سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای فوربز: بوئینگ باید در معامله با ایران تجدیدنظر کند/ مضرات فروش هواپیما به تهران از منافعش بیشتر است

به ادعای فوربز، ایران به طور حتم از جت‌های بوئینگ برای ارسال سلاح و نیرو به سوریه استفاده خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی فوربز در گزارشی ادعا کرد: بر اساس توافقی که سال گذشته میان ایران و قدرت‌های جهانی به امضا رسید، تحریم‌ها علیه بخش هواپیمایی این کشور لغو شد. این مسئله دست شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی مانند بوئینگ و ایرباس را برای فروش هواپیما به تهران باز کرد. اما این حقیقت که موانع برچیده شده است، به آن معنا نیست که منطق پشت آن‌ها نیز دیگر وجود ندارد.

در ادامه این گزارش ادعاهای مضحکی مطرح شده است: تهران همچنان یکی از مهمترین حامیان تروریسم در سراسر جهان است  و بر اساس گزارش سال 2016 «شاخص ضدپولشویی مؤسسه بازل،» ایران در صدر کشورهای پرخطر قرار دارد. این گزارش سالانه، احتمال پولشویی و حمایت مالی از تروریسم در 149 کشور را بررسی می‌کند. بخش هوایی ایران به طور مرتب با ارسال سلاح و نیرو به سوریه از قوانین بین‌المللی سرپیچی می‌کند. بنابراین فروش هواپیما به ایران  به نوعی همدستی در چنین اقداماتی است.

تهران قصد دارد 500 هواپیمای جدید در یک دهه آینده خریداری کند تا جان تازه‌ای به ناوگان فرسوده هوایی خود بدهد. قرار است ایرباس 118 فروندهواپیما به تهران بفروشد. ایران همچنین با شرکت فرانسوی-ایتالیایی «ای‌تی‌آر» برای خرید 40 فروند هواپیما قرارداد بسته است. «بمباردیه،» شرکت هوافضای کانادایی، و «امبرائر،» شرکت هوافضای برزیلی، از دیگر اهداف ایران برای خرید هواپیما هستند.

به ادعای این گزارش، با وجود مخالفت کنگره آمریکا با فروش هواپیماهای بوئینگ به تهران، سازمان هواپیمایی ایران انتظار دارد قرارداد با این شرکت وارد مرحله اجرا شود. با توجه به حمایت باراک اوباما از توافق مذکور، چنین انتظاری معقول است؛ اما اگر شرکت‌های هواپیماسازی با دقت بیشتری به مسائل توجه کنند متوجه می‌شوند خطرات معامله با ایران از سودآوری آن بسیار بیشتر است.

شرکت‌های خارجی تنها با ایران ایر، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران،  معامله می‌کنند. در حال حاضر ایران ایر برای انجام پروازهای خود 36 هواپیما در اختیار دارد. «ایران ایرتور،» شرکت زیرمجموعه ایران ایر، از 14 هواپیما برای پروازهای خود استفاده می‌کند. 

از آن جا که ایران ایر می‌خواهد تعداد زیادی هواپیما خریداری کند که به همه آن‌ها نیاز ندارد، بنابراین به نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد مانند یک پوشش عمل کند و پس از خرید، تعدادی از هواپیماهای خود را به شرکت‌های دیگر مانند ماهان بدهد. زیرا ماهان به دلیل حمایت از حضور نظامی ایران در جنگ سوریه، تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

حتی در صورتی که ایران ایر از انجام این اقدام خودداری کند، ضمانتی وجود ندارد که خود وارد عمل نشود و در جنگ سوریه شرکت نکند. همانطور که در گذشته نیز چنین اتفاقی رخ داد و در سال 2011 آمریکا این شرکت هواپیمایی را به دلیل ارسال سلاح به سوریه تحریم کرد. اما پس از امضای توافق ایران، نام این شرکت از فهرست تحریم‌ها حذف و انجام معامله با آن بلامانع شد. 

حامیان فروش هواپیما به ایران معتقدند جت‌های بوئینگ برای حمل سلاح به سوریه مورد استفاده قرار نخواهند گرفت و تهران برای نوسازی ناوگان هوایی فرسوده خود قصد خرید آن‌ها را دارد. اما ایران در گذشته نیز ثابت کرده حاضر است منافع اقتصادی را فدای اهداف دیگر کند. ضمن این که با توجه به حمایت بی‌شائبه تهران از بشار اسد، دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم قرار است چنین اتفاقی رخ ندهد.

