سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رای الیوم: پایان دوره رفاه در کشورهای شورای همکاری؛ آغازی بر نارضایتی‌های مردم

روزنامه رای الیوم با اشاره به افزایش بهای کالاها و وضع مالیات‌های جدید از سوی حاکمان کشورهای حاشیه خلیج فارس، از آغاز نارضایتی‌ها در این کشورها خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رای الیوم در مطلبی با اشاره افزایش بها و وضع مالیات‌های جدید بر شهروندان ساکن کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آورده است: کسانی که از کشورهای شورای همکاری (خلیج،) به ویژه عربستان، به پایتخت‌های غربی می‌روند همگی از افزایش بها و از مالیت‌های آشکار و پنهان سخن می‌گویند و این پرسش را مطرح می‌کنند که بر سر ذخایر پولی این کشورها چه آمده و تکلیف نسل‌های بعدی چه خواهد شد.

افزایش بهای کالا‌ها در درجه اول به برداشتن یارانه آب، برق و سوخت مربوط می‌شود که تاثیرات آن به کالاهای دیگر رسیده است. اما درباره مالیات‌ها نیز، ابزاری است که کشورهای شورای همکاری به کار بسته‌اند تا کسری بودجه‌ای را، که به آن گرفتار شده‌اند، به این طریق جبران کنند.

کویت از افزایش بهای بنزین بین 42 تا 60 درصد خبر داده است و کشورهای عربستان، قطر، سلطان‌نشین عمان، بحرین و امارات نیز به علت کاهش بهای نفت، به سیاست‌های ریاضت اقتصادی روی آورده‌اند.

قطری ها روز سه شنبه به وضع مالیات ده دلار برای هر مسافر در فرودگاه بین المللی حمد روی آوردند و بعید نیست که دیگر کشورهای شورای همکاری نیز این روند یعنی وضع مالیات را دنبال کنند. کسری بودجه قطر در سال جاری به 13 میلیارد رسیده و در سال‌های آینده نیز قابل افزایش است؛ مگر اینکه بهای نفت و گاز شاهد افزایش قابل ملاحظه‌ای باشد که این قابل احتمال نیست. جدای از آن، قطری‌ها با هزینه‌های مربوط به زیر ساخت‌های جام جهانی فوتبال در سال 2020 نیز روبرو هستند.

رای الیوم در ادامه می‌نویسد: این مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم، نوعی نگرانی در مردم و افراد مقیم این کشورها ایجاد کرده است؛ زیرا در واقع مغایر با وضع اجتماعی و سیاسی میان آنها و حاکمان از نیم قرن قبل است. نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که این مالیات‌های احتمالا در آینده بیشتر خواهد شد.

رای الیوم در ادامه نوشت: عربستان به عنوان برادر بزرگتر این کشورها، همانند کشورهای کوچک و کم جمعیت شورای همکاری (خلیج فارس) در وضع اقتصادی و سیاسی نابسامانی به سر می‌برد و این به سبب کاهش ذخایر مالی از 800 میلیارد دلار در سه سال قبل به 440 میلیارد دلار با توجه به کسری بودجه‌ای آن در دو سال گذشته و افزایش هزینه‌های جنگ با یمن به طور مستقیم و به شکلی نیابتی در سوریه است.

مقامات سعودی تنها به لغو یارانه‌ها یا کاهش آن و وضع مالیات و افزایش عوارض برای کاهش کسری بودجه بسنده نکرده‌اند، بلکه به گرفتن وام خارجی روی آورده‌اند.

یکی از اتباع عربستانی به رای الیوم گفت: نوعی نارضایتی در میان مردم عربستان به سبب جنگ بدون نتیجه یمن وجود دارد و مردم نگران مالیاتها و تبعات آن بر زندگی خود هستند.

وی که فردی با مدرک علمی عالی از دانشگاه اروپایی است، می‌افزاید: "این پدیده خطرناک وضع مالیات مغایر با ارتباطات حاکم و محکوم است زیرا در مقابل وضع این مالیات‌ها باید مشارکت سیاسی گسترده، نظارت قانونگذار، آزادی رسانه و خدمات عمومی عالی برای مردم باشد که وجود ندارد.

این روزنامه در ادامه می نویسد: رفاه از کشورهای خلیج (فارس) در حال رخت بربستن است و این نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسی را به دنبال خواهد داشت که به اعتراضات منجر می‌شود و در این میان پرونده‌های بسیاری مانند تصمیمات جنگ های بی نتیجه و حساب نشده، کمک های خارجی، حمایت از احزاب و انقلاب‌ها، حمایت از گروه‌های سیاسی معارض در اینجا و آنجا و نیز پرونده‌های فساد و راندخواری گشوده خواهد شد.

مردم کشورهای خلیج (فارس) پیشرفت کرده‌اند و فرهنگ و خواسته های آنها و نیز سطح مشارکت آنها در شبکه های اجتماعی افزایش یافته است و از نظر علمی نیز رشد داشته‌اند. از سویی نباید از یاد برد که بیش از 60 درصد از ساکنان آن را افراد زیر 30 سال تشکیل می‌دهند و حاکمان این کشورها دیگر نمی‌توانند رفتاری که با پدران و اجداد آن‌ها داشته باشند، با آنها داشته باشند.



انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.