سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

نمایش سلطانعلی اولین سفیر ولایت در کاشان

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان از اجرای نمایش «سلطانعلی اولین سفیر ولایت» در دهه نخست ماه محرم در این شهر خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مجتبی رضا زاده در حاشیه بازدید از نمایش سلطانعلی اولین سفیر ولایت اظهار کرد: با تمهیدات اندیشیده شده پیگیر هستیم تا افزون بر کاشان، چندین اجرای این نمایش در مشهد اردهال هم به روی صحنه برود.
وی نقطه شروع این اقدام فرهنگی را از سوی شهردار کاشان بیان کرد و افزود: توسعه عمرانی و فرهنگی در آستان علی بن امام محمد باقر(ع) نشانه ارادت مدیریت شهری کاشان نسبت به این امامزاده عظیم الشان است.
رضازاده با تاکید بر نگاه ویژه نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان نسبت به شهید اردهال، گفت: آیت الله عبدالنبی نمازی پیشنهاد داد با توجه به جایگاه والای حضرت علی بن امام محمد باقر(ع) سریالی در خصوص شخصیت و سرگذشت این امامزاده واجب التعظیم ساخته شود که با توجه به چالش هایی اعم از کمبود اعتبارو حوزه های فنی و نیروی انسانی تصمیم به بازآفرینی نهضت نخستین سفیر ولایت در شروع کار در قالب هنر نمایش گرفته شد.
مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان با اشاره به همزمانی زمانی آیین سنتی مذهبی قالیشویان با آغاز ماه محرم، خاطرنشان کرد: با توجه به این مناسبت ها، برنامه ریزی های جامع و دقیقی برای اجرای هرچه باشکوه تر این اثر آیینی و مذهبی صورت پذیرفته است.
مشاور شهردار کاشان با اشاره به شاخصه این نمایش به عنوان نخستین حرکت هنری در معرفی شخصیت والای فرزند بلافصل امام پنجم شیعیان جهان، تصریح کرد: با وجود جایگاه بی بدیل این امامزاده بزرگوار تاکنون اقدامی در حوزه فرهنگی و هنری در باره نهضت و سیره حضرت انجام نشده که انتظار می رود نمایش سلطانعلی اولین سفیر ولایت آغاز این جریان سازی باشد.
نمایش «سلطانعلی اولین سفیر ولایت» توسط محسن خسروی نویسندگی و کارگردانی شده است.
حضرت اباالحسن علی ابن امام محمدباقر (ع) در سال 113 هجری قمری جهت امر تبلیغ دین مبین اسلام و پاسخگویی به احساسات مذهبی مومنان وارد کاشان شد و به مدت سه سال در میان عاشقان و دلباختگان اهل بیت (ع) به ارشاد مردم ولایت مدار پرداخت.
آن حضرت در سال 116 هجری قمری با یاران و اعوان به جنگ با کفر زمانه پرداخت و پس از رشادت های فراوان سرانجام در 27 جمادی الثانی در دره «ازناوه» با 72 تن از یاران باوفایش به شهادت رسید.
سر مبارک آن حضرت را از تن جدا نموده و برای حاکم جور وقت در شهر قزوین ارسال کرده و بدن مطهرش را در مشهد اردهال به خاک سپردند.
همزمان با سالروز شهادت آن حضرت به تاریخ هجری شمسی آئین کهن قالیشویان دومین جمعه مهرماه هرسال به عنوان تشییع نمادین پیکر حضرت سطلانعلی (ع) برگزار می شود.
هزاران تن از دوستداران حضرت سلطانعلی (ع) از سراسر کشور هرساله در این آئین حضور می یابند.
این آئین در فهرست میراث معنوی جهانی به ثبت رسیده است.


انتهای پیام/م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.