابتی معاون سیاسی  بسیج دانشگاههای تهران اعلام کرد: ستاد نماز جمعه کشور برای اولین بار به صورت یکپارچه در طول تاریخ انقلاب اسلامی، سخنران پیش از خطبه نماز جمعه 13 شهر بزرگ تهران را از بین افراد بسیج دانشجویی قرار داده است.

 وی با اشاره به اینکه سخنران ها، چهره‌های متفاوت بسیج دانشجویی هستند، بیان کرد: برای این امر معمولا از نخبگان علمی فرهنگی که بخش اعظم آنها تحصیل کرده مقاطع عالی دانشگاههای یک و برتر کشور هستند، استفاده می کنیم درواقع این افراد سالها تجربه دانشجویی و فرهنگی دارند.

گفتنی است، افرادی که قبل از خطبه های نماز جمعه به ایراد سخنرانی می پردازند چهارشنبه هر هفته اعلام می شوند و این افراد با سخنرانان هفته های آتی متفاوت هستند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.