سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

از " حلب " تا " حلب "؛ حکایت بسیار است + تصاویر و مشخصات

بر خلاف افکار عمومی " حلب " فقط شهری در سوریه نیست.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاهی اوقات ممکن است برخی کلمات و یا اسامی از لحاظ حروف و نحوه ادای کلمات شباهت زیادی با  هم داشته باشند اما همه آنها از لحاظ قرابت معنایی و مفهوم یکسان نیستند و تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

در این زمینه شباهت‌ها گاهی اوقات پیش آمده که نام دو شهر در دو کشور مختلف با هم یکسان باشد مانند اتفاقاتی که در ایران و سوریه افتاده و در هر دو کشور یک شهر به نام " حلب " وجود دارد که از لحاظ اسمی با هم یکی هستند اما این دو شهر از خیلی جهات مانند میزان جمعیت، مساحت و مسائلی از این دست با هم تفاوت دارد اما نکته مهمی که در سال‌‌های گذشته این دو شهر را از هم جدا کرده بحث امنیت آنها است.




***  موقعیت جغرافیایی دو " حلب "

**  " حلب " ایران
 
شهر " حلب " یکی از شهرهای استان " زنجان " است که در شمال غرب ایران قرار گرفته ، این شهر در استانی واقع شده که بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیتی بیش از یک میلیون نفر از اقوام مختلف را که با زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند را در خود جای داده است البته گویش اصلی مردم استان ترکی آذربایجانی است.





" زنجان " یکی از استان‌های قدیمی و تاریخی ایران بوده که در ادوار تاریخ جزء استان‌های پراهمیت قرار می‌گرفت چرا که این استان در مسیر " جاده ابریشم " قرار گرفته بود و امروز هم این استان یکی از استان‌های مهم ایران است و در حال حاضر " زنجان " از سمت شمال با استان" اردبیل "، از شمال شرق با استان " گیلان "، از شرق با استان " کردستان "، از غرب با استان " آذربایجان غربی " و از شمال غربی با استان " آذربایجان شرقی " همسایه است.

استان " زنجان " از 8 شهرستان، 16 شهر، 19 شهر و 46 دهستان تشکیل شده که یکی  از این شهرها " حلب " است که در شهرستان " ایجرود " قرار گرفته و جمعیتی بیش از یک هزار نفر از جمعیت بیش از 38 هزار نفری شهرستان را در خود جای داده که تمامی مردم این شهر به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.





**  " حلب " سوریه

استان " حلب " در شمال سوریه و در فاصله بیش از 300 کیلومتری از پایتخت شهر " دمشق " واقع شده و مرز مشترک بین سوریه و ترکیه است. این استان مساحتی بیش از 18 هزار کیلومترمربع دارد و ارتفاع آن از سطح دریا بین 1120 تا 1480 می‌باشد و جمعیتی بیش از 4 میلیون و 500 هزار نفر را در خود جای داده است و مردم این استان به زبان‌های "عربی"، "سریانی"، "ارمنی" و "کردی" صحبت می‌کنند. این استان از شهرهای " عین‌العرب "؛ " جرابلس "؛ " منبج "؛ " الباب "؛ " دیرحافر "؛ " سفیره "؛ " حلب " که مرکز این استان است؛ " اعزاز "؛ " عفرین "؛ " اتارب " و " جبل سمعان " تشکیل شده است.





در اطراف شهر " حلب " هم مناطق مهمی مانند " صلاح‌الدین "؛ " جبل‌باردو "؛ " حلاک " در شمال شهر؛ " سوقیه "؛ " بستان القصر " در جنوب شهر؛ " شیخ سلمان " در فاصله حدود 25 کیلومتری شهر و " جمعیه‌الزهرا " در شمال‌غربی شهر وجود دارد و این شهر یکی از مراکز مهم نظامی سوریه می‌باشد و پادگان‌های " تفتناز " که متعلق به نیروی‌هوایی سوریه است؛ " پایگاه هوایی الجراح " و " پایگاه هوایی نیرب "؛ " مرکز آموزش پلیس " در محله " خان‌العسل " در حومه غربی و " آکادمی مهندسی نظامی " در حومه شرقی شهر از مراکز مهم نظامی " حلب " هستند که برای مقابله با تجاوزات احتمالی اسرائیل ساخته شده است.

استان " حلب " به این دلیل حائز اهمیت است که این شهر در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد و به عنوان مرز مشترک بین سوریه و ترکیه شناخته می‌شود و از آنجایی که در حال حاضر در این شهر تروریست‌ها در حال نبرد هستند و ترکیه و اسرائیل هم که حامی تروریست در منطقه هستند.




**  از "حلب" ایران تا "حلب" سوریه اما این کجا و آن کجا

همان گونه که گفته شد دو شهر با یک نام هم در ایران و هم در سوریه وجود دارد اما این دو شهر از بسیاری جهات مانند وسعت و میزان جمعیت با هم تفاوت دارند اما این تفاوت زمانی به نقطه عطف خود می‌رسد که به حدود شش سال پیش بازگردیم، زمانی که تروریست‌های تکفیری در "حلب" سوریه در حال شکل‌گیری و کشتار مردم بودند در حالی که "حلب" ایران در اوج امنیت واقتدار بود و مردم در آن به گذران زندگی می‌پرداختند.