در پایان این گزارش ادعا شده است: بر اساس مفاد برجام، خرید هواپیمای جدید حق تهران است؛ اما با توجه به نقش مهمی که بخش هواپیمایی ایران در تداوم جنگ سوریه ایفا کرده است، بوئینگ باید بار دیگر معامله با تهران را به دقت بررسی و در آن تجدیدنظر کند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
دوست متالوژمو دزست میگه ،کدوم امکانات بابا راننده تاکسیهامو همه کارشناسی فنی دارن
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
من نمیدونم وقتی با یک دهم پول یه هواپیما میشه یه قطار سریع السیر خرید که تهران تا بندرعباس رو 6 ساعته بره چرا باید اینقدر التماس اینا رو بکنیم ؟ تازه ظ
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
اون چيزيكه در ايران با عجله و بدون پيشرفت اوليه صنايع مرتبط با هواپيما سازى و صرفنظر كردن از استانداردهاى بين المللى قرار باشه بسازيم، اسمش تابوت مرگ دستجمعى خواهد بود نه هواپيما. ميشه يه چيز شبيه پرايد خودمون كه بيشترين تلفات رو تو جاده ها ميده.
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
باید بخریم لطفا حرف بی ربط نزنید که میسازیم. چنین چیزی بسیار زمان بر است. به عنوان مثال اگر شما یک خودکار برای نوشتن میخواهید میروید میسازید یا نه یکی میخرید!؟کدام بصرفه تر است خریدن یا ساختن!؟
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
آقایی که مهندس متالوژی هستی همه چیز بر روی کاغذ ساده هست اگر دولت حمایت کنه میتونیم بسازیم پولمونم بریزیم تو جیب جوانهامون مملکت ما هم از نظر معدن غنی هست هم از نظر علم فقط حمایت کتتده میخواد هستن نخبه های که بدنه و موتور و سامانه کنترل وناوبری بسازن یک سوم پولی که بابت خرید هواپیما صرف میشه را بدن به یه موسسه تحقیقاتی ببینن چطور ایران بهترشو میسازه
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
همه چیز را همه گان دانند ... تکنولوژی و علم ساخت همه چیز رو که قرار نیست همه داشته باشن... هر کسی در یک تخصصی استعداد داره این طبیعت ادمیست اصلا و ربطی به این کشور و اون نداره ولی چیزی که مهمه تعامل با دیگران هست و سیاست خوب و سازنده ... ما کلی هزینه کردیم و به قول شما هم تونستیم بسازیم؟؟ واسه کی بسازیم واس قتل عام مردم عزیزمون ... چیزی که در صنعت به اصطلاح خودرو سازی ثابت شده چه برسه به هواپیما دیگه فدات شم .. حتما کشورهای دیگه تو لیست انتظار میمونن برای خرید هواپیماهای ما دیگه ؟؟ یا نظر شما اینه که هزینه انچنانی بکنیم واس خاطر تامین ناوگان هوایی کشور فقط؟؟
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
کشورهای آمریکا فرانسه ایتالیا کانادا برزیل انگلستان آلمان اسپانیا دانمارک بلژیک هلند پرتغال ژاپن کره چین روسیه لهستان چک اتریش سوییس کورواس و کشورهایی که می توانند یک هلی کوپتر و هواپیما حمل ونقل ماشین آلات سنگین به ما بفوروشند دریغ نکونید ما این هلی کوپتر ها و هواپیما را برای نجاد مردم جهان می خاهیم ،وصلیب سرخ خود را پر قدرت تر وبا امکانات تر کونیم ،از کشورهای جهان می خاهم بخاطر جان مردم جهان وسایلی که می توانند جان را نجاد دهد در اختیار کشور جمهوری اسلامی ایران بگذارند،
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
سلام.آقایی که گفتید پولی که میخواهید بدهید بوئینگ بدهید به دانشمندان خودمان تا بهترش را بسازند. این حرف درست است اما نیاز به زیرساخت هایی دارد.من دانشجومتالورژی هستم به همین دلیل خوب میدانم چنین کاری بسیار دشوار است زیرا فلزی که در هواپیما به کار میرود یک فلز عادی نیست ساخت آن پیچیده است و همچنین تحت شرایط خاصی باید عملیات حرارتی شوند.باید بدنه هواپیما جوری ساخته و عملیات حرارتی شود که هم سبک باشد هم مقاوم تا در شرایط تحت فشار و دمای منفی بیست درجه مقاومت داشته باشد.بدلیل تحریم ها خرید چنین کوره های عملیات حرارتی و ارتقاع صنایع فلزی با مشکل روبرو شده است و به همین دلیل حتی شرکت فولادخوزستان توانایی تولید چنین فلزی را ندارد.بجز این موضوع نکته دیگری هم هست که کشورهای هواپیما ساز هرگز حاظر به فروش دستگاه های خود و کوره های عملیات حرارتی نیستند زیرا به دنبال رقیبی جدید نیستند.پس یاباید هواپیما خرید یا باید کمی بیشتر صبر کرد برای چند سال و سرمایه گذاری کرد تا دانشمندان عزیزخودمان چنین زیرساخت هایی را تولید کنند
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
پولی که میخواید بدید به بوئینگ بدید به نخبگان خودمون بهترشو میسازن نمیخوایم از بوئینگ خریداری کنیم من مخالفم این همه جوان تحصیلکرده و بیکار تو مملکت هست بعد این همه پول بدیم به اونا تا جوانهاشون بیکار نشن بعد جوانهای خودمون بیکار بگردن