سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پوستر «باغ‌های زردآلو» کشش اولیه را ایجاد می‌کند

پوستر «باغ‌های‌ زردآلو» با بهره‌گیری مفهومی از دیالوگ‌های اثر می‌تواند کشش اولیه‌ای را در مخاطب ایجاد کند.

بهداد صالحی، طراح پوستر فیلم «باغ های زردآلو» در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص مشکلات حاکم بر دنیای طراحی پوستر، اظهار داشت: بزرگ ترین مشکل طراحی پوستر در ایران این است که مسئولیت تبلیغ و طراحی بر عهده‌ی پخش کننده یک فیلم است و نه کارگردان فیلم و به همین دلیل در سینما برعکس تئاتر، طراحی پوستر جایگاه ارزشمندی ندارد و تفاوتی هم میان پوستر فیلم های تجاری و هنری نیست.

وی ادامه داد: در جهان مبنا بر این است که پوسترهای تجاری کار خود را انجام دهند و پوسترهای هنری نیز با توجه به هدف خود، کاربرد داشته باشند، اما این دو نوع از طراحی در ایران با هم خلط شده و تفاوتی میانشان وجود ندارد، برای مثال پوسترهای فیلم هایی چون «پنجاه کیلو آلبالو»، «شیرین» و «درباره‌ی الی» هرسه یکی است.

صالحی درخصوص ایده‌ی شکل‌گیری پوستر «باغ زردآلو»، عنوان کرد: این فیلم خیلی مفهومی و ساختار شکن بود و ما هم بر همین اساس تصمیم به طراحی پوستری مفهومی گرفتیم و در جلساتی که با کارگردان تشکیل دادیم، به این طرح رسیدیم.

این طراح پوستر، بیان کرد: در فیلم دیالوگی وجود داشت که می‌گفت زمانی به باغ زردآلو رسیدیم که دیگر قشنگ نیست، اگر از چیز های زیبا مراقبت نکنیم از دست خواهند رفت. به غیر از این در بخشی از فیلم هم بازیگر دختر دستبندی را به بازیگر مرد اصلی هدیه می کند، در طراحی پوستر فیلم، این دو بخش را با هم پیوند دادیم و به این رسیدیم که با هدیه دادن آن دستبند باغ زردالو جان تازه ای گرفته است و پوستر به این صورت می تواند کشش اولیه‌ای را در مخاطب ایجاد کند.

وی ادامه داد: با این که در این فیلم بهترین بازیگران ارمنستان ایفای نقش می کنند، اما ما با نگاه مفهومی و جهان شمول به طراحی پوستر پرداختیم.

صالحی درخصوص بزرگترین معضل موجود در دنیای طراحی پوستر فیلم‌های سینمایی ، یادآور شد: بزرگ‌ترین معضل در سینما ایران اعتماد نداشتن سفارش دهنده‌ها که اغلب پخش‌کنندگان فیلم هستند، به طراح پوستر است، اگر این اعتماد شکل بگیرد، طراح پوستر پله پله کار طراحی را جلو می برد.

طراح آرم شبکه تلویزیونی پویا ادامه داد: پوسترهای تئاتر ما از سینما مطلوب‌تر هستند و این در حالی است که طراحان تئاتر اغلب برای کارشان، دستمزدی دریافت نمی کنند و برای دل خودشان طراحی‌هایشان را به ثمر می نشانند.

وی گفت: فروش فیلم مسئله مهمی است، اما اگر بخواهیم تنها به فکر فروش اثر سینمایی باشیم، از خیلی آرمان‌ها فاصله خواهیم گرفت، فروش را تنها باید یک عامل موثر در کنار دیگر عوامل برای فیلم بدانیم، این گونه خیلی از مسائل ارزش پیدا خواهند کرد.

این طراح درخصوص طراحی پوستر فیلم فروشنده، اظهار داشت: پوستر فروشنده بد است، من با اطلاعات ناقصی که دارم می دانم نظارت بر طراحی این پوستر بر عهده ی خود اصغر فرهادی نبوده است و قطعا اگر خود فرهادی بر این کار نظارت می کرد، پوستر بهتری ارائه می شد.

صالحی یادآور شد: کارفرمایان سلیقه ی خود را بر جامعه حاکم می دانند و فکر می‌کنند طراحی درستی که مردم را به دیدن فیلم ترغیب کند، نمایش دادن چهره بازیگران فیلم است، در حالی که خواسته و سلیقه ی مردم این نیست، چون فضای حاکم به دست سرمایه‌داران است، اعمال سلیقه‌ی آن ها باعث می شود که پوستر جذابی نداشته باشیم.

وی در آخر عنوان کرد: ما طراحان پوستر خوبی داریم، اما وقتی به سینما می رویم این طراحی‌ها اغلب زیر خط فقر می شوند، باید به پخش‌کننده‌ها توضیح داد یا نظارت کارگردانان بر بخش طراحی بیش تر شود، یا این که هر تمهید دیگری به کار گرفته شود تا شاهد طراحی پوستر های خوب و مفهومی در ایران نیز باشیم.





انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.