سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج؛

استقرار 16 قرقبان در مناطق عشایری

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از استقرار 16 قرقبان در مناطق عشایری استان خبر داد.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ حسین توحیدی گفت: اجرای هر پروژه نیازمند مطالعه و برنامه‌ریزی صحیح است.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد، حفاظت از منابع طبیعی را یکی از ضرورت‌های مورد توجه بیان کرد و افزود: عشایر برای داشتن محل مناسب زندگی خود و دام‌هایشان نیازمند طبیعت هستند.

وی با بیان اینکه طبیعت طی سال‌های اخیر بسیار مورد تخریب قرار گرفته است، گفت: نه تنها درختان بلکه حیواناتی مانند کل، بز کوهی، خرس نیز مورد هجوم برخی افراد سود قرار گرفته‌اند که اگر این وضع ادامه داشته باشد نسل این گونه‌های حیوانی نیز با تهدید مواجه خواهد شد.

توحیدی ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته از طرف منابع طبیعی، محیط زیست و امور عشایر برای حفاظت از طبیعت، یادآور شد: البته باید کاری کنیم تا همه مردم خود را به به عنوان یک حافظ طبیعت مسؤول حفاظت از منابع طبیعی بدانند.

وی انتقال هر پیامی را نیازمند فرهنگ‌سازی وسیع در این زمینه دانست و بیان کرد: به نظر می‌رسد آغاز فرهنگ‌سازی از سنین پایین جواب‌دهی بهتری داشته باشد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به موفقیت‌های طرح همیار پلیس در مدارس، بر اجرای طرحی مانند طرح «همیار طبیعت» در مدارس پیش دبستانی تأکید کرد و گفت: تجربه نشان داده، اجرای طرح‌ها و فرهنگ‌سازی آن با کمک بچه‌ها مؤثرتر است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده توسط امور عشایر استان برای حفاظت از طبیعت اشاره کرد و بیان داشت: قرق مناطق به خصوص مناطق ییلاقی و جلوگیری از بهره‌برداری غیر مجاز از آنها از جمله طرح‌هایی بوده که برای حفاظت از طبیعت صورت گرفته است.

توحیدی مطالعه و توسعه باغات در اراضی شیب‌دار با استفاده از گونه‌های گیاهی همگن و طرح کشت گیاهان دارویی (انغوزه، باریجه و شیرین بیان) با مشارکت مردم و اداره‌کل منابع طبیعی را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در هشت منطقه عشایری قرق بان جهت حفاظت از آن مناطق به کار گرفته‌ایم، گفت: در حال حاضر حدود 16 قرق‌بان در این مناطق حضور دارند.


انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.