سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

توزیع مرغ آلوده، از شایعه تا واقعیت

تمام الزامات بهداشتی در ورود محصولات گوشتی به بازار رعایت می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،این روزها در شبکه های مجازی هر روز شاهد موج جدیدی از شایعه های متفاوت هستیم . هرروز متناسب با شرایط، موقعیت و زمان شایعه ایی از گوشه و کنار شهر با اهداف خاص رواج پیدا می کند و باعث تحریک و ایجاد موجی مثبت یا منفی در میان مردم می شود.

شاید ایجاد برخی از شایعه ها برای عده ایی دارای منافع مالی باشد اما دامن زدن و انتشار آن توسط خود مردم اثرات مخربی در پی دارد .

این بار شایعه ایی در فضای مجازی با عنوان بسته بندی غیر بهداشتی و توزیع گوشت مرغ آلوده در بازار دست به دست چرخید و باعث ایجاد نوعی نگرانی و دلهره در میان مردم شد.

حساسیت تا جایی بالا گرفت که مسئولان اداره کل دامپزشکی و رئیس اتحادیه گوشت سفید استان اصفهان در جلسه ایی به توضیح این موضوع پرداختند.

 رئیس اتحادیه گوشت سفید استان اصفهان با بیان اینکه نشر این شایعه، زمینه ساز مرغ گریزی از فروشگاه‌ها شده است، گفت: این امر باعث شد تا مردم نسبت به اتحادیه‌ها و توزیع کنندگان مرغ بدبین شوند و این در حالی است که بدترین فروشگاه‌های مرغ استان اصفهان استانداردی بالاتر از بهترین فروشگاه‌های مرغ در دیگر استان‌ها دارد.

اصغر احسان مهر با اشاره به اینکه قطعه‌بندی مرغ به صورت مکانیزه در کشتارگاه‌های اصفهان از پنج سال گذشته آغاز شده است، بیان داشت: این در حالی است که همچنان بسیاری از مردم نسبت به خرید قطعه‌بندی‌های مکانیزه استقبال خوبی نداشته و خرید مرغ قطعه‌ شده در مغازه‌ها و روی تخته‌های غیر استاندارد و غیر بهداشتی اقدام می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر خط دوم کشتارگاه‌های اصفهان برای قطعه بندی مرغ آماده است، گفت: این نوع مرغ‌ها دارای شناسنامه خاص بوده و تاریخ تولید و انقضا دارد.

احسان مهر ادامه داد: در اصفهان 370پروانه معتبر و 530 پروانه در دست اقدام وجود دارد.

حوزه دامپزشکی به‌طور قطع همه تلاش خود را در تأمین امنیت غذایی و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام انجام می‌دهد و این موضوع باعث شده تولیدکنندگان به‌قدری عملکرد خوبی داشته باشند که اصفهان در بهداشت فرآورده خام دامی از بهترین‌ها بوده و دلیل آن بازرسی‌های انجام شده است.

نظارت‌های حوزه دامپزشکی در حد توان به بهترین نحو انجام می شود اما باید دانست با توجه به تعداد مراکز فروش و تعداد پرسنل نباید توقع بازرسی صددرصد از حوزه دامپزشکی داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در سال 94 حدود 79 میلیون قطعه جوجه‌ریزی و 148 هزار تن تولید داشته‌ایم و امسال 27 میلیون جوجه‌ریزی تاکنون ثبت شده است.

شهرام موحدی با بیان تعداد مرغداری‌های گوشتی حدود 2 هزار و 90 واحد با ظرفیت بیش از 38 میلیون قطعه بوده و 186 واحد تخم‌گذار داریم، افزود: در علم امروز دنیا حوزه دامپزشکی بر تولید فرآورده‌های خوراکی دام از مزرعه تا سفره نظارت می‌کند اما باید حوزه دامپزشکی را گسترده‌تر ،از جایی که خوراک طیور تهیه می‌شود، دانست.

وی با اشاره به اینکه در 5 ماه نخست سال 20 میلیون کشتار را در کشتارگاه‌های گوشت سفید داشته‌ایم، ادامه داد: در این مدت بیش از 39 هزار نظارت و بازدید از مراکز تولید داشته‌ایم.

موحدی گفت: در بازرسی‌های سال 94، 228 تن مرغ توسط متخصصان دامپزشکی ضبط شد که این میزان در 5ماه نخست سال 95 حدود 122 هزار کیلوگرم بوده است، در حوزه کشتارگاه‌های طیور نیز 385 هزار قطعه طیور از چرخه مصرف انسانی خارج شده‌اند و این میزان امسال بیش از 158 هزار قطعه است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در 5ماهه ابتدایی سال جاری بیش از 15 تن فرآورده خام دامی معدوم شده‌اند تا مردم دچار بیماری نشوند، افزود: حوزه سلامت بسیار گسترده است و این مسئله در تصورات برخی به حوزه پزشکی محدود شده، البته باید گفت بر اساس پروتکل جهانی سلامت 3 جزء شامل انسان، مواد پروتئینی و سلامت محیط زیست است و هیچ‌کدام جدا از یکدیگر نیستند.

وی افزود: در سال 94 در حوزه گوشت سفید بیش از 2 میلیون و 865 تن پنجه مرغ صادر شده، حدود یک میلیون و 539 هزار پای مرغ، 382 هزار کیلوگرم سنگدان، 91 تن بلدرچین، 115 تن بوقلمون، 3 میلیون و 186 هزار کیلوگرم آلایش مرغ صادر کرده‌ایم و در حال حاضر در هر هفته‌ 100 تن آلایش مرغ صادر می‌کنیم.

موحدی درباره استفاده هورمون در پرورش مرغ اظهار داشت: هیچ هورمونی در پرورش مرغ استفاده نمی‌شود و کسانی که در ارتباط با این مسئله صحبت می‌کنند اطلاعات کافی ندارند، استفاده هورمون به هیچ عنوان حتی صرفه اقتصادی ندارد و اگر آمپول‌هایی هم تزریق می‌شود آمپول‌های دارویی است.

صادرات مرغ از ایران یکی از پایه ها و اصول اقتصاد مقاومتی است و کیفیت و رعایت استانداردها در این بخش مهمترین نقطه قوت این حوزه به حساب می آید این در حالی است که هیچ محصولی از کشور خارج نمی‌شود مگر با گواهی بهداشتی دامپزشکی کشور که بر اساس سازمان نظارت جهانی است.

معاون سلامت دامپزشکی اصفهان هم اساس و پایه کار این سازمان را پیشگیری دانست و اظهار داشت: همه تلاش ما این بوده که دام سالمی داشته باشیم تا فراورده‌های سالمی به دست مردم برسد و شعار دام سالم، غذای سالم و انسان سالم تحقق یابد، سعی ما بر این بوده تا داروهای گیاهی را جایگزین کنیم و در این راه در تعدادی از مراکز نیز این اقدام صورت گرفته است.

محمد کشتکار وضعیت بهداشتی ناوگان حمل‌ونقل در دامپزشکی را مهم خواند و افزود: تا خودروهای دارای شرایط مناسب مورد استفاده قرار گیرند، همه فراورده‌های خام دامی باید دارای برچسب و تاریخ انقضا باشد، همچنین همه فرآورده‌های کشتارگاه‌ها باید در سردخانه نگهداری شوند که این اقدام انجام می شود.

گزارش از فاطمه کاویانی



انتهای پیام/م



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.