سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

همدان، دومین استان در ذخیره دولومیت کشور

معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: همدان دومین استان در ذخیره دولومیت کشور است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد خاکی در جمع اصحاب رسانه استان اظهار داشت: 272 معدن فعال در استان همدان وجود دارد که 125 واحد از این واحدها به معادن ساختمانی یا شن و ماسه، 60 معدن به صنایع فلزی و غیر فلزی و 50 معدن به سنگهای گرانبها اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: فلدسپات، دولومیت و سیلیس از مواد معدنی غنی استان است و بخش عمده ای از این سه ماده معدنی کشور در استان همدان تأمین می شود.

خاکی با اشاره به اینکه سال گذشته 50 واحدهای معدنی تعطیل بودند که 10 درصد از این واحدها احیا شدند افزود: 22 درصد از واحدهای معدنی به صورت خاص تعطیل هستند و با گذشت یک سال از عدم فعالیت واحدها، پروانه بهره برداری آنها باطل می شود و به این دلیل واحدها به تولید کوتاه مدت باز می گردند تا پروانه آنها باطل نشود.

وی ادامه داد: تعطیلی و تولید کمتر در معادن سنگ های تزیینی نسبت به سایر معادن بیشتر دیده می شود و یکی از دلایل تعطیل معادن تامین مواد مورد نیاز صنایع پایین دستی است.

وی با بیان اینکه استان همدان 30 نوع ا زمواد معدنی را دارد که هفت میلیون تن بهره برداری از این مواد در معادن صورت گرفته است، افزود: صدور پروانه اکتشاف به میزان 20 درصد افزایش یافته و امید می رود در بهره برداری نیز روند افزایشی وجود داشته باشد.

معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان بیان کرد: در سال جاری پنج واحد بهره برداری از ابتدای سال جاری تا کنون صادر شده است و در سال گذشته نیز 16 پروانه بهره برداری از معادن صادر شده است.

خاکی با بیان اینکه واحدهای معدنی شن و ماسه 22 درصد از معادن استان را به خود اختصاص داده اند افزود: فرآوری در فروسیلیس غرب پارس ارزش افزوده بالایی دارد، و بیش از 70 درصد از مواد لعاب کشور از همدان تأمین می شود و اگر واحدهای استان تعطیل شوند معادن دیگر استفاده کننده از لعاب در سایر استانها توان تولید نخواهند داشت.

خاکی با اشاره به موضوع خام فروشی مواد معدنی گفت: برخی مواد باید به صورت خام صادر شود و از الزامات وجودی برخی مواد، خام فروشی است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا امروز چهار میلیون تن مواد معدنی استخراج شده است، خاطرنشان کرد: استخراج مواد نسبت به سال قبل 10 تا 15 درصد افزایش یافته است.

معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به فرآوری مواد معدنی اشاره کرد و افزود: فرآوری اولیه مواد معدنی در استان صورت می گیرد اما فرآوری نهایی آنها در دیگر واحدهای صنعتی انجام می شود چراکه نمی توان برای هر واحد معدنی، یک واحد فرآوری راه اندازی کرد.

وی با بیان اینکه 54 درصد از واحدهای فعال در سال گذشته به 64 درصد در سال جاری افزایش یافت، اظهار کرد: 250 پروانه تخلف در بهره برداری از معادن در حال رسیدگی است که 110 پرونده منجر به صدور رأی به سود سازمان شده است.

وی با بیان اینکه 800 هزار تن اضافه برداشت در برخی معادن در سال های گذشته به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: جریمه ریالی این تخلفات 6 میلیارد ریال بوده است.

انتهای پیام/ د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.