به گزارش خبرنگار
حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛
حاضر در محل برگزاری همایش 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه که
امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب نباید در حاشیه آموزش باشد و باید در متن
آن قرار بگیرد.
وی
افزود: همه به خوبی مستحضرند که اگر بخواهیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در
جامعه گسترش دهیم و آن را در کشور نهادینه کنیم، باید به کانونهای اصلی
این امر که مدرسه و آموزش و پرورش هستند توجه کنیم. در اصل سه نهاد پایهای
در گسترش کتاب و کتابخوانی اهمیت پیدا میکنند که از آن میان میتوان به
خانواده و مدرسه اشاره کرد.
معاون
فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آموزش و پرورش هم به خاطر
گسترش افرادی که زیرنظر دارد، هم به خاطر نقش جامعه دانشآموزان و هم به
خاطر جامعه مرتبط که خانواده دانش آموزان است، نقش موثری در گسترش فرهنگ
کتاب و کتابخوانی دارد.
صالحی
اظهار داشت: اگر بخواهیم فرهنگ کتابخوانی را به صورت کامل در جامعه
نهادینهسازی کنیم، باید کاری کنیم که دانشآموزان دسترسی وسیعتری به کتاب
داشته باشند؛ زیرا دسترسی به کتاب در محیط مدارس فرصت خوبی به ویترین کتاب
میدهد.
وی
افزود: طرح 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه، یکی از طرح هایی است
که همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد اسلامی را پررنگتر میکند.
معاون
فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تجهیز کتابخانههای کلاسی نیز
به گسترش مناسبات میان وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش کمک میکند. در
این میان تجهیز مدارس ایرانی خارج از کشور نیز اهمیت خاصی پیدا کردند؛ زیرا
همه میدانند که ما یک مشکل هویتی در خارج از کشور داریم. ایرانیانی که در
کشورهای دیگر زندگی میکنند، فاصله چشمگیری با فرهنگ ایرانی دارند.
صالحی
تصریح کرد: هم اکنون 30 درصد کتابهایی که هیات خرید وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی خریداری میکنند، توسط ادارات استانی این وزارتخانه بین مدارس پخش
میشود.
معاون
فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما تا به امروز 8 میلیارد و
700 میلیون ریال به تجهیز کتابخانههای مدارس اختصاص دادیم و در کل 19 هزار
عنوان کتاب به مدارس کشور ارسال کردهایم.
صالحی اظهار داشت: هم اکنون حدود هفت درصد اعتبارات
مستقیم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تخصیصها به شکل
مستقیم به مدارس کشور داده شده است. این نشان میدهد که فرهنگ کتابخوانی را
باید در مدارس جدی گرفت.
وی
افزود: امسال بن دانشآموزی را برای دسترسی ارزانتر دانش آموزان به کتاب
در نظر گرفتیم. البته در سالهای گذشته بن دانشجویی داشتیم اما جای بن
دانشآموزی خالی بود.
معاون
فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: نکته سومی که قابل طرح است، لزوم توجه به
چگونگی کتابخوانی در مدارس است. یعنی اگر چه کتاب به صورت ارزانتر در دسترس
دانش آموزان قرار میگیرد اما این امر به تنهایی کافی نیست؛ زیرا اگر کسی
کتاب را نخواند تفاوتی احساس نخواهد شد.
صالحی
گفت: به نظر من با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی، میتوانیم حرکت بزرگی در راستای گسترش هرچه بیشتر فرهنگ کتابخوانی
انجام دهیم.
وی
افزود: از اقدامات دیگر معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای نهادینه سازی
فرهنگ کتابخوانی میتوان به اعزام گروهی نویسندگان به استانها اشاره کرد.
ما در آینده نزدیک توافقی با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان انجام میدهیم
تا بتوانیم اعضای این انجمن را در قالب سفرهای گروهی، انفرادی وتیمی به
مدارس بفرستیم.
صالحی
تصریح کرد: امسال 15 شهر باشگاههای کتابخوانی را تشکیل میدهند البته به
نظر میرسید که کتاب آزاد باید در نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش جایگاه
رسمی پیدا کند یعنی ما باید رویکرد آموزشی را از تک کتابی خارج کرده و به
سمت کتابهای آزاد ببریم زیرا اگر کودکان از طریق کتابهای عبوس درسی و
رسمی با کتاب آشتی کنند تاثیری در افزایش سطح مطالعه آنها دیده نمیشود
بنابراین بهتر است کتاب را برای دانشآموزان شیرین کنیم.
همچنین
حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی و پرورشی وزارت اموزش و پرورش در بخش دیگری از
این مراسم گفت: تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تعیین جامعه هدف
برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیار علمی و دقیق است؛ زیرا معلمان
بهترین مروجان فرهنگ کتابخوانی هستند و کودکی و خردسالی بهترین سن برای درک
این فرهنگ است.
وی
افزود: لذا با اتکا به این امر که تاثیر علم و دانش بر کودکان بیشتر از
تاثیر آن بر اقشار سنی دیگر است، باید بگویم جهت گیری و رویکرد وزارت
ارشاد در دولت تدبیر و امید در خصوص گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی رویکردی
هوشمندانه است.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این امر که همکاری فعلی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش کم نظیر است، گفت:
کتابخوانی به شکل سنتی باید دوباره جان بگیرد. البته تبدیل کتابخوانی به
پژوهش هم کار خوبی است.
وی
افزود: نسل کتابخوان نسل آرام و متین و فهیم است. معمولا کارهای نا
بههنجار از نادانی و نا آگاهی سرچشمه میگیرد. پس هرقدر سطح آگاهی حساب
شده جامعه بالاتر برود، نسل آرام آن گسترش بیشتری پیدا میکند.
کفاش گفت: باید نوع نگاهمان به کتاب در دوره تحصیلی ابتدایی تغییر کند؛ زیرا کتاب در این دوره مصرفی است.
معاون
فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هیچ استانی حق ندارد در
امر گسترش کتابخوانی شرکت نکند؛ زیرا کتابخوانی و گسترش آن امر به معروف
است نه خواهش به معروف.
کفاش
اظهار داشت: سه میلیارد تومانی که در سال گذشته به طرح تاسیس نمایشگاههای
کتاب در مدارس اختصاص داده شد، در وزارت آموزش و پرورش پول خرد است؛ یعنی
وقتی 31 هزار میلیارد تومان صرف امور مرتبط با برنامههای وزارت آموزش و
پرورش میشود، به نظر میرسد که باید اعتبار بیشتری به برنامههای گسترش
کتاب و کتابخوانی اختصاص داده شود. بنابراین ما انتظار داریم که اگر امسال
گفته شده 50 هزار نمایشگاه د ر 50 هزار مدرسه شکل میگیرد، واقعا تعداد
نمایشگاهها 50 هزار تا باشد، ما آمار نمادین نمیخواهیم.
وی
خاطرنشان کرد: امروز مشکل ما در امر گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی فقر
مادی خانواده ها نیست؛ زیرا با نگاهی به بوفه مدرسهها متوجه میشویم که
دانشآموزان هزینه زیادی را صرف خرید از آنها میکنند. مشکل ما فقر فرهنگی
است.
انتهای پیام/