سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهداف کارت خرید کالا تا چه حد محقق شده است؟

سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی از وضعیت نابه سامان بازار لوازم خانگی و موانع پیش روی طرح خرید کالای ایرانی خبر داد و گفت: روند کُند اعطای تسهیلات رغبت مردم برای تهیه کالای با دوام ایرانی را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار حوزه صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رکود بازار و روند نزولی قدرت رقابت تولیدات داخلی در صنایع مختلف در سال های گذشته به جایی رسید که دولتمردان برای خروج از بحران به فکر چاره افتاده و از طرحی با عنوان کارت خریدکالا  رونمایی کردند. طرحی که با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی، ایجاد فضای رقابتی با اعطای تسهیلات به بنگاه ها پا به میدان گذاشت گویا به گفته سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی چندان موفق عمل نکرده است.


حمید رضا غزنوی سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی در گفتگو باخبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  تصریح کرد: تاکنون از 4هزار و دویست میلیارد تومان اعتباری که در طرح خرید کالای ایرانی در نظر گرفته شده بود فقط یک درصد تسهیلات از سوی بانک ها ارائه شده است.

وی در خصوص نبود بستر حمایتی لازم برای تولید کنندگان لوازم خانگی در داخل کشور، گفت : رونق بازار لوازم خانگی و تولیدات داخلی از مهم ترین اهداف طرح خرید کالاهای ایرانی است اما به دلیل تاخیر در ارائه تسهیلات و تکمیل ظرفیت نه تنها این امر تحقق نیافت بلکه تسهیلاتی که باید در اختیار متقاضیان قرار می گرفت با موانعی مواجه شد و این امر رغبت مردم برای تهیه کالای با دوام ایرانی را کاهش داد.

غزنوی افزود: اعطای این کارت نیازمند برنامه ریزی اساسی و اطلاع رسانی مناسب به مردم است تا با نحوه ارائه خدمات آشنا شوند؛ متاسفانه تا کنون این روند بسیار کند و ضعیف پیش رفته که در تضاد با رویکرد حمایت از تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی است.

سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: ارائه کارت خرید کالای ایرانی نخستین گام برای ارتقای رونق اقتصادی، تولیدات داخلی و حمایت از محصولات ایرانی است که آثار خوبی در خروج از رکود، ارتقای اشتغال زایی و قدرت رقابت جهانی را به دنبال خواهد داشت؛ بسیاری از کشور های پیشرفته از این شیوه برای ارتقای رونق اقتصادی استفاده کرده اند به عنوان مثال چین محصولات داخلی خود را با قیمت بالا از تولید کنندگان خریداری می کند و با تسهیلات شش ساله به مردم ارائه می دهد که این امر رشد و رونق اقتصادی این کشور را به دنبال دارد.

وی افزود: اکنون برای حمایت از تولید کنندگان و مردم بهترین اقدام و تسهیلات در نظر گرفته شده است ولی به دلیل احتیاط بیش از اندازه و غیر منطقی، دست مصرف کنندگان از این تسهیلات کوتاه شده است و با وجود استقبال مردم موانع گسترده ای پیش روی آن ها قرار گرفته است.

غزنوی گفت: بیش از 70 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کشورهای خارجی است که با ایجاد بازار اساسی کالاهای بادوام داخلی با قیمت مناسب و ارائه تسهیلات می توان سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشت.

گفتنی است؛ کارت خرید کالای ایرانی ابزاری حمایتی برای ارتقای قدرت خرید مردم و افزایش تمایل آنها به مصرف تولیدات داخلی بنابر رویکرد اقتصاد مقاومتی محسوب می شود بنابراین دولتمردان باید بستر لازم برای تحقق این امر را با ارائه بسته های حمایتی مهیا سازند؛ تکمیل ظرفیت اعتباری کارت خرید کالاهای ایرانی از اقداماتی است که باید دولت آن را دنبال و برای تحقق آن تلاش کند تا اهداف عالی این طرح ملی به طور کامل محقق شود. 

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
کارت اعتباری کالای ایرانی از سال 1392 با همکاری چندین تولید کننده در بانک مهر اقتصاد اجرای و موفق هم بوده است .
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
. . چون برای دلالان صرف ندارد، موفق نبوده؛؛؛
مثال:
من هم باید اقساط باتکی را بپردازم هم زیانی که در اثر فروش کالایم متحمل میشم بنابراین از دریافت این کارت سر باز میزنم چرا که نیازی به کالا ندارم! البته تا حدودی دست دللال هم کوتاه شده
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
والا اگه بدن خوبه الان سایت اسنوا با مهر اقتصاد قرار داد داره و میده اجناسشو بی دردسر میگم وام میده رفتم برای وام برای نامزدم که وضع مالیشون خوب نیست میگه باید پولت بلوکه بشه !! من دو تا ضامن کارمند دارم براش چک مغازم هست دو ملیون پولی نیست ولی با بلوکه کردنش سودی که قراره مثلا ده درصد باشه میشه هجده درصد بچه نیستیم که...