سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعطیلی فرودگاه مهرآباد مطالبه گروهی سودجو است/ افزایش تقاضای پرواز به بیش از ۱۵ میلیون مسافر

مدیر‌کل فرودگاه مهرآباد با اعلام افزایش تقاضای پروازی فرودگاه مهرآباد به ۱۵ میلیون مسافر گفت:تعطیلی این فرودگاه ،مطالبه گروهی سودجو است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی رستمی با اعلام ارتقای سطح خدمات در دو حوزه در فرودگاه مهرآباد، گفت: از زمانی که بحث انتقال فرودگاه مهرآباد مطرح شد بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی تعهد داریم در دو بخش خدمات فرودگاهی و ساماندهی پروازهای فرودگاه مهرآباد، اقدامات اساسی داشته باشیم.

وی، ادامه داد: بر همین اساس در بخش ساماندهی پروازهای فرودگاه مهرآباد بخاطر رفاه حال ساکنین اطراف فرودگاه تصمیم گرفته شد که هیچ پرواز برنامه‌ای از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح انجام نشود و با اجرای درست این تصمیم، هیچ پرواز برنامه‌ای تاکنون در این چند ساعت انجام نشده است.

رستمی با اشاره به حضور مدیران فرودگاه مهرآباد در کمیسیون عمران مجلس و هم چنین شورای شهر تهران، گفت: هم در مجلس و هم در شورای شهر تهران در خصوص بحث ارتقای سطح خدمات فرودگاهی حضور یافته‌ایم و خوشبختانه در دو سال گذشته خدمات ما در بخش فرودگاهی اعم از لندساید، کنترل ترافیک، ساماندهی تاکسی‌ها، ساماندهی چرخ‌های حمل بار، نصب تابلوهای راهنما، روان‌سازی، اعزام پذیرش مسافر از پارکینگ به ترمینال، از ترمینال به هواپیما و برعکس، ارتقا یافته است.

رستمی به همکاری فرودگاه مهرآباد با مدیران شهری جهت افتتاح ایستگاه مترو مهرآباد اشاره کرد و گفت: در عین حال این سوال پیش می‌آید که اگر قرار است فرودگاه مهرآباد تعطیل شود چرا تا این حد برای افتتاح خط مترو در این مسیر اعتبار خرج شد؟

مدیر‌کل فرودگاه مهرآباد با اشاره به عمر هفتاد ساله فرودگاه و احاطه شدن شهر از سوی فرودگاه، گفت: مدیریت شهری با بی‌برنامگی معضل ایجاد کرده است و اگر هم بحرانی باشد آن را فرودگاه پیش نیاورده است بلکه بخاطر عدم مدیریت ساخت و سازها پیش آمده است.

رستمی در پاسخ به منتقدان ادامه حیات فرودگاه مهرآباد، گفت: در کجای دنیا با ساخت فرودگاه دوم و سوم در پایتخت فرودگاه اول را تعطیل کردند؟ جهان پر از شهرهای دو فرودگاهی است ضمن اینکه برای ساخت و ساز یک فرودگاه جدید به گفته خود منتقدان چیزی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است. آیا باید این سرمایه ملی را با بولدوزر خراب کنیم و  آیا اصلا اعتباری تا این حد در شرایط خشکسالی منابع وجود دارد که بخواهیم فرودگاه جدیدی بسازیم؟

مدیر کل فرودگاه مهرآباد با اعلام اینکه تقاضا از فرودگاه مهرآباد امسال به بیش از ۱۵ میلیون نفر مسافر رسیده است، گفت: در صورت تعطیلی فرودگاه سرنوشت این ۱۵ میلیون نفر چه خواهد شد؟

وی با بیان اینکه وجود فرودگاه تکمیل کننده اقتصاد یک کشور است، گفت: وجود فرودگاه گردشگری را رونق و باعث آمد و رفت بازرگانان و تجار می‌شود، تیم‌های خارجی و افراد متخصص معمولا در فرودگاه تردد دارند و با این حال چگونه می‌توانیم ضرردهی فرودگاه را در این شرایط  قبول کنیم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه فرودگاه را با درآمدهای آن درسطح کلان مقایسه نمی‌کنند، مثلا یک فرودگاه کوچک در رامسر داریم آن هم با روزی دو پرواز که اصلا اقتصادی نیست، اما تاثیری که در جذب سرمایه‌گذار دارد را باید مورد توجه قرار دهیم. سرمایه‌گذار در مرحله اول سوال می‌کند که آیا این شهر فرودگاه دارد یا خیر و اگر فرودگاهی در آن شهر باشد چشم سرمایه‌گذار را می‌گیرد و بر همین اساس است که معمولا فرودگاه را با اقتصاد کلان کشور می‌سنجند و اینکه چقدر در رونق گردشگری و اقتصادی و ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران تاثیر دارد.

