سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت علوم در هفته ای که گذشت!

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این هفته با اخبار بیشمار و متنوعی روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم در این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به اعلام نتایج آزمون Ept دانشگاه آزاد، اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری، رونق فعالیت های فرهنگی در دانشگاهها، اعلام زمان ثبت نام دوره های کاردانی دانشگاه علمی کاربردی، افتتاح 60 پروژه در دانشگاه پیام نور همزمان با هفته دولت، تمدید مهلت ثبت نام وام های دانشجویی، پایش روزانه 25 دانشجو از سوی ادارات تربیت بدنی دانشگاه‌ها وجزئیات دسته بندی دانشگاه‌ها در بخش جامع و تخصصی اشاره کرد.

نتایج آزمون Ept دانشگاه آزاد اعلام شد

بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نتیجه آزمون ماهانه EPT این دانشگاه که همزمان در شهرهای تهران، تبریز، اهواز، کرمان، شیراز، اصفهان، آمل و مشهد 29 مردادماه برگزار شد، هم اکنون از طریق سایت  English.iau.ac.ir قابل رویت است.

نتایج نهایی آزمون سراسری 31 شهریور ماه اعلام می شود

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش عنوان کرد: فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان در آزمون سراسری 95 روز چهارشنبه 31 شهریور ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد.

مهلت ثبت درخواست کدشناسه تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد تمدید شد

علیرضا وحیدی رییس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: کدشناسه تدریس جهت تسهیل در برنامه ریزی واحدهای دانشگاهی و ساماندهی تکمیل ساعات موظفی اعضای هیات علمی و استادان حق التدریس طراحی شده و مهلت ثبت درخواست متقاضیان تا 15 شهریور 95 تمدید می شود. 

لزوم لحاظ بیمه دانشجویی در ردیف اعتبارات دانشگاه‌ها

آرانی معاون مدیریت امور دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف گفت: هرچند که صندوق رفاه دانشجویان بحث بیمه تکمیلی را چندین سال پیگیر بودند اما متاسفانه هنوز به اندازه سطح توقعات دانشگاهها این موضوع را توسعه نداده اند و درحال حاضر دانشجویان تابع بیمه های عمومی دولت در طرح نظام سلامت هستند.

وی افزود: درصورتی که بحث بیمه دانشجویی درردیف اعتبارات دانشگاهها لحاظ شود، قابل پیگیری است و امیدواریم در سالهای آینده این موضوع دیده شود چرا که اقدامات دولت در زمینه بیمه و نظام سلامت بسیار موثر بوده است.

زمان ثبت نام دوره های کاردانی دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: ثبت نام برای شرکت در پذیرش دوره کاردانی فنی حرفه ای جامع علمی کاربردی برای سال تحصیلی 96 - 95 به صورت اینترنتی از روز یکشنبه ۷ شهریورماه آغاز و در روز شنبه ۱۳ شهریورماه ۹۵ پایان می پذیرد.

وی ادامه داد: کلیه داوطلبان متقاضی شرکت در پذیرش دوره کاردانی فنی حرفه ای ضرورت دارد در این مهلت به سایت سازمان سنجش مراجعه و پس از مطالعه دقیق دفترچه ثبت نام و کسب کردن اطلاعات مورد نیاز برای شرکت در گزینش دوره های مذکور اقدام کنند.

فعاليت دانشگاه بيمه ايران غير قانونی است

كارن ابری نيا مديركل دفتر آموزش های غير دولتی وزارت علوم  اظهار داشت: مركز آموزشی تحت عنوان دانشگاه بيمه ايران برای برگزاری دوره های آموزش عالی آزاد، كلاس های آمادگی و آزمون های آزمايشی بالاتر از ديپلم، فاقد مجوز فعاليت از وزارت علوم می‌باشد و لذا فعاليت اين مركز در زمبنه های فوق خلاف قوانين و مقررات است.

تمدید مهلت ثبت نام وامهای دانشجویی

سیدفردین تقی‌زاده معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان گفت: ثبت‌نام انواع وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی جدید تا 20 شهریور سال جاری تمدید شد.

تقی زاده با اشاره به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد یادآور شد: این دانشجويان برای دريافت وام شهريه صندوق رفاه بايد در پورتال صندوق رفاه ثبت نام كنند.

پایش روزانه 25 دانشجو از سوی ادارات تربیت بدنی دانشگاه‌ها

محمد پورکیانی مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم گفت: اداره تربیت بدنی دانشگاه ها در شروع سال تحصیلی تدابیر لازم در خصوص اطلاع رسانی و نوبت دهی به دانشجویان را مشخص می کنند و دانشجویان موظفند در زمانبندی مشخص ( طی ترم اول) برای طرح پایش با انجام تستهای مربوطه شرکت کنند.

به گفته وی در ادارات تربیت بدنی دانشگاه ها روزانه بین 20 تا 25 نفر پایش می شوند.

جزئیات دسته بندی دانشگاه‌ها در بخش جامع و تخصصی

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دو دسته جامع و تخصصی سطح بندی دانشگاه‌ها بیان کرد: در سطح اول و دوم هر دو دسته معمولا دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی قدیمی و با سابقه تر و در سطوح بعدی تازه تاسیس و جوانترها قرار می گیرند، بعنوان مثال دانشگاه تهران در دسته جامع و دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر در دسته تخصصی است.

