سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی:

صادرات یک میلیون تن کالا در آذربایحان غربی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: از تیر 93 تا 94 میزان صادرات استان به یک میلیون و 608 هزار و 386 تن رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، جعفرصادق اسکندری با اشاره به آمار مقایسه‌ای صادرات و واردات استان آذربایجان‌غربی از اول تیر 93 تا اول تیر امسال اظهار داشت: در این باره میزان صادرات استان از تیر 93 تا 94 از لحاظ وزنی، یک میلیون و 608 هزار و 386 تن و به ارزش 606 میلیون و 380 هزار و 979 دلار بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: علاوه بر آن میزان صادرات از اول تیر سال گذشته تا تیر 95 به میزان یک میلیون و 375 هزار و 567 تن و به ارزش 483 میلیون و 950 هزار و 905 دلار بوده است.

وی به میزان واردات استان در بازه زمانی تیر ماه 93 تا 94 اشاره کرده و افزود: در این رابطه میزان واردات 570 هزار و 901 تن و ارزش آن 746 میلیون و 849 هزار و 244 دلار بوده است.

اسکندری با اشاره به اینکه مقایسه آمار صادرات و واردات استان در سال‌های گذشته و پس از اجرای توافق هسته‌ای کاهش 20 درصدی ارزش دلاری صادرات و کاهش هفت درصدی واردات را نشان می‌دهد گفت: با توجه به اینکه دو کشور عراق و ترکیه از شرکای عمده تجاری استان بوده، مشکلات به وجود آمده از مسائل امنیتی در دو کشور از دلایل اصلی کاهش صادرات استان است و نمی‌توان به طور شفاف در زمینه تاثیرات توافق هسته‌ای در بازه زمانی یکساله پس از آن اظهار نظر کرد.

وی با اشاره به وضعیت اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری بیان کرد: در این زمینه در سال 93 شاهد پذیرش هیئت تجاری از اربیل عراق و ترکیه بوده و ضمن اعزام به روسیه در سال 94، در همین سال از اعضای هیئت‌های تجاری روسیه و عراق مهمانانی به این استان پذیرش شده و علاوه بر آن امسال نیز در خرداد ماه شاهد پذیرش هیئت تجاری از ترکیه بوده‌ایم.

اسکندری تصریح کرد:متاسفانه از مقایسه وضعیت اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری استان در دو سال اخیر، آنگونه که انتظار می‌رفت در گسترش مراودات هیات‌های تجاری تغییرات مثبت چندانی به وجود نیامده و این امر دلایلی مختلفی از جمله عدم اختصاص یارانه‌های نمایشگاهی و برنامه‌های حمایتی به همراه مشکلات و مسائل حاصل از تعاملات بین‌المللی دارد.

وی اظهار داشت: از آنجا که اقتصاد کشور درگیر رکود است آثار عملی برجام در اقتصاد زمانبر بوده و به یکباره رخ نمی‌دهد و بنابراین اجرای برجام به تنهایی نمی‌تواند مسائل و مشکلات کنونی اقتصاد کشور را برطرف کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی بیان کرد: در نهایت نظریه کارشناسی ناظر بر این است که لازمه اظهار نظر قاطع در خصوص تأثیر یک متغیر، ضرورت کنترل آثار دیگر متغیرهای مداخله‌گر مانند وضعیت ناامنی در کشورهای همسایه و ضعف داخلی مثل اقتصاد تک محصولی، ضعف در مدیریت‏، بهره وری‏، بازاریابی، برندینگ‏، بسته بندی در متغیر وابسته اقتصاد بوده که توسعه را برای کشور در برخی موارد به ویژه در زمینه های تولیدی و تجاری با مشکل مواجه کرده است.

اسکندری گفت: لزوم مشاهده تاثیرات برجام در متغیر وابسته اقتصاد به ویژه در ابعاد مثبت آن، ضرورت تغییر در فرهنگ اقتصادی کشورهای مبدا و مقصد بوده و چون تغییر در فرهنگ، طی مسیر تغییر در سطوح دانش‏، نگرش‏ و رفتار را می‌طلبد، این پروسه زمان بر و تحقق آن بلند مدت است.

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.