تعطیلی فرودگاه مهرآباد مطالبه گروهی سودجو است

رستمی با بیان اینکه مردم از وجود فرودگاه ناراضی نیستند و  آحاد مردم تنها مطالبه افزایش سطح خدمات را دارند، گفت: تعطیلی فرودگاه مطالبه گروهی سودجو است مردم فقط می‌خواهند خدمات بهتری دریافت کنند. مهرآباد فرودگاهی است که به عنوان نماد فرهنگی و انقلابی شناخته می‌شود، ضمن اینکه ترمینال یک فرودگاه مهرآباد ثبت ملی شده است و این مکان برای آحاد مردم ایران ارزش تاریخی دارد.

رستمی، ادامه داد: در عین حال زیرساخت‌های فرودگاه امام خمینی(ره) هم هنوز آماده نیست و با برنامه‌ریزی‌های اصولی در آینده‌ای دور بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد به امام انتقال و فرودگاه مهرآباد به فرودگاهی گران که فقط ایرالاین‌های خاصی در آن تردد دارند تبدیل خواهد شد؛ ولی این طرح مربوط به آینده است.

مدیر کل فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه به طور متوسط ۱۵ هزار نفر در روز در فرودگاه مهرآباد مشغول کار هستند، ادامه داد :تعطیلی فرودگاه منجر به بیکاری می‌شود و از این جهت اقتصادی نیست، ضمن اینکه جابجایی فرودگاه هم خسارت‌آور است؛هم از نوع مادی و هم معنوی.

رستمی با توضیح اینکه درطرح ارتقای سطح خدمات فرودگاهی به روان سازی مسیرها توجه زیادی شده است، گفت: تا پیش از این مسافر باید ششصد، هفتصد متر با فاصله از ترمینال پیاده می‌شد و بارش را خودش حمل می‌کرد، اما در حال حاضر و در راستای صیانت از حقوق شهروندی، مسافر در نزدیکترین نقطه ترمینال پیاده می‌شود و به پرواز خود ادامه می‌دهد و مردم اینها را از ما مطالبه می‌کنند.

وی با اشاره به پیش‌بینی وقوع بحران‌های احتمالی شهر تهران، گفت: تنها فرودگاهی که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان و به دلیل قرار گرفتن در دل شهر، خدمات و کمک‌رسانی به مردم داشته باشد مهرآباد است و این شرایط هنگام برگزاری اجلاس‌های بزرگ هم وجود دارد. وی افزود:خدمات فرودگاه مهرآباد در اجلاس‌های بزرگ و مهمی چون اجلاس سران که برگزاری آنها در نهایت قدرت چانه‌زنی ما را در سطح بین‌المللی بالا می‌برد برکسی پوشیده نیست.

مدیر کل فرودگاه مهرآباد ‌با بیان اینکه وجهه بین‌المللی این فرودگاه در تاریخ فرودگاه مهرآباد ثبت است، ادامه داد: هنگام تحلیل بهره‌وری‌های یک فرودگاه نباید تنها نگاه بخشی به آن داشت و بلکه بهتر است  امتیازات فرودگاه را هم در سطح بین‌المللی و  هم هنگام بحران‌های شهری تحلیل کرد.

رستمی با تاکید بر اینکه بابد نگاه کلان‌تری نسبت به مسایل داشته باشیم، تصریح کرد: آیا این مردم هنگام وقوع بحران‌ها به پرواز نیازمند نیستند؟ بنابراین بهتر است به مطالبات مردمی و ملی توجه کنیم و مصلحت مردم را خرج منافع گروهی نکنیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
تصور کنید پروازها به فرودگاه امام منتقل بشه برای مثال من با 100 هزار تومان بلیط تهران شیراز میگیرم اونوقت باید فقط 75 هزارتومان برای رفتن به فرودگاه هزینه تاکسی بدم تا وقتی که زیرساختها فراهم نشه دسترسی به فرودگاه آسون نشه به نظر من ممنطقی نیست.
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
مطالبۀ گروهی سودجوچیه؟ فرودگاهی که وسطشهره و درزمان بحرانهای انسانی مانند جنگهای فراگیر یا عملیاتهای تروریسمی، مثل یک سیبله و جان و مال اطرافیان را هم به خطر می اندازه، اگر به جای دیگری منتقل نشه باید به دنبال سودجویانی که از واگذاریهای فراوان و کسب درآمدهای نجومی از فضای فرودگاهی به نان و نوا رسیده ومیرسند،بود نه اینکه عده ای از عقلا دادمیزنن که با قیمت روز زمینهای فرودگاه میشه سه تا فرودگاه مجهز و به روزدنیا را در محدوده های امن ساخت و گوش کسی بدهکارنیست، اونوقتی که مهرآبادساخته شد، فاصله اش تا شهرچقدربود و الان کجای شهرقرارداره؟ بد نیست که عزیزان به جای فرافکنی و تهمت زدن، به صورت عقلائی با مسئله برخوردکنن نه به صورت سوداگرایانه!!
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
اول فرودگاه ساخته شده یا خانه ها و شهرکهای اطراف آیا انها موقع ساخت فکر عواقب بعدی را نکرده بودند؟ و یا عاقل نبودند؟
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۵
اینها همه درسته هردو طرف درست میگن در واقع همه نقدها وپیشنهادات درست بنظر میرسه ولی آنچه که حرف آخر رو میزنه انجام کاریست که برمبنای مطالعات گسترده ودر عین حال دقیق باشد.