سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

مرمت سنگ نگاره انسان بالدار در پاسارگاد

سنگ نگاره انسان بالدار در پاسارگاد فارس پاییز امسال مرمت می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: مراحل مقدماتی و مطالعاتی این کار از اردیبهشت ماه آغاز شده و کار مرمت آن با مشارکت هیئت ایتالیایی از پاییز امسال آغاز می‌شود.
حمید فدایی بیان کرد: با بیان اینکه مقدمات این کار شامل مستندنگاری و بررسی وضعیت کنونی اثر بوده افزود: زمان تقریبی برای مرمت این اثر 5 تا 6 هفته در نظر گرفته شده و اعتبارات مرمت را هیئت ایتالیایی و اعتبارات مربوط به حفاظت را هیئت ایرانی تقبل می‌کند.
وی افزود: مهم‌ترین مشکل این سنگ نگاره هوازدگی است که در طول سال‌ها ایجاد شده و ضخامت این اثر در مقابل دیگر سنگ نگاره‌ها کمتر بوده و این فرسایش اثر بیشتری بر آن گذاشته است.
فدایی با اشاره به اینکه بر اثر فرسایش بخشی از نقوش محو شده است،گفت :پاکسازی لایه‌های رسوبی که بر روی این سنگ  نگاره قرار گرفته و استحکام بخشی به دلیل ترک‌هایی که ایجاد شده از جمله اقداماتی است که برای مرمت این اثر انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: مواد و مصالحی که برای مرمت این سنگ نگاره استفاده می‌شود از سمت هیئت ایتالیایی تامین  و با توجه به ساختار اثر از سنگ‌های آهکی استفاده می‌شود، که این مواد جنبه‌ حفاظتی دارند و مدت‌ها در آزمایشگاه‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
وی اضافه کرد: برای پر کردن ترک‌ها نیز از ترکیبات آهکی استفاده می‌شود که به صورت تزریق در ترک‌ها قرار می‌گیرند.
انتهای پیام/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.