سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

شهرستان خوسف در انتظار تأمین واکسن رایگان تب برفکی

همزمان با شروع فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در سراسر کشور، شهرستان خوسف همچنان در انتظار تأمین واکسن رایگان به سر می برد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛رییس شبکه دامپزشکی خوسف گفت: با توجه به عدم استقبال دامداران از واکسن تب برفکی بهادار حتی یک دز از این واکسن در شهرستان خوسف مایه کوبی نشده است و متأسفانه اگر به همین منوال پیش برود واگیری بیماری در فصل پاییز و زمستان را محتمل خواهد کرد.

دکتر محمودی افزود : با توجه به اینکه از ابتدای سال جدید واکسن تب برفکی در دام های سنگین بهادار شده است و دامدار و تعاونی دامداران ملزم به تأمین واکسن می باشند ، دامپزشکی اطلاع رسانی لازم در این خصوص را انجام داده و دامداران باید نسبت به سرمایه دامی خود حساسیت بیشتری داشته باشند و در صدد تأمین واکسن بهادار تب برفکی اقدام عاجل را انجام دهند.

وی گفت: تب برفکی، بیماری ویروسی خطرناکی است که به راحتی در بین دام‌های سبک و سنگین بروز می‌کند و در صورت عدم واکسینه شدن دام، درصد تلفات بشدت بالا خواهد رفت، این بیماری بسیار واگیردار است در تماس با تجهیزات دامداری، خوراک، وسایل نقلیه و… موجب گسترش بیماری به نقاط دیگر نیز می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی خوسف افزود:بیماری تب برفکی به عنوان طاعون صنعت دامداری لقب گرفته و در صورت کنترل نشدن با واکسیناسیون و مراقبت نکردن از جابجایی و نقل و انتقال غیر مجاز دام، به سرعت در جمعیت دامی شیوع پیدا می‌کند و با تلف کردن بخش عمده‌ای از جمعیت دامی، خسارات سنگین برجای می‌گذارد.

دکترمحمودی گفت : با توجه به انجام واکسیناسیون، در بهترین شرایط ۷۰ تا ۸۰ درصد ایمنی در بدن دام ایجاد می کند و دامداران لازم است نسبت به حفظ موارد مدیریتی از جمله کنترل تردد دام، وسایل حمل و نقل و همچنین خرید و فروش دام با مجوز دامپزشکی مراتب کار را رعایت کرده و با ورود دام جدید قرنطینه صورت بگیرد.

انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.