سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دولت یازدهم برای بهبود کیفیت بنزین و خودکفایی چه کرده است؟

با اجرای ناقص طرح هدفمندی یارانه ها و نگاه نه چندان مثبت مدیران ارشد وزارت نفت نسبت به بنزین تولید شده در پتروشیمی ها روند رو به رشد تولید بنزین در داخل کشور متوقف شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بنزین به عنوان  یک کالای استراتژیک و پرمصرف ترین فرآورده نفتی در کشور محسوب می شود که هرگونه تغییرات در روند قیمت گذاری، میزان واردات و نحوه عرضه آن می تواند آثار اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی گسترده ای را به دنبال داشته باشد.

در این گزارش روند مصرف و در پی آن میزان تولید و واردات را بررسی می کنیم؛ روندی که طی این سال ها همواره دستخوش نوسان بوده و از عوامل مدیریتی  گرفته تا اعمال تحریم ها بر آن اثر گذار بوده است.

روند تغییرات مصرف و میزان واردات

افزایش تعداد خودرو های سبک و سنگین از  سال 75 موجب شد تا میزان مصرف سوخت روند صعودی به خود بگیرد بطوریکه دولت وقت مجبور به افزایش پلکانی واردات بنزین شد؛ براین اساس میزان واردات در سال مذکور به  2.7 میلیون لیتر در روز رسید و این حرکت صعودی تا سال 85 ادامه داشت و به رقمی بالغ بر 27.5  میلیون لیتر در سال 85 رسید.

در همان سال 85 بیش از یک سوم بنزین مصرفی با ارزشی بالغ بر 6 میلیارد دلار وارد می شد ودولت های غربی نیز با اطلاع از این نیاز کشور کمان تحریم را به سمت بنزین نشانه رفتند واینطور شد که صادرات این فرآورده به ایران ممنوع اعلام شد.

به دنبال این تهدید یک فرصت فراهم شد تا خود اتکایی را برای ما به ارمغان بیاورد، برهمین اساس  و با اعمال سیاست سهمیه بندی، مصرف بنزین روند منطقی‌تری به خود گرفت و به دنبال آن واردات کاهش چشمگیری داشت کما اینکه اندکی بعد و با تصویب تحریم های آمریکا در تابستان سال 89 واردات بنزین عملا به صفر رسید و در اثر شرایط بوجود آمده در اثر تحریم مسئولان به دنبال بهره برداری هرچه سریعتر از واحدهای آروماتیکی کشور نظیر پتروشیمی نوری و بندر امام افتادند.



خودکفایی که ادامه نداشت

قدم مسولان مبارک بود و تولیدبنزین در کشور به شکل موفقیت آمیز روند صعودی به خود گرفت و تحریم ها شکست خورد اما متاسفانه این خودکفایی مستمر نبود، چرا که با تاخیر و اجرای ناقص فاز دوم و سوم طرح هدفمندی یارانه ها و نگاه نه چندان مثبت مدیران ارشد وزارت نفت نسبت به بنزین تولید شده در پتروشیمی ها توقف روند رو به رشد تولید را شاهد بودیم و عملا خط بطلانی بر خودکفایی بنزین در سال 93 کشیده شد وعلی رغم بهبود کیفیت فرآورده های پتروشیمی دولت مجددا به واردات رو آورد و درطی سه سال گذشته مبلغی بالغ برسه میلیارد و 300 میلیون تومان برای این امر هزینه کرد.

به عقیده کارشناسان حوزه انرژی این مبلغ می‌توانست برای احداث 4 پالایشگاه 60 هزار بشکه ای هزینه یا حداقل به عنوان منبع مالی به پروژه ستاره خلیج فارس تزریق شود.

گام بلند دولت یازدهم برای خودکفایی و بهبود کیفیت سوخت

اما دولت و وزارت نفت در طی این مدت از پای ننشسته و در راستای تولید بنزین با کیفیت بالا و امر خودکفایی تلاش های بسیار کرده اند. 

طبق آخرین آمار سه سیاست کلیدی شرکت ملی پالایش و پخش در طی این مدت بویژه در پسابرجام افزایش کیفیت فرآورده های نفتی مطابق استاندارد های روز دنیا(یورو 4 و 5)، کاهش سهم تولید نفت کوره در سبد پالایش و خود کفایی از واردات فرآورده‌های نفتی بوده است.

در حال حاضر ظرفیت پالایش نفت ایران به حدود یک میلیون و 850 هزار بشکه در روز رسیده که اگر مجتمع های پالایشگاهی نظیر  مجتمع پالایشی سیراف، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پالایشگاه آناهیتا، بهمن گنو (جاسک) و پارس شیراز به بهره برداری برسند این ظرفیت به سه میلیون  و 200 هزار بشکه در روز خواهد رسید و عملا خودکفایی بنزین محقق می شود.

پالایشگاه 360 هزار بشکه‌ای ستاره خلیج فارس توان  تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا در کنار تولید سه میلیون لیتر سوخت هواپیما را داراست، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی فاز اول از 90 درصد عبور کرده و کل طرح نیز تا کنون  پیشرفتی بالغ بر 86 درصد داشته است که درفاز اول امکان تولید و عرضه روزانه 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار فراهم خواهد شد که با به مدار آمدن فاز اول از نظر تولید بنزین به خودکفایی کامل می رسیم.

همچنین با توسعه و بهینه سازی پالایشگاه نفت بندرعباس و پالایشگاه نفت لاوان روزانه حدود چهار میلیون لیتر دیگر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد. شایان ذکر است در کنار تمامی این فعالیت ها فرآیند ساخت خطوط لوله، اسکله و مخازن ذخیره سازی در حال اجرا است تا انتقال بنزین با مشکلی مواجه نباشد.

هم اکنون در کنار شتاب در تکمیل و راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ساخت خط لوله بندرعباس به انبار نفت رفسنجان، اسکله و مخازن ذخیره سازی پالایشگاه با ظرفیت 11 میلیون بشکه هم در دستور کار قرار گرفته تا شرایط به منظور انتقال بنزین تولیدی این پالایشگاه به کلان‌شهرهای کشور همچون شیراز، اصفهان و تهران هم فراهم شود.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
تحقیقا" هیچ
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
ایجاد واحد گوگرد زدایی از بنزین و گازوییل در پالایشگاه شازند