سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زندگی شهید رجایی تلنگری به مسئولان است

شهید رجایی، از شخصیت هایی است که سیره عملی وی در زندگی فردی و اجتماعی قابل تأمل است و حتی می تواند تلنگری به مسئولان درسیره عملی و زندگی فردی و اجتماعی شان باشد

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهره يزدان پناه قره تپه، نویسنده،پژوهشگر و مستندساز، متولد 1342 درتهران است. وی دارای كارشناسی تاريخ و كارشناسی ارشد تاريخ فرهنگ وتمدن ملل اسلامي است. یزدان پناه، داراي 14 عنوان كتاب درزمينه هاي ادبيات داستاني ازجمله دفاع مقدس، نقد و پژوهش است. وی درباره چندین عنوان کتاب درزمینه دفاع مقدس نیزکه توسط نویسندگان مختلف بازآفرینی شده است پژوهش انجام داده و همچنین مقالات متعدد پژوهشي و نقد درزمينه ادبيات داستاني، ادبيات نمايشي و فیلم، نگارش نمایشنامه، فیلمنامه و ساخت چندین مستند درعرصه داخلی و بین المللی است. کتاب های «زنان عاشورایی»، «آبی آرام، ستاره های سپید»، مثلِ شکوفه های اَنار»، «مثلِ نسیم صبح»، «داستان لبنان»، «گلی درآینه»، «قواره ای برای دو نفر»، «یک نگاه، یک برداشت»، «ستاره من»، «بی نشانی، نشان توست»، «شاپرک های عاشق نمی میرند»، «نشانی روی آب و رَدِّ کبوترها»، «مثلِ بالهای پروانه...» برخی ازکتاب های اوست. به مناسبت سالگرد بزرگداشت مقام شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت با او درباره کتاب « ستاره من» که محوریت آن زندگی شهید رجایی است، گفتگو کرده ام.  
      
در مورد کتاب «ستاره من»، نحوه نگارش و سبک آن توضیح بدهید.   
«ستاره من»، درباره زندگی شهید محمدعلی رجایی است که آن را به صورت زندگینامه داستانی روایت کرده‌ام و برای این روایت هم، زاویه دید دوم شخص مفرد را انتخاب کرده ام؛ چون گمان می‌کنم در این کار، مناسب‌ترین زاویه دید، همان زاویه دید دوم شخص مفرد بود که شهید رجایی می‌توانست، با خود حدیث نفس هم داشته باشد.

سعی کردم از اسناد و مدارک موجود، با در نظر گرفتن مخاطبان اصلی آن که نوجوانان بودند و میزان حجم کتاب، استفاده مناسبی بکنم. در این اثر سعی کردم تخیل را در زمینه‌های مختلف مانند فضاسازی‌ها، شخصیت‌پردازی‌ها به کار ببرم و تا جایی که به کار لطمه نزند، به مستندات وفادار باشم. در واقع، سعی نکردم از شهیدرجایی، چهره‌ای دیگربسازم. بلکه سعی کردم بخشی از زاویه‌های پنهان روحی و شخصیتی او را شفاف کنم و نشان بدهم. 

هدف و انگیزه تان از نوشتن این کتاب چی بود؟
پرداختن به زندگی شهید رجایی، هم دغدغه خودم بود و هم مسئولین حوزه هنری. حوزه هنری قرار بود که کتاب هایی درباره قهرمانان انقلاب اسلامی به چاپ برساند؛ وقتی به من پیشنهاد این کار را کردند، من از بین شخصیت هایی که معرفی کردند، شهید رجایی را انتخاب کردم. چون شهید رجایی همیشه در زندگی فردی و اجتماعی، برای خود من یک الگو و ستاره ای در آسمان زندگی ام بوده است؛ چه زمانی که یک معلم ساده بود و چه زمانی که به مقام نخست وزیری و سپس ریاست جمهوری رسید. 

شهید رجایی، یکی از نمونه شخصیت‌هایی است که سیره عملی ایشان در زندگی فردی و اجتماعی قابل تأمل و توجه است که حتی می‌تواند تلنگری به برخی از مسئولان ما درسیره عملی و زندگی فردی و اجتماعی شان باشد. در واقع، من اول، شهید رجایی را باورکردم، بعد درموردش نوشتم. وقتی هم نگارش این کتاب را تمام کردم، احساس کردم کمی، فقط کمی از دِینی که ازشهید رجایی، برگردن خود حس می‌کردم، ادا کرده ام. 

دلیل انتخاب نام «ستاره من» برای کتاب چه بود؟  
در واقع، شهید رجایی، در زندگی خودش، ستاره یا ستاره‌هایی داشت که برایش تأثیرگذار و حتی بعضی از آن ها برایش عادی بودند و او توانست ستاره زندگی خودش را پیدا کند و راهش را با جهت‌گیری به سوی آن، مشخص کند و در نهایت، با شهادت، هم به مقصد و هم، به مقصود برسد، نام «ستاره من» را برای این کتاب، انتخاب کردم، چون به نحوی می‌توان گفت، شهید رجایی هم، می‌تواند ستاره‌ای ازستاره‌های زندگی هر کدام از ما باشد. 

از آثار و فعالیت های دیگرتان بگویید؟
رُمانی درمورد تلفیقی از دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، عاشورا نوشته ام که نگارش آن دو سال طول کشید؛ فیلمنامه اولیه همین اثر را هم نوشته ام. علاوه برفیلم هایی که نویسندگی و پژوهش و کارگردانی آن را خودم به عهده دارم و درتکاپوی تولیدشان هستم، در حال نگارش کتابی درمورد سبک زندگی فاطمی هستم، کتاب مستندی نیز درمورد یکی ازفیلم های مستندی که تولید کرده ام، در دست دارم؛ رُمانی نیز در دست نگارش دارم که باز هم تلفیقی از دفاع مقدس و برخی قضایای پُرفراز و نشیب درتاریخ انقلاب اسلامی بالاخص دراین چند سال اخیراست.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟
من، چون همگام با نوشتن داستان و رُمان و زندگی نامه داستانی، فیلمنامه هم می نویسم و فیلمسازی هم می کنم، شاید فرصت کمتری داشته باشم و مجبور باشم کمتر استراحت بکنم و از وقتم استفاده بیشتری بکنم؛ اما از روزی که حضرت آقا دردیداری که با برخی مسئولان کشوری درماه مبارک رمضان امسال داشتند، اعلام کردند که درمورد فاجعه هفت تیر، هنوزیک رُمان یا یک فیلم خوب نیست، ازخودم، حداقل به عنوان یک نویسنده خجالت می کشم؛ گمان می کنم تا روزی که اثری را درمورد فاجعه هفت تیر، به صورت رُمان خلق نکنم، شاید این خجالت، همراه من باشد و این دِین، روی شانه هایم سنگینی کند. چون شهیدبهشتی هم، یکی ازقهرمان انقلاب اسلامی بوده و هست که به خاطر سبک زندگی فردی و اجتماعی و خلوص و ایمان شان در راه انقلاب اسلامی، به شدت مورد تعلق خاطر من است.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.