سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایران؛رتبه 18 تولید علم جهان

رییس موسسه پژوهشی مپفن از اجرایی شدن طرح‌های دانشجویی به منظور توسعه پایدار کشور و ارتباط هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حائری‌یزدی رییس موسسه پژوهشی مپفن در مراسم مرحله پایانی و آزمون سیستم‌های ساخته شده دانشجویی تحت عنوان «مسابقه دانشجویی طراحی و ساخت سیستم‌ سرمایش خورشیدی» که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: همه افراد به تناسب سن و سال شاهد توسعه و تحول جامعه به منظور ارتقای سطح کیفی زندگی بشر بوده که بهره‌برداری از منابع طبیعی در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است که این موضوع هزینه سنگینی را بر دوش طبیعت وارد کرده است.

وی ادامه داد:‌ تامین انرژی به منظور کیفیت زندگی بشر در گرو ایجاد رابطه مسالمت آمیز با طبیعت است بنابر این با تغییر نگرش نسبت به بهره‌بردای از سرمایه‌های طبیعی می‌توان در راستای پیشبرد اهداف گام برداریم. 

رئیس موسسه پژوهشی مپفن درباره اهداف برگزاری این مسابقه عنوان کرد:‌ایجاد بستر مناسب برای بروز خلاقیت و ارائه راه حل برای همبستگی هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه و عرضه این نوآوری‌ها برای کیفیت بهتر زندگی در نظر گرفته شده است. 

حائری‌یزدی تصریح کرد: اکثر مسابقات دانشجویی توسط شرکت‌های بزرگ برگزار می‌شود چرا که آنها می‌توانند به دلیل مسئولیت اجتماعی فراوان از شناسایی ایده‌های جدید و مبتکرانه موفق‌تر عمل کنند که در این میان شرکت‌های مپنا، موسسه پژوهشی مپفن  و انجمن مهندسان مکانیک ایران در راستای تحقق اهداف تلاش بسیاری داشته‌اند.

در ادامه این مراسم حامدی معاون شرکت مپنا اظهار داشت: بررسی‌های اخیر در خصوص میزان اتکا به توانمندی‌های نیروهای خارجی و داخلی نشان از وابستگی کشور به نیروهای خارجی دارد که این موضوع با هدف توسعه پایدار کشور صورت گرفته است. 

وی با اشاره به دلیل موفقیت کشور هند در پرتاب ماهواره در مدار مریخ گفت: اتکا به سرمایه‌های داخلی، طراحی ساده و هزینه کم از جمله موارد اصلی موفقیت پروژه ماهواره هند بوده است. 

معاون مدیر عامل گروه مپنا در خصوص شاخص‌های جهانی نوآوری بیان کرد:‌متاسفانه در تولید ناخالص ملی با سه جایگاه پیشتازان، در حال یادگیری و کم کاران ؛کشور ما در مرتبه کم کاران قرار دارد و همچنین از نظر تولید علم در رده هجدهم جهانی هستیم. 

وی افزود: سرمایه انسانی، نوآوری و دانش مهمترین عوامل رشد اقتصادی هستند و اندازه بازار سهم بسزایی در پیشرفت نوآوری دارد که اجرای پروژه‌های مختلف به منظور توانمند سازی نیروهای داخلی و بومی دنباله‌رو تحقق اهداف است و شناسایی منابع و برنامه‌ریزی‌های مختلف را می‌طلبد. 

حامدی یادآور شد: هدف از همکاری این سه گروه تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، شکوفایی استعداد‌ها در مجامع علمی و صنعتی، بازآموزی علمی دانشجویان در مرحله ساخت پروژه‌ها و کسب سود اقتصادی است.

در ادامه اشجعی رئیس هیئت داوران مسابقه اظهار داشت: انجام چنین پروژه‌هایی با توجه به قرار گرفتن کشور ایران در محدوده جغرافیایی استوا و همچنین به دلیل گرم و خشک بودن، بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم که در تمامی مراحل پروژه‌، پارامتر‌ها و مشخصات ثابت جهانی را پیاده و رعایت کنیم و ارتباط مناسبی میان دانشجویان با پروژه‌های صنعتی برقرار کنیم.

سعیدی عضو هیئت مدیره انجمن مهندسان مکانیک ایران ضمن قدردانی از انتخاب‌شدگان تصریح کرد: تمامی طرح‌ها بدون در نظر گرفتن مسئله داوری موفق بوده‌اند و ما شاهد زحمات دلسوزانه و وصف‌ناپذیر دانشجویان در انجام پروژه‌ها بوده‌ایم.

وی با توجه به آمار بالای سوانح طبیعی در کشور عنوان کرد: ایده‌های مبتکرانه می‌تواند تأثیر به سزایی در حفظ جان هموطنان در مقابل تهدیدات طبیعی داشته باشد چرا که کشور پتانسیل لازم برای این هدف را دارد.

سجادی دبیر اجرایی مسابقه تصریح کرد: با توجه به لزوم وجود انرژی‌های پاک و سیاست‌های توسعه پایدار اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. سیستم سرمایش خورشیدی، سیستم‌های نوینی هستند که مرحله مقدماتی آن از دی ماه سال گذشته با حمایت‌های گروه مپنا مؤسسه پژوهشی مپفن و انجمن مهندسان مکانیک ایران هدایت شده است. که در سه فاز طراحی مقدماتی، تفضیلی و اجرا برگزار شده است که در این میان 7 تیم از دانشگاه‌های سراسر کشور به مرحله ساخت راه پیدا کرده‌اند.

وی بیان کرد: مبلغ 100 میلیون ریال از سوی شرکت مپنا به انتخاب‌شدگان جهت اجرای پروژه داده شد و امیدواریم با حمایت شرکت‌های بزرگ دوره بعدی پر بار‌تر برگزار شود.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.