سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جواز رانندگی و گواهی‌نامه وسایط، کامپیوتری می‌شود

دولت افغانستان در نظر دارد تا جواز رانندگی و گواهی‌نامه وسایط نقلیه را کامپیوتری بسازد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، طرح این برنامه امروز در جلسه شورای عالی اقتصادی، مورد بحث قرار گرفته است.

براساس این طرح، تمام سیستم صدور جواز رانندگی و گواهی‌نامه‌ی‌ وسایط نقلیه از شکل کنونی کاغذی، به گونه‌ی کمپیوتری تبدیل شده و طی مراحل آن نیز با درنظرداشت معیارهای جهانی انجام خواهد شد. در سیستم جدید، مشخصات دارنده‌ی جواز رانندگی با عکس دیجیتالی‌اش در یک کارت درج خواهد شد و پیش از گرفتن آن، راننده باید علاوه برسپری‌کردن دوره‌های آموزشی، امتحان صحی را نیز سپری کند.

دفتر ریاست‌جمهوری می‌گوید که این طرح به منظور کاهش فساد اداری، ساده‌سازی روند اخذ و تجدید گواهی‌نامه و جواز رانندگی ریخته شده است. دفتر ریاست جمهوری می‌افزاید: «برای کاهش فساد اداری و هم‌چنان ساده‌سازی اخذ و تجدید جواز سیر، طرح پیشنهادی معیارهای بین‌المللی را در بر می‌گیرد که شامل دیجیتال‌سازی صدور جواز سیر، ایجاد مراکز تفتیش وضعیت واسطه نقلیه پیش از تجدید جواز به‌شکل پیشرفته و هم‌چنان نصب برچسب (ستیکر) بر روی لایسنس پلت‌ها می‌باشد.»

در همین‌حال، اشرف غنی رییس‌جمهور کشور گفته ریاست ترافیک با فساد آلوده است و کارایی این اداره برای مردم قابل قبول نیست. آقای غنی از وزارت امور داخله خواسته تا طرح اصلاح این ریاست را نیز به زودترین فرصت به شورای عالی اقتصادی ارایه کند.

رییس جمهور در جلسه شورای عالی اقتصادی هم‌چنین تاکید کرد که پول قابل پرداخت به‌خاطر تجدید جواز سیر باید مشخص شود و مقدار تعیین شده نیز موجه باشد تا رانندگان و مالکان وسایط تشویق شوند که حکومت را در نوسازی سیستم و کاهش فساد اداری در این سکتور کمک کنند.

با این حال،‌ شورای عالی اقتصادی تاکید کرده که باید بیشتر از این روی طرح صدور جواز رانندگی و گواهی‌نامه‌ جدید کار شود.
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.