اختصاص وام 50 تا 70 میلیونی به استادان دانشگاه تربیت مدرس

محمدزاده معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس گفت:در سال های گذشته اسکان استادان در ساختمان هایی صورت می‌گرفت که چندان در شان آنها نبود، به همین دلیل، وامی را فراهم کردیم تا استادان دانشگاه تربیت مدرس، برای اسکان در نزدیکی محل دانشگاه اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: وامی که به اساتید دانشگاه تربیت مدرس ارائه می شود رقمی بین 50 تا 70 میلیون تومان است.

رونق فعالیت های فرهنگی در دانشگاهها 

محمدفرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعداد کانونهای فرهنگی دانشجویی از دو هزار و 110 کانون در سال 92 با رشدی خوب به بیش از سه هزار و 142 کانون در ابتدای سال 95 رسیده، همچنین تشکلهای اسلامی که تحت عنوان انجمن ها و اتحادیه های اسلامی فعالیت دارند، 300 تشکل شده اند. انجمن های علمی عمدتا با کار علمی خود توانستند درقالب نوآوری و اختراعات، دستاوردهای خوبی را داشته باشند و تعدادشان از شش هزار و 930 مورد به هشت هزار و 700 انجمن در سال 95 رسیده است.

وزیر علوم با اشاره به رشد روزافزون کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاهها بیان کرد: در چهارماهه اول امسال بیش از 100 کرسی آزاداندیشی داشتیم که درباره مسائل فرهنگی بصورت آزاد به تبادل تجربیات و مباحثه می پردازند.

توجه به زبان فارسی اولویت شبکه بین الملل دانشگاه آزاد

حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه اندازی شبکه بین المللی در دانشگاه آزاد گفت: هدف از راه اندازی این شبکه حضور افراد مقیم کشورهای همسایه و خاورمیانه در این شبکه است و در تمامی مقاطع از جمله کارشناسی ارشد و دکتری برای رشته‌هایی همچون زبان فارسی، ادبیات فارسی، تاریخ و فرهنگ اسلام و ایران از طریق سیستم بین‌‌المللی در واحد تهران مرکز انجام می‌شود و شهریه دانشجویانی که در کشور خود مقیم هستند دقیقا مطابق با میزان شهریه‌ای است که دانشجویان در ایران پرداخت می‌کنند.

افتتاح 60 پروژه در دانشگاه پیام نور همزمان با هفته دولت

رستمی ابوسعیدی رییس دانشگاه پیام نور بیان کرد: قریب به 400 پروژه نیمه تمام در این دانشگاه وجود داشت که ‌59 مورد آنها در دهه فجر سال گذشته افتتاح و 60 پروژه در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 270 پروژه نیمه تمام  باقی مانده است، اظهار داشت: از معاونت مالی دولت تدبیر و امید با توجه به گستردگی دانشگاه پیام نور می خواهم که استانداران با توجه به بند 180، از سهم دو درصدی پول نفت برای کمک به مسئله آموزش و توسعه علم در مناطق محروم استفاده شود.

50 درصد GDP باید محصولات مبتنی بر شرکتهای دانش بنیان شود

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه طبق قانون تا سال 1404 حدود 50 درصد GDP ما باید محصولات مبتنی بر شرکتهای دانش بنیان، خلاقیت و نوآوری باشد، افزود: در واقع اعتبارات مد نظر از GDP برای تحقیقات و تولید ارزش افزوده ای که برای آن فراهم می کنیم باید افزایش پیدا کند.

سهم ایرانی‌ها از تولید علم دنیا به 1.8درصد رسیده است

محمدفرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهد، گفت: درحال حاضر علاوه بر تحصیل حدود چهار میلیون و 800 هزار دانشجو ، بیش از 76 هزار هیات علمی در دانشگاههای سراسر کشور فعالیت می کنند و سهم تولید علم ایران از علم جهان به حدود 1.8 درصد رسیده است.

تحصیل رایگان تا استخدام در دانشگاه آزاد برای قهرمانان المپیک 2016

مجتبی علوی فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: براساس مصوبه هیات رییسه مقرر شد شهریه مقطع تحصیلی افراد اعزام شده به المپیک رایگان شود تا بتوانند بدون هزینه درسشان را به پایان برسانند همچنین می توانند طبق قانون ایجاد تسهیلات برای قهرمانان ورزشی به مقاطع تحصیلی بالاتر روند و درس‌شان را ادامه دهند. 

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اعطای پاداش نقدی به مدال آوران المپیک بیان کرد: طبق مصوبه، به هر مدال آور مبلغ 10 میلیون تومان پرداخت می شود. البته با توجه به نادآوری‌های صورت گرفته، بهداد سلیمی ورزشکار رشته وزنه برداری هم طبق پیام رییس دانشگاه آزاد از امتیاز مدال آوران بهره‌مند می‌شوند.

به گفته وی،  این دانشگاه بستری را فراهم کرده تا دانشجویان این دانشگاه که در المپیک مدال آورده‌اند بتوانند در این دانشگاه استخدام شوند.

رفع خلا قانونی با تصویب شرح وظایف شورای عالی علوم

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در قانون وزارت علوم ضمن پیش بینی ترکیب شورای عتف و وظایف آنها، تصویب شرح تفصیلی وظایف (که بعنوان یک خلا قانونی بود) در بازه زمانی خاص، ازسوی هیات دولت هم مطرح شده است.

وی افزود: خوشبختانه در اوایل سال جاری این شرح تفصیلی نهایی و ابلاغ شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.