تروریست‌های تکفیری از زمان انجام عملیات‌های انتحاری خود در سوریه بارها برای اشغال شهر " حلب " و مناطق اطراف آن اقدام کردند ولی هر با مقاومت مردم روبه‌رو میشدند و ناچار مجبور به عقب‌نشینی می‌شدند تا زمانی که توانستند شهر را محاصر کردند و آنجا را گلوله باران کردند؛ بعد شهر را به تصرف خود درآوردند ولی در این مدت که تروریست‌ها در حال تصرف شهر بودند نیروهای " ارتش " و " دفاع وطنی " درگیر شدند و بارها آنها را از شهر خارج کردن و یا بخشی از شهر را آزاد کردند ولی به خاطر حمایت کشورهایی مانند عربستان و قطر و ترکیه از تروریست‌ها باز هم این مناطق به اشغال تروریست‌ها درمی‌آمد.

این مسئله در حالی است که "حلب" ایران  تا به امروز هیچ گاه مورد آماج حملات دشمنان نبوده و حتی هیچ دشمنی به خود اجازه این که فکر حمله به ایران را در ذهن بپرورد را نداشته که همه اینها به خاطر داشتن نیروهای مسلح قوی است.


**  شباهت در اوج تفاوت

با وجود اینکه تفاوت‌های بسیاری میان دو کشور ایران و سوریه به خصوص از نظر امنیتی وجود دارد اما شباهت‌ها نیز میان این دو کشور کم نیستند که اولین آن به عنوان نقطه مشترک ایران و سوریه دین اسلام است که هر دو کشور حکمفرما بوده و همین مسئله باعث شده تا احساس همدردی در میان مردم هر دو کشور به شدت وجود داشته باشد.

روابط " تهران- دمشق" همیشه در بهترین شرایط حتی در بدترین زمان‌ها بود و سوریه متحد جدایی ناپذیر ایران بوده و این در حالی است که خیلی از کشورهای غربی بارها برای از بین بردن اتحاد اقدامات خرابکارانه‌ای را انجام دادند اما همه این اقدامات با شکست روبه رو شده و روابط دو کشور هر بار عمیق‌تر از بار قبلی شده است.




اما به طور حتم می‌توان اوج روابط ایران و سوریه را در زمان " جنگ تحمیلی " عراق علیه ایران دانست که در آن زمان با وجود اینکه تمام کشورهای جهان به دنبال ساقط کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند دولت " دمشق " درکنار ایران ایستاد و به حمایت از حکومت کشورمان پرداخت.

این روابط برادرانه تا امروز ادامه دارد مخصوصا که طی 6 سال گذشته و باظهور تروریست‌های تکفیری در سوریه جمهوری اسلامی ایران با اعزام " مستشاران " نظامی به حمایت از دولت قانونی " دمشق " پرداخته و به نحوی پاسخ حمایت سوریه در " جنگ تحمیلی " را داده است.


**  رابطه‌ای به عمق یک ملت

رابطه دوستانه میان ایران و سوریه از یک رابطه دیپلماتیک و سیاسی میان دولت دو کشور فراتر رفته و این رابطه عمقی به اندازه یک ملت دارد به گونه‌ای اگر برای یکی از دو کشور اتفاقی رخ دهد مردم کشور دیگر به کمک می‌آیند مانند "جنگ تحمیلی" و یا "حرکت تروریست‌ها" که در هر دو مردم کشورها به حمایت از یکدیگر پرداختند که این احساس همدردی را می‌توان نقطه بارز مشترک میان ایران و سوریه دانست.




البته نباید این مسئله را نیز فراموش کرد که در هر دو کشور دین اسلام حکم‌فرما است و تا حد زیادی همین مسئله باعث شده تا رابطه بسیار نزدیکی میان دو ملت برقرار باشد به گونه‌ای از زمان بروز تروریست‌ها در سوریه وارد مردم ایران به حمایت مردم سوریه پرداختند و حتی به دلیل وجود حرمین شریفه در این کشور ملت ایران بارها از مقامات درخواست حضور در سوریه و دفاع از حرم و مردم این کشور را داشتند.


اما نکته مهم و قابل توجه این که مردم ایران و سوریه تحت هیچ شرایطی حمایت از یکدیگر را رها نخواهند کرد چرا که دین اسلام همه مسلمانان را به حمایت از مسلمان گرفتار توصیه می‌کند و وجود دین اسلام به خود خود دلیل کافی برای این کار است اما با وجود چنین شباهت‌هایی انگیزه‌ها برای حمایت دو چندان می‌شود. 



گزارش از امین ملکیان

انتهای پیام/









تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۵۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
حلب سوریه حلبی هست حلب ما گالوانیزه و ضد زنگ و خط و خش
ناشناس
۰۲:۳۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
امنیت و سلامتی دو نعمتی که تا از دست ندهید قدرش رو نمیدانید