سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازدید معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از غرفه کالاهای فرهنگی

صالحی با حضور در غرفه کالاهای فرهنگی در نمایشگاه نمایشگاه نوشت افزار گفت:باید قبل از تولید کالاهای فرهنگی پژوهش های لازم صورت گیرد تا مصرف کالا به حد اکثر برسد چراکه پژوهش ذائقه مصرف کننده را تعریف می کند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری دومین جایزه کالاهای فرهنگی سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین روز از نمایشگاه نوشت افزار از غرفه دومین جایزه کالاهای فرهنگی بازدید نمود و در این خصوص گفت:کالای فرهنگی وارداتی به دلیل انیمیشن های ساخته شده به همراه تولیدشان که برای کالای فرهنگی نقش پشتیبان دارد ودر حوزه های مختلف مورد مصرف قرار می گیرند بیشتر دیده می شوند. به دلیل همین پشتیبانی و یکپاچگی ،تولیدات کالاهای فرهنگی داخلی در شرایط رقابتی سخت قرار دارد. در بسیاری مواقع کالاهای فرهنگی با ذائقه و مصرف محدود مواجه است ،یعنی قشرهایی که از کالاهای فرهنگی استفاده می کنند گسترده نیستند وکالاهای تولید شده فقط برخی افراد را راضی می کند و با سلایقشان جور درمی آید و قشرهای دیگر را پوشش نمی دهد که دلیل مهم آن را می توان درست نشناختن ذائقه مخاطب دانست.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:باید قبل از تولید کالاهای مصرفی پژوهش صورت گیرد تا مصرف کالا با استقبال مخاطب همراه شود. پژوهش است که ذائقه های مصرف کننده را تعریف می کند و درصد قابل توجهی از بازار تولید را تحت تاثیر خود قرار می دهد.ما برای تولید کالاهای فرهنگی پژوهش کافی انجام نمی دهیم که بخواهد ذائقه های متنوع را پوشش دهد .به طور مثال درصد کمی بالا و پایین شدن رنگ در محصول برجاذبه های مصرف آن تاثیر می گذارد.

وی افزود:عدم انجام پژوهش های کافی وذائقه شناسی اجتماعی باعث می شود کالاهایی که تولید می کنیم فقط برای قشری جذاب باشد و فراگیری برای عموم نداشته باشد. این نوع تولید باعث است که مصرف و تولید با هم تطابقی نداشته باشد در حالی که کالای فرهنگی باید مورد توجه و استقبال عموم جامعه قرار بگیرد.

صالحی از جریان تهاجم فرهنگی یاد کرد و گفت:در این جریان سرمایه گذاری کلانی صورت می گیرد که در زمینه کالاهای فرهنگی انجام می شود و ارزش ها را تحت تاثیر قرار می دهد .اگر بخواهیم ارزش ها را تغییر دهیم ابتدا باید نمادها و کالاها را تغییر دهیم.نمادها و کالاها تاثیر زیادی در تغییر عقاید، باورها وارزش ها دارد و به طور طبیعی جریانی که به نفوذ فرهنگی و تهاجم فرهنگی می اندیشد و سرمایه گذاری می کند نمی خواهد کالای فرهنگی ایرانی به صورت فراگیر جایگاه خودش را پیدا کند  و ما باید با آن جریان که همان تهاجم فرهنگی است مقابله کنیم.

شایان ذکر است، به نقل ازعلی فریدونی دبیر دومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم پایانی این جایزه همراه با نمایشگاهی از کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی-اسلامی در آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.